torsdag den 29. april 2010

Nu vokser træerne ikke ind i himlen

Efter et par rolige dage mener Jesper, at det nu er tid til at få lidt fart i benene igen. Yeah right!!! 5 km opvarmning - 3 x 5 min pace med 5 km jog - 10 k afjog. Det lyder jo simpelt nok, men vorherre bevares... Da Jesper foreslog torsdag til træningspasset, tænkte jeg ikke over, at det er helligdag fredag, så min nattevagtsuge sluttede allerede i morges. Jeg sover aldrig mere end et par timer efter den sidste nattevagt, så jeg er sikker på at kunne sove igennem, når der skal vendes rundt på døgnet. Tro mig - 2,5 timers søvn er ikke nok før et pas med tempo! Allerede under opvarmningen kunne jeg mærke, at jeg ikke var helt fit for fight, men sommetider går det over, når jeg kommer i gang. Jeg kom også igennem pace/jog, selv om det ikke var i den fart, jeg havde håbet på. Afjog blev afkortet til 2 km, for jeg havde det som om, jeg var ved at falde i søvn. Heldigvis ved jeg, at Jesper har større respekt for, at jeg justerer et træningspas, hvis kroppen kræver det, end at jeg fuldfører bare for at holde programmet. Nu håber jeg bare, at de sædvanlige 10-12 timers søvn gør kroppen kampklar igen, så der kan trænes lidt ekstra på de 4 fridage, der venter. .

2 kommentarer:

  1. Godt klaret efter nattevagt, jeg kan godt huske mine og jeg tror ikke at jeg vill have kunnet løbe.....
    Det var i det hele taget svært at vende dag og nat.

    Når du skriver at du har været øm i lårene efter marathon, hvordan har du det så efter at have løbet et ultraløb? Kan du være i den situation som man ser når folk ikke kan gå overhovedet efter et marathon feks?
    Og hvad gør man så for at komme i gang igen?

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten

    Ømheden i lårene efter Hamburg var minimal, men det ville være mærkeligt, hvis jeg intet kunne mærke efter sådan en tempotur!

    Jeg kan godt gå efter ultraløb, men benene er temmeligt stive Jeg (og mange andre) vralter afsted som en and, når musklerne bliver kolde :-/

    Men jeg synes, det fortager sig forholdsvis hurtigt, dvs. i løbet af et par dage. Kroppen er vant til at restituere hurtigt pga. de mange ugentlige træningsture. Jeg plejer at kunne jogge rolige ture et par dage efter løbet. Den øgede blodgennemstrømning, som let løb giver, fremmer restitutionen.

    Jeg bruger disse ture til at evaluere løbet: hvad fungerede, og hvad kan jeg gøre anderledes næste gang?

    SvarSlet