tirsdag den 24. maj 2011

Det med løbeuret

Mandagens restitutionstræning kom til at bestå af 1000 m. svømning om formiddagen (kom for sent afsted til at svømme længere) og de 14 km, jeg cykler til arbejde om aftenen. Benene føles langt mere friske, end jeg havde forventet efter søndagens mishandling, og det kan jeg formodentligt takke mine kompressions-tights og strømper for.

Så i dag skal jeg tilbage til træningen. Jeg har mailet et forslag til en løbsplan til Chile, så coachen kan godkende den. Og når nu den mere seriøse træning skal til at gå i gang, overvejer jeg igen et nyt løbeur.

Status er flg: Jeg har droppet idéen om uret fra Nike. Det kan kun vise 2 feltet ad gangen, og mit krav er 4 felter. Det eliminerer faktisk langt de fleste ure, og tilbage er valget mellem 2 ure fra Garmin. FR 310XT med 20 timers batterilevetid eller det spritnye FR 610, der har en funktion, der analyserer effekten af dagens træning baseret på min brugerprofil, puls og træningens sværhedsgrad. Det var præcis den funktion, der i sin tid fik jeg til at vælge et ur fra Polar. Uret har desværre kun en batteritid på 8 timer, og jeg håber, at Garmin en dag kan kombinere et holdbart batteri med et smartere design end de store 205 / 305 / 310XT, men det er nok ikke lige om hjørnet.

3300 kr. er ikke lige et greb i lommen (i hvert fald ikke for mig), så indtil videre træner jeg videre med FR 205. Det er såmænd heller ikke så ringe, selv om nogle mener, at det kan man da ikke træne med som ultraløber. Det kan man såmænd godt, for uret løber ikke en eneste km for mig ;-)

FR 205 og 305 er et ur, jeg har anbefalet til mange, der skal vælge deres første løbeur, fordi man får et rigtig godt ur til en fin pris. Uret er let at gå til, og der er masser af informationer at opsætte i menuen. Størrelsen er efter min mening det eneste handicap. Trykket på min håndledsknyst er iøvrigt permanent forsvundet ved skift til velcroarmbånd.

Til sidst en lille forbrugerinfo. Jeg har tidl. omtalt FR 110, der kan købes hos Elgiganten for 999 kr. En af bloggens læsere har lavet en anmeldelse af uret . Uret har jeg selv fravalgt, da det kun kan vise 3 felter.

Et lille lokalt løb er kommet med på løbskalenderen Ruderdalstafetten
Navnet er lidt misvisende, for det er også muligt at deltage som sololøber på en DAF-opmålt 5 km. Tidl. var ruten 5,2 km, men i år har man altså valgt at ændre lidt på den og fået den opmålt. Det har altid irriteret mig, at ruten var lidt for lang, så det er et tiltag, jeg hilser velkommen. Det er det eneste løb, hvor jeg kan prale af at være tredobbelt vinder: 2007, 2008 og 2010. Jeg stillede ikke op i 2009. Der kommer heldigvis flere og flere kvindelige sololøbere, så jeg skal nok ikke regne med at gentage succesen i år. Men støtte op om løbet i Birkerød - det skal jeg!

7 kommentarer:

  1. Hej May-Britt
    Jeg ved ikke om du har set det, men du har muligheden for at deltage i lodtrækningen om 2 af de nye garmin ure, hvis du linker til din garmin connect tid fra søndagens marathon i København inde på garmins side på Facebook.
    Selvom chancen ikke er så stor, så er den der da ;-).
    Mvh Gitte

    SvarSlet
  2. Hej Gitte
    Jeg har set det, men desværre kan jeg ikke bruge Garmin Connect, da den tidl. ejer af mit ur har en profil, som ikke er lukket. Når man opretter en profil, indtaster man urets nr., og det står derfor i hans navn. Det kan jeg ikke ændre.
    Men jeg holder øje med andre konkurrencer ;-)
    Mvh May-Britt

    SvarSlet
  3. Hej May-Britt

    Min mand har lige købt Garmin 610 til 2.749 på pulsure.dk, før havde han Garmin 405, men det blev væk på vores ferie i USA, og han var ikke så glad for det da kransen som styrer teknikken var for følsom.
    Jeg løber lige som dig med Garmin 205, men det er også for stor til mit håndled, jeg løber med et svedarmbånd (min søns børnemodel fra H&M) under, så sidder det ok.

    Du kan evt. få hans vurdering af det nye 610 når vi skal løbe Jubii Øl Marathon.

    Vi havde også begge overvejet det nye ur fra Nike, men droppede det helt efter vores til til USA, hvor de ikke talt særlig varmt for det i de førende løbebutikker vi var i.
    Mvh Mette

    SvarSlet
  4. Hej Mette
    Du kan evt. vælge at bruge det velcrobånd, som jeg har sat mit ur på. Det kan spændes ind til ønsket omkreds. Jeg kan desværre ikke vise et foto, da min mobil er til rep.
    Din mand har købt uret uden pulsmåler, kan jeg forstår af prisen. Jeg skal have pulsmåleren med for at få den ønskede funktion med træningsanalyse, men derfor vil det stadig være fint at se og høre om urets touchskærm.
    Vi ses :-)
    May-Britt

    SvarSlet
  5. Jeg tror også, at jeg skal have sådan et løbeur :)


    Herman
    http://københavnrestauranter.dk/

    SvarSlet
  6. Vi kan jo håbe på et med smart design med lang batteritid når 310XT efterfølgeren kommer.
    Nu har 310XT jo et par år på bagen... og Garmin har gjort plads til det i Forerunner rækkefølgen - Et FR 5xx til efteråret - jo tak ! ;-)

    Mvh.
    Jacob

    SvarSlet
  7. May-Britt

    Du kan bruge din pulsmåler fra det gl. 305 ur til det nye 610.

    Så du behøver ikke købe den dyre pakke hvis du allerede har pulsremmen.

    God weekend.

    Hilsen
    Mette

    SvarSlet