onsdag den 30. maj 2012

Speciallæge

Min utålmodighed slog igennem i dag. Da jeg vågnede kl. 13, var min første tanke: 'Du kan nå lægen i den åbne konsultationstid', så droppede jeg alle tanker om at vente til i næste uge, hoppede i tøjet og drog afsted. Jeg kom ind hos en ny læge i konsultationen, og efter at have hørt mine klager inkl. at jeg plejer at tale løbeskader med Jacob, valgte hun at konferere med ham. Han lød en anelse opgivende, så måske han er træt af, at jeg er en lidt atypisk patient, der ikke affinder mig med 'tag en Brufen-kur og hold pause'.

Jeg fortalte, at det naturligvis ligger i baghovedet, at jeg var til undersøgelse i 2009 med smerter i samme ankel, både på Gentofte Hospital inkl. røntgenundersøgelse og hos egen læge, og diagnosen var 'formodentligt overbelastning', da træthedsbrud var udelukket. Så jeg tog til VM i Bergamo, havde ondt og måtte gå meget af tiden (172 km) for, efter hjemkomst, at få foretaget en MR-scanning på Privathospitalet Danmark i Charlottenlund, hvor jeg fik konstateret løsreven brusk i anklen med besked om, at enten forsvandt det af sig selv eller operation. Dengang forsvandt det af sig selv, og det er slet ikke sikkert, at det er samme skade, men tanken strejfer mig da. Den type skade kan nemlig opstå efter en vred i anklen!

Nå, de to læger bestemte sig for, at jeg nok hellere måtte videre i systemet, og derfor har jeg igen en aftale i Charlottenlund. Fordi jeg så heldig at have en helbredsforsikring gennem mit arbejde, kan jeg komme til allerede onsdag aften hos samme ortopædkirurgisk speciallæge som sidst. Han har bl.a. sportsskader som sit speciale.

Jeg ved ikke, om jeg skal kalde ovenstående gode eller dårlige nyheder. Det er jo godt, at årsagen til smerterne nu bliver undersøgt, men det betyder også, at der ikke bliver tale om ret meget løbetræning den kommende uge. Jeg vil prøve (så har jeg ikke lovet for meget) at 'nøjes' med cykling, bodypump og pilates.

Om dette får indflydelse på VM, har jeg ikke taget stilling til endnu, men jeg er naturligvis opmærksom på, at tiden er ved at rinde ud for optimal træning til et 24 timers løb i mesterskabsregi.

Det er vist på tide at få skytsenglen på banen igen

3 kommentarer:

  1. Jeg hepper på din skytengel.

    Held og lykke med det hele.

    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Sportstape er langt mere effektivt end en skytsengel. Behandlingen af en omvisning med eller uden løsrevet brusk er optrapning. Jeg ved godt, at du tror, det kan dæmpe symptomer. Det kan det ikke. Men det kan forhindre dig i at blive ved med at overstrække de forstrakte sener, og på samme tid give den optimale blodgennemstrømning. Som fremmer helingen. Jeg har gjort det efter et vrid, der rev et stykke knogle af hælen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Omvisning er optapening, som iphonen åbenbart ikke forstår

      Slet