lørdag den 22. oktober 2011

Er det mig, der er tosset?

Personen, der efter min mening har skrevet af fra min blog, benægter alt. Så nu vil jeg lade det være op til bloggens læsere at vurdere, om jeg har ret. Læs selv og træf din egen beslutning:

Min blog d. 15.10. om Parkrun:
"Så er Parkrun kommet til Fælledparken på Østerbro. Der har i længere tid været afholdt Parkrun på Amager, og nu starter konceptet med et gratis 5 km løb med tidstagning altså også på Østerbro. Løbet afholdes hver lørdag kl. 09. Det eneste, der kræves, er at du tilmelder dig på forhånd og medbringer en stregkode hver gang. Stregkoden er den samme til alle løb, og man kan derfor vælge at laminere koden."

Kopi-indlæg d. 20.10.:
"Nu er der kommet et nyt Parkrun i Fælledparken på Østerbro. I Københavnsområdet har der i længere tid været afholdt Parkrun på Amager Fælled, og nu starter konceptet med et gratis 5 km løb med tidstagning også op i Fælledparken på Østerbro. Løbet afholdes hver lørdag kl. 09. Det eneste, der kræves, er at du tilmelder dig på forhånd og medbringer en stregkode hver gang. Stregkoden er den samme til alle løb."

Selv stavefejlen i ordet 'Tidtagning' er medtaget. Jeg fik nemlig skrevet et 's' med, der ikke hører til i ordet. Mere udtalt er:

Min blog d. 17.7.: om Rasmus Hennings bog:
"Faktisk er bogen ikke færdigskrevet endnu, og slutningen er ikke fundet. Den begynder på Hawaii 2010, og den slutter på Hawaii 2011. Så ved de fleste, at jeg taler om Ford Ironman World Championship Kailua-Kona, Hawaii. Om tiden fra skuffelsen ved en 23. plads sidste år frem mod målet: at blive verdensmester i år.
Dagbogen vil blive suppleret med kapitler, der beskriver tilbageblik på tidl. højdepunkter i karrieren."

Kopi-blog d. 27.7.:
"Faktisk er bogen ikke færdigskrevet endnu, og slutningen endnu ikke fundet. Den begynder på Hawaii 2010, og den slutter på Hawaii 2011. Om tiden fra skuffelsen ved en 23. plads sidste år frem mod målet: at blive verdensmester i år.
Dagbogen vil blive suppleret med kapitler, der beskriver tilbageblik på tidligere højdepunkter i karrieren."

Nogle vil sikkert mene, at jeg kan være ligeglad, men det er jeg altså ikke! Især ikke når bloggen ligger på forsiden af en større dansk webside for løbere. Så hvis du vil bruge afsnit fra min blog, må du angive kilde eller skrive det som et link!

10 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at du ikke er ligeglad, og jeg bliver ærligt talt lidt harm på dine vegne over at personen bag en "nyhedsblog" ordret kopierer dine formuleringer. For ja, er helt enig i, at der er tale om afskrift.

    Synes egentlig også, at bemeldte website burde overveje, om de synes det er ok, at skribenten bag deres nyhedsblog blot kopierer andres formuleringer uden at angive kilde?

    SvarSlet
  2. For det første er der jo ingen tvivl om der er tale om afskrift. Og det er absolut ikke iorden!

    Nu ved jeg ikke hvilken kontakt du har haft med vedkommende, og hvordan vedkommende er knyttet til omtalte website for løbere. Men jeg ville i din situation overveje og tage kontakt direkte til websitet og gøre opmærksom på problemstillingen. Hvis det er bare et lidt seriøst website vil de ikke tillade den slags af en Deres bloggere

    SvarSlet
  3. Hej May-Britt

    Det er overhovedet ikke i orden og jeg ville gå videre med det! Hvis du ønsker det, så sørg dog for at downloade samtlige blogs nu, så du har dokumentationen i orden. Det kan jo være hun kommer på bedre tanker og pludselig sletter/ændrer dem.

    Men du skal nu ikke være bange for tilslutningen til din blog. Originalen er jo altid det bedste;)

    Mvh
    Pernille

    SvarSlet
  4. Hejsa..

    Det er sku ikke i orden at kopiere dine tekster uden lige at skrive hvor de er fra. Ikke når vedkommende selv ligger det ud på nettet.

    Jeg indrømmer gerne at jeg ofte kopiere dine "vise ord" fra toppen, for jeg elsker visdoms ord - sætninger. Men jeg gemmer dem til mig selv og ville klart skrive hvor de var fra, eller hvem der havde udtalt det engang.

    Elsker din blog :)

    Hilsen Louise

    SvarSlet
  5. Tak for jeres opbakning. Jeg har valgt at informere web.sidens ejer om situationen, og så gider jeg ikke bruge mere krudt på det!

    Louise: det er helt ok at kopiere de vise ord, for det er citater, der er frit tilgængelige på nettet, og som jeg selv kopierer ;-)

    Jeg vælger at skrive 'ejermand' på, hvis det forefindes (det er langt fra altid, at nogen er krediteret de kloge ord), fordi, selv om bloggen er lille, trods alt når ud til folk, jeg ikke kender. F.eks. har jeg ikke fundet nogen ejer til det nuværende citat, men det er så godt, at det skal frem alligevel.

    Mange hilsner og tak til jer alle,
    May-Britt

    SvarSlet
  6. Hej May-Britt
    Jeg ved lige nøjagtigt, hvad det er for en nyhedsblog, det drejer sig om. Jeg har nemlig ofte studset over, hvor meget indlæggene minder om nogle, jeg læser andre steder på nettet. Det er da ok at høste inspiration rundt omkring, men når det bliver direkte kopiering gang på gang, er det bare ikke i orden! Jeg forstår godt din harme - men på den anden side kan du jo vælge at tage det som en enorm kompliment :o)
    Mvh.
    Lisette

    SvarSlet
  7. Hej Lisette
    Jeg har mailet med websidens ejer, og han har allerede taget affære.
    Der er flere, der har skrevet til mig, at jeg kan tage det som et kompliment for en velskrevet blog, men mærkeligt nok føles det bare som om, nogen stjæler fra 'mit barn'. Mine ord hører til på min blog!
    Hun opfordrede mig faktisk til at flytte min blog til en større hjemmeside (f.eks. den samme som hende), men jeg har det ret godt her, lidt i skjul :-)
    Mvh,
    May-Britt

    SvarSlet
  8. Æv, det er lige gået op for mig hvem der kopierer fra dig. Og det er jo ikke bare en lille ubetydelig side.. Det er både skuffende og total slet ikke i orden!

    SvarSlet
  9. Hvem var det så, der kopierede? Får vi andre det aldrig at vide?

    SvarSlet
  10. Jo, det gør du nu, for jeg er ærligt sur over, at hun ikke har sendt en undskyldning! Der er tale om Anette Lund Madsen fra Motionsløb.dk
    Hun skrev på Nyhedsbloggen, men blogger ikke længere.

    SvarSlet