mandag den 11. oktober 2010

Tempovaller

Der er et utal af fordele ved at løbe, og en af dem er, at man kan træne tilpasset tid, lyst, overskud og forudsætninger. Lige nu har jeg tid, lyst og overskud, men ikke forudsætninger for at træne intervaller. Når man sprinter afsted, bruger man armene meget, og jeg skal være forsigtig.

Så jeg har opfundet et nyt begreb: tempovaller. Hurtigere end tempotur, men langsommere end vanlige intervaller. Pausen er lidt længere, men til gengæld i højere fart.

I mit tilfælde løber jeg som regel tempoture på 4.50-5.00/km og 1 km intervaller på 4.10-4.20/km. med pauser på ca. 2 min. med langsom jog.

Dagens tempoval bestod af 3 km opvarmning, 4 x (1 km i 4.32-4.38/km) kombineret med 3 x (1 km i 5.18-5.24/km), 1 km afjog. I alt 11 km.

Det er meget muligt, at ordet kun giver mening for mig. Noget anerkendt ord bliver det nok aldrig, but who cares? Jeg ved, hvad det dækker over, og for mig er tempovaller det nye sort :-)

2 kommentarer:

  1. Det lyder da meget godt
    og inspirerende :)

    SvarSlet
  2. Det er da et virkelig godt ord der meget præcist udtrykker hvad det dækker over!

    SvarSlet