onsdag den 20. april 2011

'Du er ikke alene' - et foredrag med Chris MacDonald

Det må kunne tælles på én hånd, hvem der ikke kender Chris MacDonald. Ind imellem bliver jeg lidt træt af hans ansigt, når han dukker op i tide og utide på TV, men dybest set - så er jeg vild med manden!

Jeg har været til flere foredrag med ham, og han er inspirerende, morsom og så ved han, hvad han taler om. Han har ikke kun læst sig til sin viden. Han har udført den i praksis, både alene (Race across America) og med andre (diverse TV-udsendelser om vægttab).

Hvis du ikke har oplevet Chris til et foredrag, er her en lille smagsprøve



Men det var et helt andet foredrag, jeg var til i går aftes. Et foredrag baseret på hans bog Du er ikke alene . Det var en anden Chris MacDonald, end jeg tidl. har set. En mere følelsesladet og usikker C.M., altså på den gode måde. En ærlig fortælling om en vild ungdom og et problematisk forhold til alkohol, som han er afklaret omkring. Om forholdet til den far, som han stod nær.

Cal MacDonald
Foto fra foredraget

Foredraget var et blanding af Chris´s fortælling, Tim Christensens oplæsning af passager fra bogen, klip fra TV-udsendelsen Fuck cancer  (filmen begynder 1 min. inde) samt klip fra filmen 'Race across America'.


Medforfatter Tim Christensen læser passager fra bogen



Fordi jeg har set Chris ved tidl. foredrag, lagde jeg mærke til en stor forskel: han hev usædvanligt meget i sin bukselinning, og hvis jeg var adfærdspsykolog, ville jeg nok sige, at han gjorde det for at holde fast i sig selv under et følelsesmæssigt svært foredrag, men den slags analyser vil jeg overlade til mere kompetente mennesker ;-)

Men netop fordi man kunne mærke, at det betød meget for Chris, kom foredraget ind under huden. Jeg kunne mærke sorgen over tabet og glæden over det, hans far har betydet. Et dybt personligt foredrag afholdt af et velformuleret menneske. Denne aften var han ikke sundhedsguruen og motivationsfaktoren MacDonald. Denne aften var han sønnen Chris, der hyldede sin far.

Der var naturligvis også mulighed for autografskrivning i bogen, og det blev gjort med et løftet blik, så han så hver enkelt person i øjnene


Chris sikrer sig, at han får stavet folks navn korrekt i bogen,
og derfor skriver han det først på et stykke papir

Nej, jeg holdt mig ikke tilbage...

2 kommentarer:

  1. Hej May-Britt,

    Jeg er helt enig med dig. Deltog selv på Chris´foredrag i går aftes i Tovoli´s Congress Center.

    Bare til din information kan du finde hele udsendelsen Fuck Cancer på Chris´ fuckcancer.dk site

    SvarSlet
  2. Tak :-)
    Jeg har skiftet linket ud, så det nu er den danske udgave, man kan se.

    SvarSlet