tirsdag den 7. april 2009

Strategi på 24 timers løb

Jeg er blevet bedt om at overveje min strategi til VM. Det er lidt svært at lægge en strategi, når jeg ikke har den store erfaring, men jeg gjorde nogle observationer under VM i Seoul, som jeg bestemt vil inddrage i processen. Der er en fejl, som er så forfærdelig let at begå, men som vil blive straffet i timevis, hvis man begår den: at lægge for hurtigt ud! De fleste har nok prøvet at få lagt for hurtigt ud i en konkurrence. Egentligt er det ligegyldigt, om vi taler 5 km eller en marathon. Hvis man har lagt for hurtigt ud, går man død i sidste halvdel af løbet. Der er ikke ret mange, der løber marathon i negativ split (dvs. 2. halvdel af løbet løbes hurtigere end 1.). Det betyder, at man skal kæmpe hårdere end nødvendigt for at komme i mål, men som regel taler vi om en overskuelig distance. Prøv nu at forestille dig, at du får lagt for hurtigt ud på et 24 timers løb! Du løber godt de første 10-14 timer, men så går du død! Så er der sørme langt tid tilbage at kæmpe i!!!! Så der skal løbes langsomt i de første mange timer af løbet. Faktisk er løbets første 14 timer kun opvarmning ;-) VM begynder lørdag kl. 10.00, så det betyder, at løbet for alvor begynder kl. 02.00! Når kroppen er ved at være slidt, og trætheden melder sig. Så falder straffen, hvis man ikke har forstået at styre sit tempo og samtidigt har sørget for at holde energidepoterne fyldte. Det er forskelligt, hvornår folk rammes af de første tegn på træthed, men efter 14 timer på banen er der ingen, der ikke har ondt et eller flere steder. Så er den, der er bedst mentalt forberedt på udfordringen, der klarer sig nemmest igennem. Så jeg er gået i gang med at træne et løbespecifikt tempo. Det er ikke så let, som det lyder! Det er ikke let at løbe langsommere, end man finder naturligt. Det er det, der er hovedformålet med de to marathons i Jylland. Så hvis jeg løber de to løb hurtigere end 4 timer, er det faktisk en træningmæssig fiasko! Heldigvis er der flere af deltagerene, der skal løbe en trippel-marathon (ons-tors-fre), så de skal nok sørge for at løbe i langsomt tempo :-D Uha hvor ville jeg gerne have været med på den trippeltur! Men det vil kræve for lang restitution, når to af løbene har mange stigninger: torsdag 7 omgange på Hasle Bakker v/Århus og fredag Ålborg Brutal marathon. Så jeg må droppe Brutalen... men misundelig - det er jeg! Det bliver et par dage i mandehænder: onsdag er vi 2 kvinder ud af 20 deltagere; torsdag 2 kvinder (det bliver dejligt at se Dorrit igen) ud af 23 deltagere. Åh jo, nogle fordele er der ved at være kvindelig marathon- og ultraløber ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar