mandag den 19. april 2010

Til debutanterne

Der er flere af bloggens læsere, der skal debutere som halv- og marathonløbere i den kommende tid. Jeg vil derfor komme med et lille fif, der virker for mig. Faktisk er idéen til oplægget opstået på baggrund af en bemærkning på min løbeklubs hjemmeside. Flere af klubbens medlemmer skal løbe CPH Marathon, og de har derfor haft en fælles træningstur på 31 km i søndags, mens andre klubmedlemmer løb NIKE halvmarathon i Kbh. Den ene skriver: "vi savnede dig på vores 31 km tur - nu har vi kun den værste time tilbage!" Jeg ved godt, hvad hun mener, men jeg griber nu alligevel bolden :-) Jeg går ud fra, at i har tjek på forplejningsdelen, for dette kommer udelukkende til at handle om det allermest spændende ved løb: den mentale del. Jeg synes, det er meget interessant, hvordan man programmerer sig selv til et løb. 2/3 dele af løbet går almindeligsvis fint, men så kommer krisen! For halvmar.løberne omkring 16-18 km og for mar.løberne omkring 30-35 km. Så begynder det at gøre ondt, og der er stadig et stykke vej hjem. Mine venner - det er hér, løbet begynder :-) Hvis det var let, så gjorde alle det. Det er på de sidste km, i skal vise, hvad i er gjort af. Kroppen kan sagtens klare det, men står hovedet af, bliver det en laaang tur hjem. It´s all about attitude! Man kan vælge den tunge måde og sige: "Puha nu har jeg løbet 17/34 km og det er bare hårdt" Men man kan også vælge min måde og sige: "Hold da op. Der er kun 4/8 km hjem. Det er jo, hvad jeg løber på mine korte ture! Piece of cake" Så ser du din 5 km tur for dig. 5 km er jo næsten ingenting vel? Det løber du flere gange om ugen. Du løber ofte længere... Du skal se den sidste ½ / 1 time som triumfens time. Sejrens time. Nyd den! Din første halv- eller helmarathon kommer aldrig igen, så nyd smerten, glæden, kampen. Når du kommer i mål, vil det være det hele værd :-) Rigtig god tur til jer alle. Jeg håber, i vil skrive en hilsen på bloggen, når i har løbet jeres debut. .

9 kommentarer:

  1. avavavav salt i mit sår det der............;-)
    Men som du selv skriver "It`s all about attitude"
    SÅ GO TUR TIL ALLE DER SKAL AFSTED især jer der løber marathon 1. gang, jeg vil kigge misundeligt på, og glæde mig til det engang bliver min tur.

    SvarSlet
  2. Ja mon ikke der kom peber oven på..... :-)

    Jeg skal også nok tage mig sammen og heppe og krydse fingre, næste gang bliver det vores tur Mette!
    Og så skriver vi en hel masse om det her!

    SvarSlet
  3. Ups! Ja, det er et lidt ondsindet indlæg, når man er skadet og har udsat sin debut :-(

    Men nu har i jo til gengæld rigtig god tid til at ændre jeres mentale tilgang til løbet på :-D

    Jeg glæder mig til, at i skriver et langt indlæg om hvor godt det er gået!

    SvarSlet
  4. Tak for indlægget!

    Jeg glæder mig meget til at se hvordan jeg reagerer d. 23 maj, når/hvis jeg får en mental krise.

    Øgede min halvmaraton-rekord med 20 min. i søndags, til "nike maraton test 3" og nu er jeg at finde i Sparta.

    SvarSlet
  5. Hej Theis
    Hvor er det dejligt at høre. Jeg er sikker på, at du vil få meget ud af at løbe i Sparta. Her er alle muligheder for at bruge dit potentiale :-)
    Hvilken tid løb du i søndags?

    SvarSlet
  6. Tak:-)

    Jeg løb den på 1:44:23.
    Jeg startede med at ville løbe turen på 1:55 min. - så jeg kunne komme under de 2 timer.

    Efter ca. 10 km følte jeg at jeg havde mere i benene. Så jeg løb op til flokken af løbere som ville gennemføre på 1:50, men også dette tempo følte jeg var for langsomt. Først efter 17 km valgte jeg at indhente flokken af løbere som gik efter tiden 1:45 min.

    Jeg brugte alt for meget tid på at spekulere, på hvor i feltet jeg skulle befinde mig og for meget krudt på at indhente og overhale udenom folk mm. men jeg er alligevel godt tilfreds. Jeg går bestemt efter en tid, på under 1:40, til det næste ½ maraton.

    SvarSlet
  7. Hej May-britt...

    Super indlæg, som du ved, debuterer jeg i kbh, HVIS min lille bitte, bitte skade kommer sig :)
    Jeg har en forvredning på menisken, lægen siger ingen løb i 14 dage, så jeg svømmer og prøver at cykle i week. Vil rigtig gerne til kbh, men ikke for hver en pris Da jeg fik sååå ondt, blev jeg så bange for at jeg ikke kan løbe mere, at lige nu skal jeg mere være super fornuftig. Fandt ud af hvor meget jeg ææælsker at løbe,, Maraton er der masser af, men jeg har kun 2 ben! :)
    Ha en rigtig dejlig week...
    Kh chanette

    SvarSlet
  8. Hej Chanette
    Jeg er glad for at høre, du kan bruge indlægget.
    Jeg krydser fingre for, at du bliver helt skadesfri til d. 23.5.
    Nu har du vel trøjen klar??? :-)

    SvarSlet