mandag den 17. januar 2011

1. forsøgsdag

Så kom jeg levende igennem den første forsøgsdag, selv om det holdt hårdt uden morgenkaffen ;-)

Jeg var sammen med Mille hele dagen, og vi begyndte med en alm. undersøgelse samt en række spørgsmål om mit helbred.

Dernæst gik vi på 5. sal, hvor jeg fik foretaget DXA-scanning. Øøhh, jeg vil undlade at skrive nogle tal, for de er meget lidt flatterende, men jeg vil trods alt åbenbare, at jeg er normalvægtig, fedtet er fordelt korrekt (på hofter i stedet for maven) og trods min utilfredshed ligger jeg i den bedste 1/5-del af kvinder på min alder. Det siger mere om dem end om mig! Undersøgelsen viste også, at jeg har sunde og stærke knogler, så jeg kan roligt løbe videre, og så kommer de overskydne kg fedt nok også af ;-)

Ned på 4. sal igen, hvor der blev foretaget en gribetest. Det gælder om at trykke et håndtag ind med alle kræfter, og her bestod jeg med flyvende faner. Faktisk sprængte jeg tabellen for kvinder! Den går op til et tryk på 35 kg, som er gældende for de unge, men jeg trykkede henholdsvis 44 kg - 45 kg - 43 kg. Jeg kunne ikke gennemskue, hvad denne test skulle bruges til, men Mille kunne fortælle, at nogle undersøgelser tyder på, at jo bedre gribekraft, man har, jo længere lever man, og her er også indregnet risikoen for at blive kørt over. Se, det fik mit humør godt i vejret, for nu regner jeg med at kunne blogge 50-60 år endnu :-D

Så kom jeg til muskelbiopsien, og det var lige så slemt som frygtet. Der blev først lagt en lokalbedøvelse, men den kan kun dække ned til selve musklen, ikke i musklen. Gjorde det ondt? Det gjorde #"¤&%=¤" ondt!!!Det føltes præcis som en voldsom krampe i låret, så jeg lå nærmest som en flitsbue, mens Mille bad mig slappe af, så musklen blev mere blød. Ja, det kunne hun sagtens sige!! Heldigvis tog det kun ca. 10 sek., men hvilke 10 sek...

Pyha, da det var overstået, kunne jeg slappe af. Nu var der kun glukosetesten tilbage. Et stort krus sukkervand og så 3 blodprøver med 10 min mellemrun efterfulgt af 5 prøver med ½ times mellemrum. Ventetiden blev brugt på at udfylde spørgeskemaer om min træning, mit helbred og mit aktivitetsniveau. Jeg har det altid svært med den slags skemaer. Hvor meget træner jeg om ugen? Fra 20 - 160 km alt efter hvor i træningen, jeg er. Hvem kan bruge det til noget?

Kl. 13.30 var den sidste prøve taget, og vi kunne forsætte til den sidste handling: at teste løbebåndet med maske på før næste mandags løbetest. Det tog 5 min., og så kunne jeg endelig få noget mad.

Jeg havde i et klart øjeblik fået den idé at tage mine korte Colibri tights med for at støtte lårmusklen efter biopsien, og selv om det føles som om jeg har fået et mindre trælår, så føler jeg, at det hjælper, og det var rigtig rart med muskelstøtten på vej hjem med toget og på cykelturen.

Nu venter hjemmearbejdet: skridttæller og kostregistrering - og måske et vægttab :-/

7 kommentarer:

  1. Spaendende at foelge med i denne slags test. Faar I et resultat naar testene er overstaaet med sammenligning til de utraenede testpersoner?

    SvarSlet
  2. Jeg tror, at vi kun får vores egne resultater. Det andet må nok vente til offentliggørelsen af undersøgelsen.

    Der er foreløbig 90-100 løbere tilmeldt projektet.

    Mille fortalte, at de har svært ved at få en kontrolgruppe, da den skal bestå af folk, der ligner løberne ifht. BMI, alder osv, men som altså kun bruger max 1 time om ugen på motion. De står ikke ligefrem i kø for at deltage i denne slags undersøgelser, og det kan man vel godt forstå ;-)

    SvarSlet
  3. Det er svært at forestille sig at der kan være så meget fedt på din krop når du træner som du gør, så det må da være til at overskue at få det slidt af!
    Men jeg ved godt at der er mange nye former for tjek af diverse fedtprocenter udvendigt og indvendigt og kan da godt misunde dig muligheden for at få styr på hvad der foregår.
    Ønsker god bedring med låret - skal du have taget biopsi igen eller var det en engangs forestilling?

    SvarSlet
  4. Hej May-Britt
    Det lyder som noget af en omgang at skulle igennem på tom mave, men det er jo alligevel lidt spændende at medvirke til forskning og viden om hvad træning gør ved vores krop.
    Jeg har flere gange stille undret mig lidt over nogle af dine "udtalelser" om dig selv i din blog. I dette indlæg er det omkring din vægt/fedtindhold i din krop, andre gange har det været omkring din hastighed som løber. Det virker lidt underligt på mig at du sådan devaluerer dig trods det at du ligger vel over gennemsnitet, og tænker lidt hvorfor du gør det? Når du kalder dig en snegl løbemæssigt, hvad skal andre kvinder så kalde sig - du løber immervæk "i toppen" ved mange løb. At du måske ikke indfrier egne forventninger, eller "burde" kunne præstere bedre kan jeg ikke lige bedømme om er tilfældet, men det gør dig jo ikke til en snegl....eller som i dagens indlæg heller ikke tyk vel ;-)?
    Og undskyld hvis jeg går for tæt på, det er ikke min intension.
    Mange hilsner Gitte

    SvarSlet
  5. Tro mig, jeg har langt mere fedt på min krop end man lige regner med! Og jeg har taget 5 kg på efter vinteren pga. manglende cykling og nedsat løbemængde, så det er voldsomt i forhold til hvad jeg gerne vil, nemlig løbe DM om 3 mdr! Jeg har en DXA-scanning fra for 3 år siden, og tallene taler for sig selv uden at jeg har lyst til at komme ind på de konkrete tal. At jeg ligger langt under kvinder på min alder, handler desværre mest om, at 'normale' tilsyneladende er lettere overvægtige.

    Når jeg udtaler mig om mit tempo, skal det jo ses i forhold til min træningsmængde samt mine forventninger til egne præstationer. Naturligvis forventer jeg at løbe længere og hurtigere end mange andre (uden at ligge i toppen), når jeg træner 10-15 timer om ugen og supplere med 110 km cykling. Det har intet med devaluering af andre løbere at gøre.

    @ Kirsten: det var den eneste biopsi. Næste gang venter en max.pulstest og den gør næsten lige så ondt, bare på en anden måde ;-)

    SvarSlet
  6. Hej igen

    Fair nok ;-). 5 kg ekstra kan selvfølgelig mærkes og naturligvis også påvirke dine tal fra dagens test i negativ retning. Men du plejer jo at kunne løbe "fedtet" af dig igen, så mon ikke også du gør det nu?
    Ang. dit tempo, så har du selvfølgelig nogle andre forventninger i forhold til din træningsmængde - jeg har bare læst det som mere generelt :-).
    Det bliver spændende at læse om max-puls testen, men ja det er da også en form for pinsel at skulle igennem.
    Mange hilsner Gitte

    SvarSlet
  7. Hej May-britt.
    Tak for sidst. Det var en rigtig hyggelig dag... og spændende at have dig på besøg! Jeg har med fornøjelse læst lidt med på din blog. Jeg må sige at du klarede muskelbiopsien super fint -der var jo knapt nok en grimasse at spore.
    Jeg er efter dit besøg blevet ekstra motiveret, og var ude og løbe 10-11 km i torsdags, og har nu - på din opfordring - for få minutter siden, tilmeldt mig BTs halvmarathon i maj. Det ser jeg meget frem til. Så satser jeg på, at det kan blive til en hel en skønne dag. Tak for dine motiverende og inspirerende ord!
    Vi glæder os til at se dig igen på CIM. På gensyn så længe.
    Vh. Mille

    SvarSlet