tirsdag den 31. maj 2011

Svømning og Rudersdalstafetten

Jeg har vist sat en ny rekord i dag: 4 uger i træk er det lykkedes at komme i svømmehallen! Egentligt er det lidt underligt, at jeg har så svært ved at komme afsted, for i teenageårene hang jeg ikke på gadehjørnet med knallertdrengene, men i svømmehallen med de lækre livreddere. Ok, det var måske ikke så meget vandet, der trak ;-)

Men lidt må jeg have lært, for det føles nærmest som at finde en gammel cykel frem igen: stellet er blevet noget støvet og skrammet, og kæden er lidt rusten, men det vigtigste, nemlig funktionaliteten, er intakt. Svømmetagene sidder på rygraden, så de skal bare lige genopfriskes, og så er der også lidt med kunsten at trække vejret rigtigt, men basalt går det faktisk rigtig godt. Nå ja, der er måske også lidt med tempoet, men det kommer - håber jeg.

I dag blev det til 1500 meter i en kombination af brystsvømning og crawl for at bryde trivialiteten, nu hvor jeg er for gammel til at flirte med livredderne. 500 meter brystsvømning, 300 meter crawl, tilbage til brystsvømning - you get the picture.

Jeg fik lidt af en aha-oplevelse. Efter 1 uge med konstant ondt over lænden slog det mig pludselig efter 250 meter i vandet, at jeg slet ikke havde ondt mere, og effekten har efterfølgende holdt sig nok til, at det burde være en selvfølge at komme afsted min. 1 gang om ugen.

Jeg havde planer om at begynde i fitnesscentret igen, men der gik rod i overtagelsen af min datters medlemsskab, og da jeg ikke vil betale 299 kr. i indmeldelsesgebyr, har jeg foreløbig droppet idéen. Måske er det også bedre at gå en ekstra gang i svømmehallen om ugen?

Kl. 18 stillede jeg til start i det lokale løb Rudersdalstafetten  på 5 km som sololøber. Løbet har efterhånden vokset sig stort, og i år var 800 tilmeldt på solo og stafethold. Skoleklasser og eliteløbere i samme løb. Fornuftigt nok havde man valgt at starte sololøberne, voksenstafetholdene samt 7.-10. klassetrin sammen og 5 min. senere startede de mindre klasser.

Det kommer bag på de fleste, at der venter en lidt lang, sej bakke på den 4. km, og den kræver altid sine ofre. Jeg løb ved siden af et par drenge fra Rungsted private realskole, og den ene dreng var tæt på at give op flere gange på de sidste km. Han må have troet, jeg var tosset, for jeg pressede ham hele tiden for at holde ham i gang, og hvad var takken? Han løb fra mig i spurten :-D

Der var 37 kvinder tilmeldt + evt. eftertilmeldinger, så konkurrencen er hård. Mange unge, hurtige kvinder som jeg slet ikke kan hamle op med! Tiden blev 22:49, hvilket jeg er ret tilfreds med. Placering? Don´t know, men nr. 4-6 vil jeg tro. Trods alt ikke dårligt for en halvgammel ultraløber ;-)

1 kommentar:

  1. FOR GAMMEL....................? må jeg da være fri ;-)))
    synes da både du skal svømme OG flirte med livredderne

    ærgeligt med fitness-medlemsskabet,men det der svømning er nu også en ret fornuftig ting skulle jeg mene

    Mette

    SvarSlet