mandag den 13. april 2009

Rudersdal marathon i udvidet udgave (opdateret med billede-link)

Et af landets smukkeste marathons finder sted i min kommune. Takket være Tor Rønnow er Rudersdal marathon banket godt og grundigt fast i folks bevidsthed! 2-3 gange om året afholdes et 'alm.' marathon med 2 depoter undervejs. Et løb hvor der efterhånden er 70-80 deltagere, fordelt på 3 grupper, da der er tale om et socialt marathon. Som om det ikke var nok, er han nu gået i gang med at afholde cannonball marathons! Dvs. kort tilmeldingsfrist, ingen forplejning (til gengæld er prisen kun 50 kr, der går ubeskåret til 'Løb for håb') og derfor få deltagere og ingen 'sociale grupper'. I dag var vi 11 løbere. Men for at starte med begyndelsen så var det også dagen, som Jesper havde udpeget til den sidste lange træningstur. Takket være Tor´s initiativ havde jeg nu mulighed for at få selskab på de 42,195 km af den :-) Jeg valgte at få afviklet 1. del af min solo-tur før løbet, så jeg løb de 10 km fra Birkerød til Rundforbi stadion. Alle mødte op til start i det flotte solskinsvejr. Selv om der ikke var tale om et socialt marathon, kom vi alligevel til at løbe i 2 grupper: 7 i den ene og 4 i den anden. Inden starten havde jeg planlagt at følge efter Anders Munch, der normalt er fartholder for 4.30-gruppen, og det ville passe mig fint. Rudersdal marathon er et rimeligt kuperet løb, og man kan roligt lægge ekstra tid til sin normale marathontid. Desuden havde jeg jo lidt ekstra km at løbe ;-) Men det kom til at gå andeledes. Jeg løb og småsnakkede, og pludselig var Anders, Birgitte, Jerk og Tor væk! Så jeg kom til at løbe 42 km med Johny Wøldike, Morten Walter (jo, det er ham fra turen på Falster ;-) ), Per Hviid (der også løber i Birkerøddernes Løbeklub), Peter Seider, René Fasting og Søren Holte. Søren måtte desværre slippe gruppen efter 30 km; det var bare ikke dagen... Men vi andre holdt sammen fra start til mål. De andre kunne nu så let som ingenting have smidt mig, men de var fantastisk søde til at vente på mig, når jeg var sakket bagud :-) Det var varmt i dag, og solen skinnede fra en skyfri himmel. Jeg havde glemt salttabl., hvilket jeg kom til at mærke! Lille tendens til krampe i ve. læg, der dog ikke udviklede sig. Da vi var 100 meter fra mål, tog vi hinanden i hænderne og løb samlet i mål - helt i Tors ånd :-D Som sædvanligt har Tor været flittig fotograf under løbet, og hans billeder kan ses her: http://dourun.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32116 Før løbet havde vi fået en lille påskepose af Tor med bl.a. vand og cola, og selv om den nu var blevet lidt lunken, så var det bare herregodt at drikke den! Man bliver lidt træt af energidrik efter de 50 km ;-) 10 min. pause og så sagde jeg farvel til de andre for at løbe hjem. Lidt tungt pludselig at blive alene; både fysisk og mentalt. Men efter 4-5 km kom jeg så småt godt i gang igen. Løb gennem Trørød, og ind på RuderdalsRuten igen indtil Øverødvej, hvor jeg løb ud på Kongevejen mod Birkerød. Desværre begyndte ryggen også at blive træt! Da jeg passerede 60 km, var det tilfældigvis foran et skilt, hvor der blev tilbudt 'zoneterapi - kilden til ny energi'. Ja, det var måske en idé? Skød dog tanken fra mig igen og forsatte. Ryggen begyndte nu at sende små jag ud i hoften, og jeg besluttede derfor at løbe hjemad. Ingen grund til at løbe den mindste risiko så tæt på VM for at få 5 km mere og nå de ellers aftalte 70 km! Heldigvis er der ikke tegn på nye problemer. Ingen ømhed eller smerter efter træningen, så den skal bare have lidt ro. Den har også været udsat for en træningsmængde som aldrig før. Når man tæller sin træningsuge op, skal man huske, at den ikke nødvendigvis gå fra mandag til søndag. Den går altid 7 dage bagud, ligemeget hvilken ugedag du begynder med. Når jeg tæller 7 dage bagud fra tirsdag til mandag, viser tælleren 190 km!!! Tror jeg tager en hviledag i morgen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar