søndag den 25. oktober 2009

Søndagens 'rigtige' indlæg

Man skal rejse sig ved det træ, hvor man er faldet, og jeg støttede mig til samtlige grene på dagens 6 km restitutionstur! Tempoet startede på grænsen mellem powerwalk og jogging. Det gjorde vildt ondt i baglårene. Jeg havde taget de lodne vintertights på for at være sikker på, at musklerne forblev varme i det disede vejr. Tiden blev brugt til den endelige evaluering af løbet. Jeg gennemgår altid mine løb dagen efter, når det er kommet lidt på afstand.Hvad kan jeg lære af løbet? Det begyndte jo rigtig godt, og hvis det var forsat, er det muligt min PR var i fare. Meget andet kunne være gået galt, så det er slet ikke sikkert, men muligheden var tilstede. Men hvis kan jeg ikke bruge til noget, og derfor er det vigtigt at trække de ting ud, jeg kan bruge til noget. At jeg var i stand til at holde kramperne i skak i 4,5 timer ved at løbe efter kroppens signaler er en guldgrube af viden. En dyrtkøbt viden for det gør vanvittigt ondt, men der kommer nok flere løb, hvor det er tilfældet, og så kan jeg jo tænke tilbage på 'den gang i Albertslund' hvor det gik godt. Helt ærligt så ærgrer det mig lidt, at jeg ikke satte efter Kirsten. Man ved jo aldrig, om det ville være gået godt. Men den fornuftige side af mig siger, at jeg gjorde det helt rigtige. På det tidspunkt var mine muskler så spændte, at en pludselig forcering kunne have resulteret i en fiberspræning. Jeg har løbet 6 timers løb 5 gange, og dette er mit 2. bedste resultat, så jeg kan jo faktisk ikke tillade mig at være utilfreds. Det er jeg heller ikke, men hvis... Da jeg kom hjem fra turen, lå der en hilsen fra Tracy på dagens første indlæg. Jeg bliver glad, når der er respons på mine små historier, og især når det er fra de involverede :-) .

4 kommentarer:

  1. Hej Maibritt,

    Mit navn er Rasmus, Tracy's mand. Det var spændende at se kvindernes kamp helt tæt på. Du så os sikkert løbe sammen (det meste af tiden).

    Mit spørgsmål går på det, du siger med varme tights. Jeg stillede op i små løbershorts og opdagede hurtigt, at jeg var den eneste, der gjorde det. Der var et par stykker i korte tights, men ellers ikke.

    Jeg kommer fra de kortere distancer, hvor man generelt ikke "racer" i lange tights, selv ikke i vinter crossen med sne på ruten. Er fænomenet med "kolde muskler" velkendt i ultraverdenen? Har du en cut-off temperatur, hvor du mener det er dumt at løbe i shorts?

    Jeg kunne godt mærke, at benene blev "kolde" og måtte trække i nogle løse opvarmningsbukser de sidste par timer. Var noget jaloux på alle de kloge med lange tights.

    SvarSlet
  2. Hej Rasmus

    Jeg kan godt huske manden i shorts :-)

    Forskellen på de korte og lange distancer er tiden og tempoet. Min erfaring er, at det er spild af energi at skulle holde sig varm, når tøjet kan klare det for dig.

    Som du sikkert erfarede søndag, så løber man i et meget langsommere, men forhåbentligt stabilt, tempo på et ultraløb. Kunsten er at finde farten, du kan holde konstant i hele løbet. Det er der ikke mange, der mestrer. Jeg øver mig stadig!

    Nu er jeg vist en af de mest kuldeskære ultraløbere, man kan møde, så jeg hopper i de lange tights længe før alle andre, så min cut-off temperatur kan man ikke regne med. Så snart jeg føler, at noget af min forbrænding går til at holde varmen, tager jeg mere tøj på. I går løb jeg f.eks. i langærmet undertrøje fra Craft og en vinterløbejakke fra Newline. Den er beregnet til - 15 grader :-/

    Jeg regulerer så kropstemp. ved at tage undertrøjen i eller uden på mine tights. Det gør en større forskel, end mange forestiller sig. Lyner jakken op og ned efter vinden på ruten. Kasketten af eller på. Der er mange ting, man kan gøre for at komme af med varmen, men er man først blevet kold, er det svært at genetablere den.

    Dette er min personlige erfaring, men holdningerne er sikkert lige så talrige som løberne :-)

    Jeg var forbi din blog. Spændende at læse andres syn på samme løb :-)

    Er der 2 løbere med navnet Tracy Høeg? Da jeg googlede navnet Tracy Høeg, kom der et marathon på 2.47 op, men du skriver at hendes PR er tæt på 3.43?

    Mange hilsner til jer begge to :-)

    SvarSlet
  3. Hej Mai-Britt,

    Der er, mig bekendt, kun en Tracy Høeg. Der er en anden Tracy Hoeg i USA, men ellers skulle de to være de eneste med det navn. Hvor har du set den 2:47 PR?

    Jeg har nu i øvrigt besluttet at jeg gik ned i lørdags, udelukkende på grund af mine manglende tights...

    MVH

    Rasmus

    SvarSlet
  4. Jeg skal bare lære at læse rigtigt. Tiden er 2.49 og fra et triathlon :-/

    En grund kan også være, at du har været lidt hæmmet af, at i løb samme løb uden klare aftaler i forvejen. Psykisk kan det være belastende at føle, man skal tage hensyn men samtidigt gerne vil løbe sit eget løb. Bare en tanke...

    SvarSlet