søndag den 26. april 2009

DM 100 km

(Billedet er taget af Lars Merrald) I går havde jeg den store glæde at overvære DM 100 km fra tilskuerpladsen. Løbet begyndte kl. 08, men jeg skulle lige have overstået testturen først, så jeg var i Albertslund kl. 12.30. For sent til at se marathonløberne komme i mål, men tids nok til at modtage 60 km løberne samt følge DM 100 km. Det skulle blive mere spændende, end nogle af os havde regnet med!

Inden den fantastiske afslutning var der imidlertid god tid til at hilse på løbevenner - både blandt tilskuerne og løbere. Der var tydeligvis flere ultra-debutanter på 60 km, og det er altid en oplevelse at opleve deres glæde, når de kommer i mål - 'YES' lyder det ofte højlydt :-)

De 100 km løbere, jeg kender, blev det desværre kun til hilsner og korte bemærkninger til, da det jo blev sent, inden de sidste kom i mål, og jeg skulle hjem ved 16-tiden, men jeg var der længe nok til at følge den fantastiske afslutning på 100 km for mænd.

Ruten er omgange på 10 km, og da de førende gik ud på sidste omgang førte Ole Karlsen med 3-4 min. foran Charley Prødel og lidt efter kom Poul Petersen. Alt kan ske på de sidste km, og tilsyneladende var der også lidt drama uden på omgangen...

Da de passerede 90 km, så Charley klart bedst løbende ud, og vi fik i højtaleren oplyst, at ved 95 km førte Charley nu med ca. 1 min. Så var det bare at vente! Charley lå til at komme under 8 timer, hvilket ville være en klar forbedring af hans PR på 8.17. Vi ventede og ventede - kunne ikke helt forstå, hvor de blev af, men sådan er det jo, når man ved, der bliver kamp om titlen :-)

Endelig dukkede Charley op i det fjerne. Man kunne få øje på løberne omk. 400 meter før mål, og da han nærmede sig, kunne man se, at han stadig var godt løbende, men der var intet overskud til en slutspurt. Meget flot disponeret løb og dansk mester 2009 Charley Prødel fra ALOT (Albertslund) i 7.58.49 :-D

Efter løbet fortalte Charley, at han var blevet grebet lidt af stemningen, da han passerede Ole, og han begyndte derfor at få kramper ca. 4 km fra mål! Jeg tør slet ikke tænke på de tanker, der må være fløjet gennem hans hoved i de sekunder!!!

Nr. 3 blev Poul Petersen, der kom ind kort tid efter Ole. Forskellen på nr. 1 og 3 var på ca. 2 min. Sådan skal et mesterskab være - kamp til strengen og den, der har disponeret bedst, vinder :-)

Vinder af 100 km blev dog ikke Charley, men en tysk løber: 52-årige Karl-Heinz Wild, der havde et mål på 7.30. Muligvis kval.krav til VM for Tyskland? Han var fantastisk løbende og kom i mål i ca. 7.23.07 :-D

Selv nu - dagen efter - bliver jeg helt høj over løbet. Jeg er fantastisk glad på Charleys vegne: en meget sympatisk og målrettet løber. Han fortjente sejren - og så på hjemmebane ;-)

"Racing teaches us to challenge ourselves. It teaches us to push beyond where we thought we could go. It helps us to find out what we are made of. This is what we do. This is what it's all about." - PattiSue Plumer, U.S. Olympian

Ingen kommentarer:

Send en kommentar