søndag den 15. maj 2011

Espergærdeløbet

I går aftes modtog jeg en mail fra Anne, som jeg sommetider kører til 10 km løb med. Om jeg ville med til Espergærdeløbet søndag formiddag? Ja tak, 10 km tempotur passer fint ind i programmet i forhold til Cph. Marathon om 1 uge.

Et fint besøgt løb med ca. 100 løbere på 5/10 km samt et børneløb med ca. 20 børn. Ruten er på 5 km, som løbes 2 gange for 10 km-løberne. Løbet er let kuperet (som skovløb er) og foregår fortrinsvis på brede skovstier, så man kan passerer hinanden. Kun på den sidste km, hvor man har været så venlig at indlægge et par pæne bakker, kan det være svært at løbe forbi, men det er jo heller ikke så ofte, at det er her, man slår til

Jeg havde planlagt at løbe turen i mit marathon pace, baseret på Jack Daniels-beregneren (se evt. link i højre side). Dvs. jeg skulle løbe på 4:59 min/km, og jeg kom i mål på 49:34, hvilket giver 4:57 min/km, så det gik fint. Mentalt overskud og gode ben. En god oplevelse.

Ruten er fint mærket op. Jeg var aldrig i tvivl om hvilken vej, jeg skulle, og det er jo en blåstempling i sig selv!

Der er ikke opsat væskedepot, og det er efter min mening heller ikke nødvendigt med mindre, det er meget varmt. Der er dog mulighed for at få et krus vand eller saft i målområdet, før man går ud på 2. omgang, men man skal selv skænke op fra de store dunke.

Eneste anke er, at der ikke var mere frugt tilbage, da jeg kom i mål. Om nogle har taget mere end 1 stk frugt, eller om der kom flere løbere end forventet, ved jeg ikke, men når der er annonceret med frugt efter målgang, bør der også være det!
Pris: 30 kr. Gratis for børn under 15 år, sponseret af de lokale butikker

Alt i alt et godt løb, som klart kan anbefales, både med og uden frugt.

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Held og lykke til KBH marathon. Jeg løb selv min lange tur i går som forberedelse til Jubii Øl marathon, turen blev på 28 km. og det gik rigtig godt. Først tog jeg en god 18 km. tur på skovstier og så hjem forbi huset og tage en gel, et glas vand og toiletbesøg, og så et tur på 10 km. på asfalt og cykelsti. Det gik super godt og idag er benene helt friske igen, men jeg er bange for skader, så jeg tror jeg holder hvile dag idag.

    Hvor mange dage /uge løber du typisk ?

    De sidste 3 mdr. har jeg løbet mellem 125-150 km./mdr. Og sidste weekend løb jeg Lillebælt 1/2 marathon (i tiden 1.59). Jeg tror jeg er ved at være klar til at løbe mere end 3-4 gange pr. uge. jeg vil bare så nødig blive skadet, nu hvor motivationen er i top.

    Den lange tur i går var super god, ind i mellem tænkte jeg lidt på dig og dine bedrifter og på den amerikanske ultraløber, Pam Reed hvis selvbiografi jeg lige har læst. Den bog kan godt anbefales hvis du ikke har læst den.

    Fortsat god søndag.

    Hilsen

    Mette

    SvarSlet
  2. Hej igen

    Jeg har lige et spørgsmål mere. Hvis jeg bruger Jack Daniels beregner, siger den at mine rolig ture skal løbes i 6.32 og mit marathon tempo bør være 5.37. I går løb jeg min lange tur med et gennemsnit på 5.50 og det syntes jeg passede fint, men i.flg. Jack Daniels er det jo for hurtig. Men det vil føles helt unaturlig at løbe i tempo 6.32.

    Hvilket tempo vil du råde mig til at løbe de lange tur i ?

    Hilsen

    Mette

    SvarSlet
  3. Hej May-Britt
    Hyggeligt at følges med dig :-) Kiggede lidt på løbets hjemmeside og kan se, at man kan tage et idrætsmærke på distancen. Desværre kunne jeg ikke leve op til tidskravet!!! Nå, men det jeg egentlig ville fortælle er, at højdekurven for løbet kan ses under fanebladet med idrætsmærket.

    Fortsat god søndag.

    Anne :-)

    SvarSlet
  4. Hej Mette
    Først vil jeg sige, at mine råd er baseret på, hvad jeg selv ville gøre i din situation, så det er muligt, at en udd. løbetræner vil råde til noget andet. Bare så det er på det rene..

    Jeg synes, det lyder fint, at du har løbet den lange tur i et tempo mellem marathontempo og roligt løb. Der er formodentligt tale om den sidste lange tur før Øl Marathon?
    Den rolige tur på 6:32 min/km ville være i dag som restitutionstur efter den lange tur i går, så kroppen kan komme sig uden endnu en stor belastning. Mange løber rest.turen i for hurtigt tempo, jeg selv inkl., fordi det er meget svært at gå så langt ned i tempo, men det er altså for at skåne kroppen, mens den heler efter et kvalitetspas. Efter min mening skal man vurdere turens tempo efter den foregående dags trænings intensitet.
    Jeg håber, det giver mening, ellers må du endelig skrive igen.

    Jeg har også Pam Reeds bog stående i reolen, dog uden signatur ;-)

    Vi ses hos Hjulbenet om 3 uger :-)
    May-Britt

    ------------------------------------------------

    Hej Anne
    Tak for i dag. Hyggeligt som altid :-)

    Tak for tippet med højdeprofilen. Jubiii - jeg er på vej mod et idrætsmærke. Noget jeg ikke har fået siden folkeskolen :-D

    Nu må vi helt sikkert deltage i et af efterårets løb ;-)

    /May-Britt

    SvarSlet