tirsdag den 3. maj 2011

Løbestil

Jeg er ikke nogen løbestilsekspert, men jeg bruger meget tid på at studere andre løberes stil, når jeg træner eller deltage i løb, fordi jeg synes, det er morsomt og lærerigt. Studier viser, at den optimale kadance ligger på 180 skridt i minuttet (nogle steder står der 90, men det er fordi, det opgøres pr. ben), og det, der er mindst belastende for kroppen, er midtfods- og forfodslandning. Når man bliver træt, falder man sammen i kroppen, og skridtene bliver langsommere og tungere = lavere kadance. Man hænger simpelthen for længe på jorden, og så længe, man gør det, kommer man jo ikke videre!

Landsholdsløber (24 timers ultralandsholdet) og fysioterapeut Frederik Lassen har skrevet en fin artikel om løbestil, og Ole Stougaard, som jeg tidl. har omtalt , kan her ses i en video om poserunning

Man kan lære meget af at læse og høre, men sommetider siger et billede mere end 1000 ord, og med venlig hjælp fra Torbjørn Sindballe kan jeg vise et foto, der gjorde et stort indtryk på mig under foredraget i Politikens Hus.

Foto: Nils Nilsen - Triathlete Magazine

Det viser Craig Alexander foran Terenzo Bozzone under det afsluttende marathon i en triathlonkonkurrence. Se Craigs flotte fremadrettede løbestil sammenholdt med Terenzos hællanding, der 'bremser' hans løb.

Godt at vi alle sammen er gået i gang med at træne Planken, så vi kan få samme flotte, stærke løbestil ;-)

7 kommentarer:

  1. Altså ham der Bozzone ligger da lige i halen af Alexander, så ren bremse er det nok ikke. Jeg synes, man skal være en lille smule forsigtig med at generalisere løbestile. Se på en løber som Carsten Jørgensen, som har en helt ubeskrivelig løbestil og alligevel kunne blande sig i den internationale top. Eller Allan Zachariassen - han havde en rædsom stil, men holdt et pænt højt tempo. Som ingen rigtigt matcher nu.
    Jeg tror, det er fint at træne teknikøvelser, men jeg er aldrig blevet overbevist om, at det gavner at gøre vold på sin naturlige løbestil. Antal skridt pr minut må jo nødvendigvis også hænge sammen med benlængde.

    SvarSlet
  2. Nu fornægter talent sig sjældent, så eliten skal såmænd nok klare sig, men der kan sagtens være noget at hente for os alm. dødelige løbere ved at arbejde lidt med sin løbestil.
    Jeg foreslår ikke, at man gør vold på sin naturlige stil, men at man kan arbejde med lidt korrektion, der gør den mere optimal, hvis man har lyst. Det er ment som et forslag, så det står læsere frit for at vælge fra.
    Mht. kadance så står antallet 180 skridt pr. minut i mange anbefalinger, og derfor har jeg skrevet om det. Om det er 5 skridt fra eller til, gør nok ikke den store forskel, men hvis man ikke ved, hvad anbefalinger lyder på, kan man jo ikke se, om man er i nærheden eller langt fra.

    SvarSlet
  3. Jeg har nu heller aldrig gidet at tælle mine skridt :-)

    SvarSlet
  4. Når man bruger Polar ur, får man målt sin kadance sammen med tempo osv., så derfor kender jeg min.
    Har man et ur fra Garmin, kræver det en footpod.

    SvarSlet
  5. Hej May-Britt

    Godt du havde et fornuftigt løb og super skulderen arter sig. Så kan der hentes planer frem igen...

    Løbestil er et meget interessant emne. Skiftede selv løbestil, ret markant endda, fra hællander til midtfodslander. Med store og gode konsekvenser såsom færre skader og hurtigere løb. Ikke dermed sagt det kan lade sig gøre for alle, men for mig, i det mindste, er det klart at man kan lave en hel del om. Men man skal give sig god tid ellers er risikoen for skader stor.
    Jeg har lidt blandede følelser for den der med naturlig løbestil, tror faktisk godt man kan lære sig selv noget forkert...

    Planken! Pyh den er slem. Skulle lige prøve, og nej jeg kan ikke holde mig oppe i 5 min.! Og så 3x5... host!

    Mvh
    Jesper

    SvarSlet
  6. Hej Jesper

    Spændende at du har haft god effekt af at skifte løbestil. Jeg er fanget af idéen, fordi jeg tror, det kan hjælpe på min ryg at flytte vægten mere fremad. Jeg tror, jeg er midtfodslander (det føles i hvert fald sådan), men måske Ole Stougaard fortæller mig noget andet, når jeg skal på kursus.

    Jeg er enig i, at folk kan tilegne sig en dårlig 'naturlig' løbestil. Jeg oplever da med jævne mellemrum løbere, som med stor fordel kunne ændre noget på deres stil. Sommetider er det så tydeligt, at jeg overvejer at fortælle dem det, men indtil videre har jeg holdt mig i skindet ;-)

    Planken? Jeg kan klare 3 x ½ min, hvilket er ynkeligt, men man skal jo starte et sted ;-)

    SvarSlet
  7. Hej igen

    Jo god effekt, det må man sige. At ændre stil til at komme lidt længere fremad må reducere hårheden af stødene på kroppen og dermed også gavne ryggen. Ville være smart at blive filmet set fra siden og bagfra så man kunne se hvordan det ser ud. Jeg har, når der har været transmissioner fra de store marathons studeret isættet og langt de fleste af topløberne er midtfodslandere såvidt jeg kan vurdere.
    Jeg har oplevet det var nemmere med midtfodslanding da hastigheden kom op.

    Den er svær den med om man skal sige til folk at de har en dårlig løbestil. Lidt som hvis man siger til folk at de kører bil dårligt, de bliver som regel sure!

    3x1/2 min vil nok ikke imponere Chris McCormic men det er som du siger et udgangspunkt. Jeg laver nu øvelsen et par gange om ugen, hvis jeg husker det, kan holde et lille minut... heller ikke imponerende.

    Mvh
    Jesper

    SvarSlet