tirsdag den 26. april 2011

Lidt af hvert..

Nå, helt uden smerter slap jeg ikke fra Helvede i Nord, men det er de 'gode' smerter. Ømhed i lårene pga. uvant terræn, effektivt hjulpet på vej ved at jeg undtagelsesvis ikke løb i kompressionstights- og strømper.
Men jeg siger som Chris M: 'Pyt', for han har jo ret i, at det er et herligt ord, når man tænker over det. Det lille ord, der betyder, at det var måske ikke helt godt, men det positive opvejer det negative, og så er alt godt.

Og i dette tilfælde skete der noget mentalt. Det er ikke ret ofte, jeg står efter et halvmarathon på knap 2 timer og siger, at det var et godt løb. Men det var det, fordi jeg havde været nervøs for, hvordan det ville gå med ryg og skulder. Om jeg kunne klare bakkerne uden at gå, for så ville jeg virkelig føle mig i dårlig form.
Men løbet blev rytmisk og flydende, så flydende som det kan blive, når det går op og ned, og underlaget svinger med rod-fyldt skovbund og sand. Og mentalt var jeg ovenpå hele vejen, hvilket var den største gevinst ved løbet. Nogle gange er det ikke de hurtigste løb, der giver det største boost. Det er de løb, der giver et kick fremad mentalt.

Det ser ikke helt godt ud for Lars i New York, og jeg har en mistanke om, at han kan være skadet. 52 miles (83,7 km) på 3. døgn er ikke vanlig standard for Lars, heller ikke på et 6 dages løb. Når I læser resultatlisten, så husk at løbet opgøres i miles, så der skal ganges med 1,61 km for at få et 'dansk' resultat. Desværre bringer den australske hjemmeside kun updates på de 3 førende løbere, så hvordan det er gået Lars på løbets 4. døgn, må vi tænke os til, men lad os håbe, at han bider 3. manden i haserne.

Det eneste, vi har, er dette billede, der viser, at Lars på dag 4 (tidspunkt ukendt) har løbet 234 miles (376 km), men den australske hjemmeside viser et andet resultat for de øveste løbere, så selv om der står 7d12h, er meningen nok 3d12h.



Jeg delte telt med Lars, da han løb sit første 6D løb i Göteborg, og naturligvis ved jeg ikke, om taktikken er den samme i dag, men jeg kan fortælle, hvordan den var for 1½ år siden. Dengang sov han sammenhængende mellem kl. 04-06 og derefter kun nogle powernaps på 15-20 min. fordelt over døgnet. Så vidt jeg husker, taler vi om 3-4 gange pr. døgn. Så Lars sover ikke tiden væk! Han var ikke meget værd, når han stod op kl. 06, men han havde en stædighed til at ryste trætheden af sig, tage løbeskoene på og så komme derudaf igen. Lars går meget lidt på 6D. Han småløber det meste af tiden. Det er ikke hurtigt, men det er effektivt!

Det hvide telt i baggrunden var Lars´s
og mit hjem i 6 dage i Göteborg.
Der var kæmpe plastikvinduer på 3 af siderne,
så alle kunne se ind, når de løb forbi.


Tilmeldingen til London Marathon 2012 er gået i gang i dag. Englændere har mulighed for at få sikkert startnr. på en kvalifikationstid, men den regel gælder desværre ikke udlændinge, så jeg har kastet et lod i puljen til lodtrækningen, der finder sted i oktober. Der er kun plads til 125.000 lod i puljen, så hvis man overvejer at tage afsted, skal man tilmelde sig med det samme. Betalingen på 65 pund finder kun sted, hvis man bliver udtrukket.

I aften skal jeg til foredraget med Torbjørn Sindballe . Selv om jeg har droppet tanken om triathlon pga. min ryg, der ikke vil kunne klare 180 km i foroverbøjet stilling på en racer, så tror jeg helt sikkert, at jeg kan få noget ud af foredraget. Ironman og ultraløb er udholdenhedssport, og derfor må der være fællestræk vedr. forberedelse ang. ernæring og mentale værktøjer. Mere om det i morgen..

I morgen skal jeg til lægen med min skulder. Jeg orker ikke flere undersøgelser! Januar og februar var præget af undersøgelser og behandling for min diskusprolaps samt deltagelse i projektet 'Løb og muskler', så jeg håber, lægen kan stille en diagnose på baggrund af mine symptomer. Jeg kan da altid håbe :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar