lørdag den 16. oktober 2010

Bye bye Bislett

Jeg orker ikke at have 'Bislett skal-skal ikke' hængende over hovedet længere, og jeg har derfor meldt afbud til løbet. Jeg vil have tid, ro og overskud til at få skulderen helt i orden, før sæsonen 2011 går i gang.

Først fandt jeg det mærkeligt, at det tager så lang tid at få skaden under kontrol, men ved nærmere eftertanke så er det jo en overbelastning, der har oparbejdet sig gennem 2½ år, siden jeg væltede på cyklen. Jeg ikke bare væltede, jeg kørte frontalt ind i en høj kantsten, som jeg havde overset. Så der var virkelig kraft bag faldet, og hvordan jeg slap for behandling var mig en gåde. Men det kan man så nu sige, at det gjorde jeg heller ikke...

Der er så meget, jeg gerne vil. Blive hurtigere på marathon, 48 timers løb, triathlon.

Triathlon! Den har jo været oppe at vende før. Nu er jeg begyndt (godt nok i det små) at svømme, spinningen er kommet rigtig godt i gang, og løbe kan jeg jo. Åhh, den ligger lige til højrebenet i august til Challenge Copenhagen. Der er jo bare lige hængepartiet med racercyklen. Jeg synes, det er mange penge at investere, men hvis jeg forsætter spinningen vinteren over, så kaster jeg mig nok over et indkøb til foråret. Det er alligevel snart tid til at parkere de skrøbelige cykler indendørs.

Det er både godt og skidt, at Jesper er taget på ferie. Jeg ville gerne vende tingene med ham, især det med den hurtigere marathon, men han begynder helt sikkert at ryste på hovedet, når jeg nævner triathlon. Men jeg har et godt argument i baghånden: Jesper har en supersej moster, der også laver tri i en fremskeden alder, og hende har han respekt for ;-)

Måske er det ikke lige dagen at tale triathlon på, for Politiken bringer i dag en artikel om 'Nattevagten, der løber dagen' i deres tillæg om arbejdsliv. På den anden side så ligger tri-træning jo også om dagen, og den er ikke mindre hård end ultraløb.

9 kommentarer:

  1. Virker som en fornuftig beslutning - bare lidt synd for Niels. Men lige en ting: At vente med at købe en cykel til foråret er det samme som at spørge pænt om du ikke må betale flere tusinde kr. mere :) Det er nu her omkring vintertid du kan finde supertilbud - specielt hvis du går efter sidste års model - mens til foråret ved de godt at det er nu alle får den gode ide at begynde at cykle.

    SvarSlet
  2. Good point!
    Gode links modtages hermed gerne på en racer for begyndere :-)

    Mht. Niels så havde han tilmeldt sig Bislett, før vi tog til Schweiz, så han var indstillet på at tage afsted alene.

    SvarSlet
  3. Hej
    Da jeg købte min racer fik jeg den til 4500kr nedsat fra 6500kr, selvfølig ikke den dyreste kan sikkeret fås bedre til tri, men den er ganske ude mærket til triatlon:-)

    SvarSlet
  4. Der er mange forskellige, men mine sidste to cykler er købt hos bikebuster - de har lige nu vinterudsalg på Wilier cykler: http://www.bikebuster.dk/Cykler-Racercykler/wilier.html. Min hverdagsracer er en Willer og i forhold til prisen får man efter min mening en rigtig god cykel. Men ellers meld dig til deres nyhedsbrev - de har løbende oprydningstilbud.

    SvarSlet
  5. Jeg kan godt forstå din beslutning. Det lyder som om du fik et ordentligt traume ved det fald, og at du ikke blev behandlet er jo bare en gåde.
    Jeg brækkede benet for ca 25 år siden på ski og gik på krykker i et ½ år. Blev bagefter "løsladt" uden nogen form for genoptræning, fysioterapi eller efteropfølgning - "du kan bare begynde at gå". Derfor får jeg de småskavanker med ryg og fodled nu hvor jeg løber så meget. Det er surt og bittert at skulle behandles nu, men nok bedre end at blive helt handikappet i tresårsalderen....
    Det må tages med oprejst pande. Det kostede mig mit første ½ marathon i foråret og det koster dig Bislett. Men vi er så priviligerede at vi kan få hjælp og vi kan blive ved med at løbe hvis vi tager vores behandling seriøst og laver de øvelser vi får. Så bliver et løb udsat men der kommer jo flere. Og er der ikke det ene så er der et andet.
    Jeg håber af hele mit hjerte at du bliver rask i den dumme skulder og at der kommer et løb der passer i tid og distance så du kan opnå det du ønsker.
    Jeg kan godt høre at Rasmus Henning virkelig skal til at tænke over tingene seiøst...Ny cykel.....Ny badedragt....;-)

    SvarSlet
  6. @ Jesper: tak for linket. Det er netop en god, men billig cykel, jeg er på udkig efter. Som alt andet kan den jo opgraderes, hvis det viser sig at være en vedvarende interesse ;-)

    @ Kirsten: det er min egen skyld, at der ikke blev gjort noget i sin tid. Jeg kørte bare hjem efter faldet. Godt forslået, lidt chokeret, men ellers OK. Jeg havde også et 6 timers løb en uges tid efter, og som nystartet ultraløber var jeg ikke vild med at opgive løbet, så jeg bed smerterne i mig. Sådan et slag fortager sig jo efter nogle dage, så jeg troede, alt var i orden, og bortset fra den vedvarende følelse af en lidt ledløs skulder har alt været ok indtil nu.
    Jeg er ikke i tvivl om, at jeg snart er tilbage i løbeskoene for fuld kraft, men om det skal bruges til ultraløb, triathlon eller begge dele i 2011 er lidt mere usikkert.

    SvarSlet
  7. hej may-britt.
    ikke for at gnide salt i såret, men er din skulder klar til at cykle "rigtigt" har selv døjet meget med skulder skade, og kunne ikke holde ud dat sidde på en racercykel i mere end 30- 40 min. Løsningen for mig var liggecykel og Kranio-sekral-terapi. er næsten skadesfri i dag, og løber mere end jeg cykler.
    god vind
    Bjarne andersen

    SvarSlet
  8. Hej Bjarne
    Det er en meget relevant kommentar, især fordi jeg selv har spekuleret på det efter at have studeret billeder af racercykler.
    Jeg har derfor bestemt mig til at udsætte købet af cykel, til jeg er sikker på, at skulderen bliver stærk nok.
    Hvordan har du brugt kanio-sekral-terapi for din skulder?

    SvarSlet
  9. hej igen.
    jeg er uddannet maler, og efter 12 år, var skulderen slidt, tog en ny uddannelse, men havde næsten konstant ondt i skulderen, efter at have prøvet mange forskellige former for behandling, tog jeg kontakt til en KST behandler, uden at have de store forhåbninger, efter tre behandlinger var smerten i skulderen næsten væk, samtidig behandlede hun min skæve hofte og skinnebensbetændelsen, der havde holdt mig fra løb i flere år.
    rent logisk tror jeg, og min behandler, at jeg igennem årene har trukket muskler og sener skæve, venstre ben og højre skulder, behandligen har løsnet op for denne tilstand, og jeg løber nu 3 - 4 gang om ugen og har tilmeldt mig Grenå 6 timer i November.
    jeg får stadig behandlig, dog med måneders mellemrum, KST er en meget mild form for Massage, og jeg følte mig lidt snydt de første par gang, hun tog jo slet ikke ved, men jeg har fundet "min" behandling.
    håber du kan bruge det til noget, så du komme videre.
    Bjarne Andersen
    P.S jeg har en liggecykel til salg.

    SvarSlet