onsdag den 18. januar 2012

610 eller 910XT?

Der er måske nogle, der får den tanke, at fordi Garmin har leveret 910XT, vil jeg kun udtale mig positivt om uret. Jeg vil derfor med det samme sige, at aftalen med Garmin lyder: Jeg tester uret og skriver min uforbeholdne mening! Der er ingen bindinger. Bare så det er klart...

Kristine har skrevet, at hun vakler mellem at købe 610 og 910XT, og om jeg vil prøve at sammenligne de to ure?

Det har altid været min holdning, at man skal købe det ur, det matcher ens behov. Jeg har anbefalet mange løbere at starte ud med FR 305, fordi det, trods urets mange år på bagen, er et glimrende ur med mange funktioner til en fin pris.

Men jeg går ud fra, at Kristine er ovre det behov, når hun kigger efter 610 og 910 til en pris på henholdvis 2800 kr. og 3500 kr. hos f.eks. 'Løberen'. 700 kr. er også en slags penge!

Det helt store forskel er selvfølgelig batteri-levetiden på henholdsvis 8 og 20 timer. Jeg løber ofte 1½ - 2 timer på hverdage, så hvis jeg glemte at få sat uret til opladning efter max. 2 ture, oplevede jeg et par gange, at uret meldte 'Batteri lav', når jeg var ude at løbe. Det begynder sine advarsler ca. 75 min., før det løber tør. Så som det første skal man gøre sig klart, om batteritiden er ok for én. 8 timer rækker jo langt for hovedparten af danske løbere.

Den anden store forskel er skærmen: Touch eller Tryk? 910´eren fungerer som 305/310xt med knapper, der fører dig rundt i menuen m.m. På 610 går man ind via touchskærmen og stryger gennem menuen som på en smartphone. Jeg blev aldrig rigtig gode venner med den touchskærm, men jeg er på den anden side heller ikke helt gode venner med skærmen på min smartphone. Det er lettere at ændre datafelter på touchskærmen, og det er nemt at bladre i de opsatte sider under løb. Det er bare et tryk på skærmen. Men personligt har jeg det bedst med at skulle trykke på en knap, så det er helt sikkert en smagssag.

Skærmstørrelsen spiller også ind. Ønsker du en rund eller firkantet skærm? 610 kan også bruges som hverdagsur for herrerne, mens 910 er et udpræget træningsur. For mig er datafelterne for små på 610, hvis jeg har 4 felter sat op, så jeg brugte kun 3 felter pr. side. På 910 kan jeg uden problemer læse alle 4 felter. Det hænger selvfølgelig sammen med mit aldersnedsatte syn og min forfængelighed, der byder mig at løbe uden briller så længe, jeg kan ;-)

Begge ure har et utal af datamuligheder, som jo er urets hovedfunktion, og på det område ser jeg ingen forskel. Begge ure har 'Training effect', som er en slags karaktergivning af dagens træning, og som jeg synes er en sjov lille funktion.

Kristine, jeg kan ikke sige, om 610 eller 910XT er det rigtige for dig, men jeg håber, at ovenstående gør dit valg lidt lettere. Du skal ikke lade dig diktere af moden indenfor løbeure, som helt sikkert vil sige 910XT i den kommende tid, for det er et fedt ur, men du skal vælge det ur, du oplever som det rigtige for dig, for det er dig - og kun dig - der skal løbe med det! Held og lykke med valget :-)

8 kommentarer:

  1. Tak for vurderingen og den store ære næsten at få et indlæg tilegnet sig :) Du rammer lige præcis mange af de overvejelser jeg selv har haft. Har i flere år haft 305, og været meget tilfreds med den, men desværre fungerer lyden ikke længere på den. Og så er jeg fristet af training effect og muligheden for at få vist %HRR i datafeltet på de nye ure, samt at de er hurtigere til at fange satellitterne. Endelig betyder urets mindre størrelse lidt. På baggrund af din vurdering hælder jeg nu til 910XT pga den højere batterilevetid, at den ikke har touchskærm og at skærmen er større/firkantet. Herudover tæller muligheden for at bruge den til svømning (planlægger at starte openwater svømning til foråret) og den barometriske højdemåler også på plussiden. Tak for en god og anvendelig sammenligning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at høre, du kan bruge svaret, og måske er der andre, der er glade for, at du spurgte :-)

      Slet
  2. Jeg har det gl. 205'er og er egentlig godt tilfreds, men det er jo lidt klodset. Hvis jeg KUN skal bruge uret til løb og ikke bruger pulsrem, (det er for irriterende at løbe med sammen med en løbe BH)

    Jeg er ikke den store teknik nørd, så det skal gerne være så simpel som muligt, den del har jeg været rigtig godt tilfreds med ved 205'eren.

    Hvilket Garmin vil du da anbefale som afløser for mit 205 ?

    Jeg løber 50-70 km./uge og skal løbe mit 1. 6 timers løb til sommer + 2 marathon i år, så det er det niveau jeg skal bruge det til.

    Hilsen

    Mette

    SvarSlet
  3. Hej Mette.

    Av, den er svær at svare på! Umiddelbart vil jeg sige, at der ikke er grund til at udskifte noget, som du er tilfreds med, og som virker. Men jeg ved jo godt, hvordan det er ;)

    I dit sted ville jeg nok holde øje med et godt tilbud på et brugt 310XT på Dourun, med mindre du vil bruge 3500 kr. på 910. Når jeg vælger at anbefale disse to ure, er det pga. batteritiden, når du kaster dig over 6 timers løb.

    SvarSlet
  4. Jeg fristes ofte af GPS urene, men når i det daglige smutter en tur med mit FR60 som jeg allerede har på i forvejen (idet det jo ikke er større end et almindeligt armbåndsur), så glæder det mig at jeg kun een gang om året skal tænke på nyt batteri. Den eneste erkendte ulempe er at jeg skal flytte min fod-pod mellem mine forskellige løbesko - til gengæld overføres mine kropslige data og metabolske alder fra min elektroniske Tanita BC1000 vægt lige ind på Garmin Connect så jeg ved hvor jeg er på min formkurve - hilsen Lars Jørn N-S

    SvarSlet
  5. Jeg har selv løbet med Polar i en periode, men jeg blev træt af at flytte footpod samt ændre kalibrering alt efter om jeg løb en hurtig kort tur eller en lang og langsom tur.

    Jeg er lidt misundelig over du har adgang til en Tanita vægt. Den ville jeg gerne bruge, men jeg har endnu ikke fundet et sted i Birkerød, hvor jeg kan få adgang til en.

    God træning :)

    SvarSlet
  6. Jeg er en mange årig ivrig bruger af garmin GPS ure. Har haft lidt af hvert fra 205 og herefter. Har i dag en Garmin 310XT, som jeg er ganske tilfreds med og havde også overvejelser ift. 910XT.
    Men sælger min Garmin nu, da jeg er gået over til at bruge min SmartPhone med Runtastic og Endomondo. Med en holder på armen går det fint og det er noget lettere at aflæse tallene undervejs. Og ikke mindst er det opmuntrende med live cheerings undevejs!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig i, at for mange kan en smartphone dække behovet for data. Men for os, der meget sjældent løber med mobil, er et ur påkrævet :-)
      Mine løbeture er mit frirum, og jeg har kun min mobil med, hvis jeg venter en meget vigtig samtale (som da min mor var indlagt), eller hvis jeg er væk på ekstra lange ture. Så er i det i tilfælde af, at jeg selv får brug for hjælp.

      Slet