søndag den 18. april 2010

De skøreste af de skøre?

I martsnr. af Runners World er et interview med Scott Jurek en af verdens allerbedste ultraløbere. Citat: "Men and women who race at distances longer than marathons — also known as ultrarunners — are by reputation and reality a strange, obsessive, and somewhat socially awkward lot. Among ultrarunners, those who choose 24-hour races around flat paved tracks are acknowledged to be the weirdest of them all" Se, det er jo morsomt at læse for en udpræget timeløber som mig! De skøreste af dem alle. Hvis det er den almindelige opfattelse af timeløberne, der racer rundt på en 400 - 2000 meter lang bane i min. 24 timer, så begynder jeg at forstå nogle af de spørgsmål, jeg får :-D Jeg vil nu vove at påstå, at min gode løbeven og GUCR-medløber Kent Møller er endnu mere skør! Han har løbet Treppenlauf i denne weekend. 100 omgange, der tilsammen bliver til 79.400 trappetrin, 8.848 højdemeter og 84,390 km. Ruten ses her Efter 19 timer og 5 min. er han kommet i mål, vistnok som nr.9. Det er 2 timer og 7 min. hurtigere end Søren Skyttes tid fra 2007. Handsken er kastet! Sørens plads på tronen som konge af DUUL er udfordret :-D Så ser dagens tur på 20-30 km jo nærmest ud som en sprint... .

3 kommentarer:

  1. Kære May-Britt,
    Jeg blev lidt ked af det på dine vegne for jeg kan godt forstå at det er meget ubehageligt at komme ud i en sådan lynild lige før et stort løb.

    Kan nu heller ikke se at det er så dobbeltmoralsk at have en holdning som man så laver lidt om på efter omstændighederne - men jeg er nok også bare en af rygklapperne....

    Lidt skør er man nok når man løber, men man har det meget sjovere end dem der er helt normale - så klø endelig på.

    Jeg var ude at prøve løb i dag efter ugen med crosstræning - og det gik rigtig rigtig skidt. Så min store dag med halv marathon debut den 8 Maj er nok noget jeg må indse ikke bliver til noget. Håber at få tid hos læge i morgen og så må vi se om der er noget der kan reddes. Behøver jeg at fortælle dig hvordan jeg føler?

    SvarSlet
  2. Ja, det er lidt irriterende, men jeg gider ikke bruge flere kræfter på det.
    I min verden er der forskel på at bakke folk op og så være rygklapper, men sådan er det ikke alle, der ser på det. Dem om det...

    Det er jo langt værre med dig :-(
    Jeg vil meget gerne høre, hvad lægen har at sige. Har man akutte tider hos lægen i Finland, som vi har i DK?

    SvarSlet
  3. Altså sådan helt personligt må jeg nok erklære mig enig med Scott Jurek. Ikke at jeg kan udtale mig om løberne, men som aktivitet synes jeg, det er noget af det skøreste, og noget jeg aldrig selv ville bruge min tid på. Jeg forstår meget bedre et løb som det i England eller bjergløb i Alperne, hvor der er afvekslende oplevelser undervejs. Men - heldigvis behøver vi hverken være ens eller enige :-)

    SvarSlet