tirsdag den 1. maj 2012

Kompressionsstrømper er det nye sort

Dagens indlæg har været lidt undervejs. Tanken opstod, da en af mine Facebook-venner skrev flg. opdatering på sin profil: "Har lige løbet en helt fantastik tur, i et par helt almindelige NIKE løbestrømper." Der faldt naturligvis nogle morsomme bemærkninger af, om hvad han så løb i, og om han ikke løb i andet, hvortil Claus svarede: "Det var sådan set bare for at sige at man altså godt kan løbe i andet end CEP... synes lidt det der CEP er blevet en form for religion :-)"

Og der har Claus fat i noget rigtigt, for det er som om alle løber i kompressionsstrømper. For et par dage siden var der en udsendelse på DR2 So F***ing Special med titlen 'Min krop er mit tempel', hvor man bl.a. spurgte en løber, hvad hans løbeudstyr kostede, og han havde bl.a. kompressionsstrømper på for at løbe 6 km! Genudsendelse d. 12. maj kl. 19.30 samt d. 30. maj kl. 00.10.

I dag modtog jeg så et nyhedsbrev fra Løberen med et langt indlæg om 'Kompression - modefænomen eller præstationsfremmende middel'. Det er en lang artikel og med mange data, hvilket min hjerne slet ikke kan rumme, men konklusionen er til at forstå:

Konklusion (den videnskabelige) På nuværende tidspunkt er der altså flere studier der afviser, at kompressionsstrømper har nogen indflydelse på præstationsevnen ved løb, end der er studier der bekræfter det (25). Ligeledes er det småt med beviser for, at brugen af kompressionsstrømper øger udholdenheden eller reducerer den efterfølgende restitutionstid (14). Nogen studier har dog vist, at styrken i benene er bedre bevaret, når man efter løb laver såkaldte countermovement jumps, men dette kommer ikke til udtryk i form af bedre løbepræstationer (14, 19, 26).
På trods af manglende videnskabelige beviser kan det dog ikke afvises at brugen af kompressionsstrømper kan gavne nogen. Og det er vigtigt at nævne, at der til dato ikke har været nogen studier, der har vist nogen negativ effekt ved at bruge dem.

Jeg har selv brugt kompressionstrømper fra CEP i en lang periode, men efterhånden bruger jeg dem meget sjældent. Jeg er tæt på at skrive aldrig, men da jeg løb med dem til Horsens 6 timers løbet, vil det være løgn, men ellers har jeg faktisk ikke brugt dem i min. ½ års tid. I begyndelsen følte jeg, at jeg opnåede en effekt. At jeg restituerede hurtigere, og at benene ikke blev ømme så tidligt som i alm. strømper, men nu tror jeg bare det handler om, at jeg kom i bedre form.

Jeg skal ikke vurdere, om kompressionstrømper virker, og jeg ønsker ikke at åbne en 'religionskrig' om for og imod. Det er en individuel vurdering, men jeg har noteret mig, at flg. løbere fra VM 100 km i hvert fald ikke bruge dem som et hjælpemiddel.

Europa- og verdensmester Giorgio Calcaterra

EM og VM-sølv Jonas Buud

Verdensmester Amy Sproston

Europamester og VM-sølv Kajsa Berg
Men så er der også en løber, for hvem det virker: Jari Tomppo satte finsk rekord under Ringerike Ultrafestival 12 timers løb med 144,019 km, og han bruger kompressionsstrømper.

Jari Tomppo, Finland
Ultralandsholdsløber på 24 timers løb
Foto: Arild Brådalen
(Fra løbets hjemmeside)

6 kommentarer:

  1. Vil bare fortælle at man også kan se programmet på dr.dk/nu
    Og det er heldigvis gratis :)

    Happy Hamstrings

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. Jeg havde glemt, at DR kan ses på nettet kvit og frit modsat TV2s udsendelser.

      Slet
  2. claus's opdatering skabte nogle billeder hos nogle løbere lagde jeg mærke til ;-) Når det så er sagt så er jeg da noget enig i at det virker en anelse skørt at rende rundt i CEPS eller lign. på en 6km tur.

    Claus var nu heller ikke sen til at mobbe mig fordi jeg havde et stærkt synligt skriggrønne CEPS på ved søndagens løbetur og flere fulgte faktisk op med henvisning til den artikel som du også nævner.

    Jeg har dog den personlige oplevelse at på ture over 21km så har jeg ikke længere den samme ømhed i lægmusklerne som jeg havde tidligere. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at det er "bare fordi" jeg er kommet i bedre form at jeg ikke længere har ømheden efter +20k ture. Jeg vælger dog at tro på at de gør en forskel.

    Men måske er det lidt ligesom med biler. Hvad er pænest en rød eller blå bil? Følelser er svære at argumentere imod...

    SvarSlet
  3. Hej
    Fik lige øje på bloggen her, og vil da gerne lige komme med lidt input.

    Selv tror jeg ikke at kompressionsstrømper kan give dig mere fart, men min erfaring er at jeg ikke bliver ligeså træt og jeg restituerer hurtigere.

    Når jeg restituerer hurtigere kan jeg træne mere, og mere træning giver bedre performance.

    Mit bevis kom da jeg løb 24timers løb og nåede op på ca 55km ialt, jeg havde ingen problemer med mine lægge efterfølgende, tilgengæld var mine baglår smadret så jeg ærgrede mig over jeg ikke også havde valgt at have kompression på lårene..

    Personligt er jeg super glad for det og er faktisk ligeglad med hvad der er bevist og ikke bevist. Det er ligesom udstrækning, nogen siger det virker andre siger det er spild af tid.

    Synes man selv skal finde ud af hvad der er godt for en.

    SvarSlet
  4. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, om du har oplevet nogle forbedringer i forbindelse med kramper og mælkesyre i benene? Kompressionsstrømper er virkelig noget, der deler vandene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heldigvis ikke problemer med kramper, så jeg kan ikke udtale mig, om der hjælper i den forbindelse, men jeg oplever, at mine ben holder sig friske længere, og at min restitutionstid forkortes efterfølgende. Den effekt er god nok til, at jeg bruger kompression på lange ture. Jeg bruger dem normalt ikke på ture under 30 km.

      Slet