søndag den 17. oktober 2010

Sub 3 timer?

Det bedste og det værste ved at være skadet er, at det skaber mange overvejelser. Når tingene kører, vælger man ofte de mest oplagte løb i forhold til ens tidl. præstationer. For mig har det været 24 timers løb, men jeg er ikke længere så sikker på, at det forholder sig sådan. Jeg ved, det lyder meget selvmodsigende, når jeg også taler om deltagelse på landsholdet, men det er jo fordi, det er min eneste mulighed for at løbe internationale mesterskaber. Det er en oplevelse at løbe mod de bedste i verden, men lige nu ved jeg ikke, om det er nok.

Af en eller anden grund er lysten til 24 timers løb stærkt dalende. Det skyldes ikke, løbet i Brugg ikke gik efter forventning, for den slags sker (bare spørg hr. Henning!), og jeg oplever heller ikke, at den hårde træning var spildt, for den gav mig rigtig mange nyttige informationer til fremtidig træning. Løbepausen har givet tid og ro til at tænke tingene igennem, og det står mig nu helt klart, at denne 24 timers 'krise' også har fremkaldt de mange modstridende udtalelser, om jeg vil løbe VM, hvis jeg får tilbuddet. Hvis jeg brændte for det, ville jeg jo lave træningen i troen og håbet på at få en plads i stedet for at overveje andre løb!

Det har hele tiden været min holdning, at man skal løbe det, man brænder for. Jesper har holdningen 'Har man evnen, så har man pligten', så her er vi lidt på kant. Han ser gerne, jeg løber VM i 2011.

Men det er alligevel lykkedes at mødes et sted. Jeg vil nemlig gerne blive hurtigere på marathon! Da jeg begyndte at løbe marathon i tider på 3.45-4.00 timer, forudsagde Jesper, at jeg havde potentiale til en tid på 3.10. Baseret på succesen i Hamburg med en PR på 8 min. efter nogle få intervalpas, har han justeret tiden til sub-3 timer!! Mig?? Under 3 timer - det vil være en drøm :-)

Det har ingen betydning at bruge et år på at blive hurtigere. Tværtimod vil det formodentligt hæve mit grundtempo på ultraløb. At han mener, der bør være plads til et enkelt ultraløb, nemlig VM, er så der, hvor vi er uenige. Men det behøver jeg ikke tage stilling til før marts, så den lader vi ligge dér (så er han også i Sydamerika ;-) )

Det betyder, at han er blevet tilbudt at genbesætte stillingen som coach. Spørgsmålet er bare, om han har tid, for forberedelserne til 2. del af World Run går ind i sin sidste fase, når han komme hjem fra ferie.

Så er der jo triathlon! Efter at have sovet på det, venter jeg med at købe cykel til foråret. Jeg vil først se, om jeg fastholder interessen for spinning og svømning. Der er mange cykelryttere, der bruger spinning som vintertræning, og hvis det er godt nok til dem, er det også godt nok til mig. Men drømmen er der stadig...

6 kommentarer:

  1. Jeg er sikker på at skifter du gear/fokus altså fra længde/udholdenhed til fart/tempo, så tror jeg det i det lange løb vil være en gevinst for dine kommende løberesultater.

    Et sub3 resultat på marathon vil klaret forbedre din distance ved et 6timers løb, der igen vil bedre dig i et 24timers løb, hvis eller lysten dertil vender tilbage...

    Jeg tror ikke det er spildt kræfter at få et nyt fokus - du ved om dig selv at du har udholdenheden, du ved til en hvis grænse at du har farten, men fart-land er måske et lidt nyt land som der er ikke sker noget ved at udforske... :)

    Så er spørgsmålet om risikoen for skader så stiger, hvis du leger fart-djævel?

    Du kan jo starte med at prøve at slå din PR i et 5km løb - dem løber du heller ikke så mange af...

    Jeg følger gerne dine udfordringer ved dit mulige nye mål - fart-mål...

    Men jeg savner dog lidt mere data omkring dine ture - jeg ved det ikke er bloggens fokus, men det kunne måske også blive noget "nyt"?...

    SvarSlet
  2. Jeg tror også, tiden/træningen vil komme mig tilgode på ultraløb, og derfor generer det mig ikke at bruge et år på de kortere distancer, selv om jeg ikke er vild med at løbe med tungen ud af halsen og smage blod :-/

    Det vil forhåbentligt betyde PR på alle distancer fra 5 km til marathon.

    Bloggen har hidtil handlet mere om processen som ultraløber end en opremsning af træningspas (den slags blogs er så kedelige), men jeg skal nok skrive flere data, når jeg går i gang med træningen. Det bliver først efter 6 timers løbet i Albertslund om 13 dage.

    SvarSlet
  3. Længe før jeg begyndte at løbe, kendte jeg ca. to ting til maratonløb: Distancen i km. samt, at det er meget få forundt, at komme under 3 timer.

    Jeg forstår dine ønsker. Selvfølgelig fordi, jeg selv både drømme om sub3 MT og triatlon. Jeg vil også gerne løbe 100 km.; men de andre to mål er mange gange større.

    Det kan være det er anderledes, hvis jeg havde løbet så langt som dig; men som det er nu, er sub3 så meget større.

    Jeg krydser fingre for, at vi begge løber sub3 i 2011.

    SvarSlet
  4. Sub 3 timer er langt fra min nuværende PR, og jeg er overhovedet ikke sikker på, at jeg kan løbe så stærkt! Men hvis en erfaren løber som Jesper tror, jeg kan, så er det da forsøget værd. It´s time to raise the bar :-)

    Under alle omstændigheder er det rigtig god tempotræning til fremtidige ultraløb, og de skal nok komme igen. Lad os kalde det mit fjumreår ;-)

    SvarSlet
  5. Kære May-Britt
    Jeg vil ikke sådan tage modet fra dig, men der er MEGET langt fra 3.20 til 2.59. Specielt i betragtning af, at dine tider på de kortere distancer ikke indikerer, at kilometertider på sub 4 min falder let. Der er langt fra godt 45 min på 10km til en tid på under 40. Og det er netop de minutter, der gør allermest ondt at nå.

    Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre. men du skal virkelig være dedikeret til superhård træning. Helt anderledes end den mængdetræning, du mest har lavet hidtil. Det vil kræve intensive intervaller 2-3 gange om ugen, og når jeg nu ved, hvordan du har det med den slags... Du vil komme til at løbe på kanten af det, der gør forskellen mellem at være løbende og at være skadet hele tiden. Fordi intensiv træning bare er helt anderledes krævende af kroppen. Tro mig, jeg har været der.
    Da jeg løb de tider, trænede jeg altid intervaller med andre. Den evige konkurrence var med til at gøre intervallerne supersjove.

    Hvis du vil have noget råd (og det ved jeg jo ikke om du vil), så ville jeg råde til at blive hurtigere på 10km i første omgang og lade sub3 drømmen hvile. Tag dine marathonmål i realistiske trin, som i 3-5 minutters forbedringer ad gangen. Så er der også plads til at lege med tanken om triathlon.
    KH Helle

    SvarSlet
  6. Kære Helle
    Jeg er altid åben for gode råd, så dine erfaringer er mere end velkomne!

    Jeg ved, at en sub-3 timer ikke kommer uden hårdt arbejde, og jeg ved også, at den nok ikke kommer i 2011. Jeg vil såmænd også være tilfreds med mindre, for jeg er trods alt nede i tider, hvor man piller få min. af ad gangen.

    Der, hvor udfordringen ligger, er, at jeg aldrig har trænet specifik tempotræning. Det er altid blevet til et intervalpas her og en tempotur der. Intet struktureret, og derfor synes jeg, det kan være sjovt at se hvor hurtigt, jeg kan blive med mere målrettet træning. Mit fokus har altid været mange km. Nu bliver det stadig mange km for at opretholde udholdenheden, som er min force på marathon, men det det bliver helt sikkert ikke 150 km/uglt.

    Mht. skadesrisikoen: jeg ved, den er høj, men da jeg ikke har tendens til achillesseneprob. eller skinnebensbetændelse, håber jeg, at jeg magter det.

    I bund og grund er det ikke de sub-3 timer, det handler om, men nye udfordringer, og så har jeg valgt at samle den handske op, som Jesper har kastet.

    SvarSlet