onsdag den 11. januar 2012

Mesteren

Jeg løb morgenløb i morges. Ja, den så I nok ikke lige komme!! Det var såmænd heller ikke med min gode vilje, men der var en god grund til galskaben. Min 15-årige nevø skulle svømme finale i Sydney kl. 09.12 dansk tid.

For 1½ år siden skrev jeg om Joachim, der er en meget dygtig svømmer. I denne uge deltager han i '2012 NSW State 13-18 Yrs Age Championships', som det off. hedder. Det er, som I nok kan regne ud, ungdoms-statsmesterskaberne i New South Wales, Australien. Joachim har udviklet sig som svømmer siden mit indlæg, og i dag kom belønningen. I overlegen stil med + 3 sek. til nr. 2 og + 6 sek. til nr. 3 blev han mester i 200 meter Butterfly på langbane i tiden 2:06:36. Jeg vil lige bemærke, at hovedparten af landets bedste ungdomssvømmere bor i NSW, så det er en stor præstation. Ovenikøbet i en tid der igen berettiger ham til en plads i den australske trup af ungdomstalenter - ikke let i et land, hvor de svømmer, før de kan gå! Titelholderen i 1998 hed Ian Thorpe, så nu ved vi godt, hvor det går henad Joachim ;-)

Joachim med guldmedaljen
Foto: den stolte mor Susanne Bardrum
Resultaterne fra mesterskabet kommer på nettet, næsten før svømmeren rammer bassinkanten, så selvfølgelig skulle jeg sidde klar ved min pc, når finalen fandt sted. Jeg er hjemme fra arbejde ca. kl. 07.45, så med 1½ time i overskud, var det oplagt at løbe en kort morgentur for at få tiden til at gå. Efter flere overspringshandlinger (tjekke mail, spise lidt osv) kom jeg i løbeskoene kl. 08.05, og det var præcis så rædselsfuldt, som jeg husker det! Min km-tid er ca. 30 sek. langsommere om morgenen, og kroppen føles tung, træt og urytmisk. Jeg fik dog slæbt mig gennem 6 km, men jeg er faktisk ikke sikker på, at det var godt for ret meget andet end km i regnskabet.

Der ligger helt klart træningspotentiale (for at bruge et pænt ord) i det mentale ved at løbe om morgenen, og som der stod i artiklen fra Multitesta, så er det godt at træne morgenløb, når man skal i konkurrencer, der begynder/strækker sig over morgentimerne.

Denne morgen var det altså hverken lækkert, overskudsagtigt eller hurtigt, men det var alle trængsler værd, da min svigerinde ringede fra Sydney for at fortælle om guldet :-)

Joachim under mere afslappede forhold - nytårsdag i Sydney
Svømmerens skikkelse fornægter sig ikke!

2 kommentarer:

  1. Kære May-Britt

    Stort tillykke med nevøen. Imponerende at han kan svømme i den tid.

    Anne :-)

    SvarSlet
  2. Hej May-Britt

    Det er da positivt at Joachim kan hjælpe med at variere dit træningsprogram :))

    Skal iøvrigt hilse fra ham og sige tak.

    Susanne

    SvarSlet