onsdag den 23. september 2009

Kompressionsstrømper

Under 6 dages løbet fik jeg draget mig nogle meget nyttige erfaringer vedr. de omdiskuterede kompressionsstrømper. De er ikke kønne, men er de effektive? Mit første par var fra NIKE. Efter min opfattelse sidder de alt for stramt, så de er bestemt ikke behagelige at løbe med. Så jeg valgte at købe de noget dyrere CEP strømper Jeg har brugt dem det sidste års tid, og jeg oplevede en effekt på ture over 25-30 km, men uden rigtigt at kunne fortælle 'hvordan'. Det kan jeg nu! Jeg havde to par med til Göteborg. Planen var at løbe med dem hele tiden, men om tirsdagen var det ene par blevet væk i rodet, da jeg ville skifte strømper. Vejret var fint, så jeg tænkte, at det måske heller ikke havde den store betydning, når man løber i meget langsomt tempo, blandet med alm. gang. Det var mit løbs største fejltagelse! Tirsdag var ugens eneste dag med sol, så det var skønt at løbe med korte strømper. Straffen kom om natten! Mine lægge krampede i stor stil, når jeg lagde mig ned for at sove. Lars var plaget af samme problem. Det er så voldsom, at man vågner, fordi man har kramper. I mit tilfælde var der ikke andet for end at bruge tid på at finde det forsvundne par strømper. De lå under sengen og var drivvåde! Ubrugelige med andre ord :-( De blev hængt til tørre og så hoppede jeg i det ene par, der nu var til rådighed. Det tog ca. 24 timer at slippe af med kramperne. De kom simpelthen hver gang, jeg lagde mig ned. Derefter forsvandt de. Der kom andre problemer til, men det er jo en helt anden historie ;-) Så jeg er ikke længere i tvivl om effekten af strømperne, og sammen med skoene er de det vigtigste at få pakket i kufferten.

1 kommentar:

  1. Det er interessant, hvis kompressionsstrømper også virker på kramper. En del studier vist, at restitutionen er forbedret og ømheden nedsat, når man bruger kompressionsstrømper. Det kunne være interessant, hvis nogen ved om der er lavet nogle studier ift. kramper.

    Jeg har samlet den viden, jeg kunne finde på: http://motionsplan.dk/artikel/kompressionsstroemper-en-god-ide

    SvarSlet