søndag den 10. juli 2011

Furesø Marathon

Jeg kan mærke, at jeg får svært ved at skrive dette indlæg. Det tager lidt tid at fordøje indtrykkene, når man har stået som arr. i stedet for deltager.

Først og fremmest skal der lyder en stor tak til deltagerne! Jesper og jeg har kun fået positive tilbagemeldinger på løbet trods det faktum, at tiden skred ganske gevaldigt, og det kostede nogle lidt stive muskler sidst i løbet.

20 løbere var tilmeldt, men desværre måtte 1 af marathonløberne melder fra på dagen. 4 deltagere havde, efter aftale med Jesper, fået ja til at løbe den halve distance, hvoraf 2 var med på 1. omgang og 2 på anden omgang. Dvs. vi var 17 løbere pr. omgang, og alle kom igennem den tilmeldte distance og uden at løbe forkert. Så i den retning var løbet en 100% succes.

Desværre blev en af mine bekymringer, nemlig det store spænd mellem løbernes kapacitet, også udstillet. Der kom hurtigt spredning i feltet. Hovedparten fulgte fint det anlagte tempo, men der var nogle, der havde svært ved at holde farten, og vi var derfor nødsaget til at lave flere ophold i løbet, hvor vi fik samlet gruppen. Til løbernes store ros skynder jeg mig at sige, at ikke en eneste har klaget over dette! Der var nogle få, der nævnte det med de stive muskler, men jeg opfattede det ikke som en klage, bare en konstatering. Det var helt tydeligt, at folk vægtede det sociale i løbet højere, end at tiden holdt. Indstillingen var, at vi skulle have hele flokken med rundt uden problemer. Så jeg er ikke slået ud af, at det skete, men tager bare til efterretning at sådan udviklede det sig, og hvis der bliver en næste gang, skal vi have en løsning på forhånd.

Fordi Jesper er en hurtigere løber end mig, blev jeg lagt forrest i feltet, så jeg kunne holde tempoet nede, og Jesper løb bagerst for at få de sidste med. Hvis Jesper havde ligget i front, ville han ubevidst have trukket tempoet op, fordi det ligger så dybt i den gamle konkurrenceløber.

Mit ur har registreret en sluttid på 4:55:51, men tiden i bevægelse var 'kun' 4.20:04. Dvs. der har været 26 min. stop undervejs, hvilket indeholder samlinger uden på ruten samt flere depot-stop.

Vi var nemlig så heldige, at der alligevel var flere depoter på turen. Jesper havde fået mobiliseret sin familie, så på 1. omgang var hans moster (med cykel) depot ved ca. 6 km og 12 km med vand og cola; ved ca. 16 km og 37 km stod hans søster m. fl. med vand, faxe kondi og vandmelon; ved 21,1 km stod deltager Renés hustru med mere væske, M&M´s samt frugt, og ved 28 km stod deltager Peters hustru og datter med et depot indeholdende et bredt udvalg af væske, slik og kanelgifler. Tusind tak til alle de frivillige, der ofrede mange timer på at være support. Det var en glædelig overraskelse og blev dybt værdsat af samtlige deltagere.

Jesper havde udloddet et par spurtpræmier fra ECCO, der velvilligt havde sponseret Biom løbesko til løbet. Vi takker ECCO for denne flotte gestus til løbet.

En særlig tak til Aisha, Jesper seje moster (der i en alder højere end løbernes stadig cykler over Tour-bjergene samt deltager i Ironmans), både for cyklende depot, men især for at følge Tor hjem, da han kom langt bagud pga. en mindre maveinfektion fra morgenstunden. Hvis vi havde indstiftet en fighterpokal, måtte den ubetinget gå til Tor for at kæmpe sig igennem, selv om han kom i mål 20 min. efter gruppen. Som plaster på såret vandt han et par løbesko for at lukke feltet, så det er han måske egentligt ikke så utilfreds med ;-)

Der er flere, der har skrevet, at de håber på endnu en udgave af Furesø Marathon. Jeg har jo sagt 'aldrig mere', men har nok ændret indstilling til 'lad os se, når Jesper kommer hjem fra World Run i 2012', men det skal i altså ikke fortælle Jesper, for så tager han det som et JA.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar