torsdag den 20. oktober 2011

Solbriller og træning

Indlægget om forsøg for mænd fyldte mere end beregnet. Jeg håber, I fandt ud af, at gårsdagens egentlige indlæg lå lige efter.

I dag har jeg sammenlignet mine nye og gamle solbriller fra henholdsvis Ryders og Adidas.

Adidas til 1800 kr. Købt i august 2009
Jeg ved ikke om modellen kan købes længere

Ryders Vela til 399 kr.
Er der forskel på solbriller til 399 kr. og 1800 kr.? Ja, men alt efter behovet for solbriller under løb skal man overveje, om det er prisforskellen værd.

Begge solbriller vejer 23 gr., men mens brillen fra Ryders er et fast stel, kan brillen fra Adidas indstilles over næsen i 2 bredder og stangen i 3 vinkler, så den kan tilrettes personligt. Den største forskel for mig er imidlertid højden på glasset. Ryders er 4,0 cm på det bredeste sted, mens Adidas er 4,5 cm. Det betyder, at mens Ryders har den (i mine øjne) lidt irriterende mulighed at kigge 'under' glasset, så lukker Adidas helt til. Det gør nok ikke den store forskel, hvis man primært løber korte ture, men når man løber langt, skal brillen føles 'rigtig', og i mit tilfælde er jeg ikke i tvivl om, at pengene til brillen fra Adidas var godt givet ud, selv om det kostede mange overvejelser, men til sidst fik jeg overbevist mig selv om, at det var en engangsinvestering.

Min sag i Arbejdsskadestyrelsen går ind i næste fase. Jeg er indkaldt til en speciallægeundersøgelse på Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling i næste uge, og jeg vil tro, at den bliver udslagsgivende for, om min nedslidte ryg anerkendes som en erhvervslidelse. Jeg har dog ikke de store forhåbninger, for jeg har for nylig læst en statistik baseret på tal fra 2000-2009, at kun 31% af FOA´s medlemmer får anerkendt en erhvervsygdom. Det er dog langt over gennemsnittet for andre faggrupper, hvor tallet er 16%. For mig handler det ikke om en evt. erstatning, men om at få anerkendt, at jeg i mange år samvittighedsfuldt har passet mit arbejde under meget dårlige arbejdsbetingelser, fordi hjælpemidler var tæt på ikke-eksisterende på plejehjem, da jeg blev udd. som plejehjemsassistent i 1986.

Jeg synes, jeg gør rigtig meget for at forbedre min egen tilstand, så jeg kan forsætte med at arbejde. Spørgsmålet er, om det bliver 'brugt imod mig', at jeg ikke er/har været sygemeldt.

Pt. ser min træning af ryggen således ud:
Mandag: mave/ryg (hold)
Tirsdag: svømning (med min datter)
Onsdag: pilates (hold)
Torsdag: bodycombat (hold) - starter op i dag
Fredag: bodypump (hold)
Desuden løber jeg stadig 4-6 gange om ugen, alt efter ryggens tilstand. Styrketræning har førsteprioritet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar