onsdag den 12. januar 2011

Søgning efter fejlkilder

Når produkter ikke virker helt efter forventning, skal man gå efter fejlkilder. Har man gjort noget forkert i anvendelsen af produktet? Jeg har ikke løbet med kompressionstights før, så måske skyldes slidsårene forkert anvendelse af dem?

Jan Bølle fra Ideomeo har handlet hurtigt ved at henvende sig til den spanske producent, som stiller sig uforstående overfor problemet, men de har alligevel iværksat en udførlig løbetest. Jan fortæller også, at de har haft 26 løbere, der har fuldført marathon uden problemer. Slidsår er et kendt problem for langdistanceløbere, og mange bruger vaseline i armhuler samt lysken for at forebygge problemer under løbet. Jeg har ikke tidl. haft dette problem, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er noget galt med Colibri, og jeg vil afprøve forskellige småting for at se, om det ændrer noget.

Den første ændring er løbetrusser. Jeg har altid løbet i trusser, men måske er det en ulempe, når der er kompression? Sidder der nogen med erfaring, så skriv endelig!

I hvert fald undlod jeg mine briefs, og jeg lagde ret hurtigt mærke til én ting: tights gled lidt ned, når jeg løb! Allerede her fandt jeg en fejl fra min side. Hvis man ikke får sat benene korrekt på låret, vil de blive trukket ned og dermed flytter man også syningen. Jeg løb hjem, fik justeret længden på låret, så de sad lidt højere oppe, og så var der ingen problemer. Syningen sidder i lysken og generer ikke. Spørgsmålet er, om den gør det på længere ture?

Så hvis resultatet af MR-scanningen falder godt ud, løber jeg marathon igen på lørdag. Det er ikke optimalt at løbe 2 marathons med 1 uges mellemrum i opstarten af en træningsperiode, men det synes jeg, at jeg skylder Ideomeo. Både de og jeg er interesseret i en ny vurdering, baseret på mine små ændringer.

Med hensyn til effekten så er den værd at lægge mærke til. Mandag skrev jeg om minimal ømhed i højre lår. I går, hvor jeg holdt hviledag, var jeg stadig lidt øm på ydersiden af højre lår, men i dag - pist væk! Absolut intet at mærke nogen steder. Fuldstændigt friske ben. Jeg er vant til at restituere hurtigt, når jeg træner meget, men efter 3 måneder med meget lav træningsmængde er denne evne ikke udtalt længere.

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt,

    Jeg er meget enig med dig og generelt er jeg ikke selv meget for syninger på de meget lange ture. Efter min erfaring så vil alle tights glide en smule ned, når man løber med dem, men hvis syningen begynder at genere i lysken og de glider meget ned, så kan det måske skyldes at den størrelse du har fået ikke har været rigtig - altså målet onkring livet?
    May-Britt du ved at jeg forhandler nogle andre kompressionsprodukter, så jeg vil undlade at begynde at lave nogle sammenligninger, jeg vil bare nævne det - bare så mine kommentarer ikke opfattes forkert. Generelt skal tights føles behagelige, så test om det virker uden løbetrusser (der er min erfaring ikke så stor) - omvendt vil jeg sige, at jeg flere gange har løbet i tights med boxershorts også på lange ture, og det har ikke generet mig omkring lysken.

    Hvad gør disse tights for at holde dem oppe omkring livet? Er der en elastik i dem eller er det med snor man kan stramme til?

    God aften.

    Vh

    Christian

    SvarSlet
  2. Jeg synes, de føles stramme, men behagelige at have på og løbe langt i, så jeg tror, at str. er rigtig. De snørres med snor i taljen.

    Måske har trussen gjort, at jeg ikke har mærket/været opmærksom på, at tights sad rigtigt.

    Men jeg vil da være opmærksom på, om det kan være str. Lige nu bruger jeg 'vinterstørrelse' modsat 'sommerstørrelse', når jeg er i toptræning. Ideomeo ved, at jeg muligvis skal bruge str. mindre, når jeg kommer i bedre form og nok også taber mig, eller i hvert fald 'strammer kroppen op'

    Tak for det konstruktive input :-)

    SvarSlet
  3. Det var så lidt May-Britt:-)

    Hav en skøn dag.

    Vh

    Christian

    SvarSlet
  4. Hmmm

    Interessant problemstilling som jeg også har problemer med indimellem.

    Nu er mit problem nu mest når jeg går (op til 24 timer) men også når jeg løber. Særligt her om vinteren når det er de lange tights som skal på. For mig, som du selv anfører, er det meget vigtigt at de sidder rigtigt. For mig har løsningen været et par tynde korte indenunder.

    Har præsteret at få gnavsår på en 10 km!!!
    Der er godt nok smidt en del tights ud gennem tiderne, da de bare ikke kunne lade være med at give skader i form af sår. Man finder jo sine favoritter, selvom der ikke altid er syet ens.

    SvarSlet