søndag den 8. maj 2011

BT Halvmarathon

Det blev en varm dag på kontoret! DMI´s vejrstation viste 17,5 gr. kl. 11, da starten gik på halvmarathon, og 20 gr. et par timer efter. Der var ikke meget skygge på ruten, og de mange små stigninger gjorde også deres arbejde med at trække tænder ud.

Der var 8.000 tilmeldte, fordelt på 10K og halvmarathon, og med så stort et felt bliver man nemt trukket med i et for højt udgangstempo. Min 2. km blev løbet på 4.29, og det er alt for hurtigt med min nuværende form. Jeg tog lidt af farten af og fik en mellemtid ved 10 km på 46:23. Normalt bruger jeg ikke depoter på halvmarathon, men pga. af varmen valgte jeg at tage vand ved 6,5 - 12,2 og 16,5 km. Det sidste depot ved 19 km er spild af tid, da man ikke kan nå at gøre brug af væsken. Der blev også uddelt våde svampe i samtlige depoter, så man kunne blive kølet lidt ned.

Efter 2. depot gik jeg død. Kunne simpelthen ikke komme op i omdrejninger igen efter det lille stop. De sidste 10 km blev en mental kamp, hvor jeg tog 1 km ad gangen. Varmen forsatte, og det samme gjorde de små djævelske stigninger. Splittiden ved 20 km viser et tidstab på 3:10 min på disse 10 km: 49:33. Trods et dårligt disponeret løb kom jeg alligevel i mål i 1:41:32, hvilket er langt bedre, end jeg havde forventet.

Kort tid efter målgang mødte jeg Anders Licht-Larsen, som jeg skal til Berlin med. Han er normalt hurtigere end mig, og kun pga. en skade, der har sat ham tilbage træningsmæssigt, slog jeg ham med ½ min. Der skal ikke meget til at glæde mig ;-)

Tiden gav en 18. plads ud af 309 i min aldersgruppe og en 74. plads ud af 1898 startende kvinder. Nr. 1046 overall ud af 5677 løbere.

Vi fik hentet min tøjpose og tog en af de indsatte gratisbusser tilbage til startområdet i Lyngby. Anders kørte mig til Birkerød, og da jeg kom hjem - noget brugt - ventede blomster og chokolade. Ikke pga. af løbet, men fordi det er Mors Dag :-)

7 kommentarer:

  1. Det er fandme flot løbet...

    Efter at have gen-prøvet distancen i går - er det ikke med mindre respekt at jeg ser din sluttid. Imponerende.

    Tillykke...

    SvarSlet
  2. Tak Frederik. Jeg var ikke helt tilfreds, da jeg kom i mål, fordi jeg gik så meget ned efter 10 km, men jeg tror faktisk, at det er min 3. hurtigste tid på halvmarathon. Så nu er jeg super glad for tiden :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synes godt du kan være rigtig tilfreds med den tid May-Britt! Det var godt nok en varm og til tider støvet tur.
    Jeg løb selv på 1,57, hvilket jo ikke ligefrem er hurtigt, men jeg valgte at løbe selvom jeg ikke er i gear efter 5 uger med lungebetændelse. Prisen var så bare at tage den meget med ro.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne
    Sejt at du stiller op efter lang tids sygdom!

    Den lille skuffelse, som opstod, fordi jeg gik ned med 3 min. på 2. halvdel, er forsvundet.
    Man kan næsten sige, at mit kendetegn er, at jeg løber uhyre stabilt gennem et helt løb, og jeg oplever derfor, at jeg nærmest går i stå, når min km-tid falder så drastisk.
    Det er stadig en rigtig fin tid, især vejret taget i betragtning, og jeg er meget glad for tiden :-)

    SvarSlet
  5. Hej May-Britt,

    Super flot løbet:-)
    En varm dag på en fin rute - jeg har ikke løbet et officielt halvmarathon i mange år, så det var sjovt at prøve kræfter med.

    Du er sgu sej!

    Har du i øvrigt alternativer til TEC - Täby Extreme Challenge næste år, da noget kunne tyde på at det måske bliver aflyst?

    God søndag.

    Vh
    Christian

    SvarSlet
  6. Jeg tror, jeg løber Paris Marathon i stedet for, hvis TEC bliver aflyst.
    Hvis jeg får startnr. til London Marathon den efterfølgende uge, er det dog 1. valget.

    SvarSlet
  7. Ja for søren. Hvis jeg engang kunne komme i nærheden af den tid ville jeg være lykkelig :o)
    Godt gået...

    Nu lagde du jo også lidt for hårdt ud, så måske det i virkeligheden var meget stabilt løbet? I hvert fald sidste halvdel.

    SvarSlet