søndag den 14. august 2011

En dårlig generalprøve

Hvis en dårlig generalprøve giver en god premiere, så kommer jeg til at løbe et godt løb til DM på lørdag!

Men sportsdagen begyndte slet ikke med mit 5K løb i Sorgenfri. Den begyndte på Kongevejen mellem Birkerød og Holte. Der er triathlon i byen! Challenge Copenhagen, som jeg jo har en stor drøm om at deltage i næste år.

På deres 180 km lange cykeltur kommer de bl.a. gennem Birkerød, og jeg fravalgte at stille mig på et af de såkaldte 'Hot Spots', hvor der ville være mange tilskuere samt speaker, depot m.m. Jeg valgte at stille mig solo (jeps, jeg stod helt alene) lige efter krydset Kongevejen/Vasevej, ca. 1,5 km før Geels Bakke, hvor der er en lille stigning, som alligevel kan trække søm ud efter 3,8 km svømning i åbent vand samt mange km på cyklen.

Jeg stod og klappede af alle, der kom forbi, og takken var et lille smil fra mange af deltagerne. Et stille 'tak' fra dem med overskud. Enkelte kom med den karakteristiske 'tungen ud af halsen'-attitude som symbol, at det er hårdt, men det går sgu egentligt meget godt. En enkelt bissede af mig - eller måske var han bare så presset, at det, der skulle være et smil, stivnede lidt.

Som udøver ved jeg, at det virker meget opmuntrende, når tilskuerne står og hepper, klapper eller kommer med positive tilråb, men for første gang gik det op for mig, hvor stor betydning det har at give de engagerede mennesker på sidelinien et smil retur som tak for opbakningen. Nogle gange er man naturligvis så langt inde i sig selv, at man ikke har overskud, eller man er så fokuseret på sit mål (måske en PR), at man ikke har tid til forstyrrende elementer. Men lov mig, at hvis du ikke løber for en hurtig tid eller er helt ude på overdrevet, så SMIL, for det virker selvforstærkende og kommer dine medkompetanter til gavn.

Jeg stod 1 time og klappede, så jeg havde ondt i hænderne. Tiden løb fra mig og pludselig fik jeg travlt med at cykle til Sorgenfri for at tjekke ind til mine sølle 5 km. Meget ydmygt i forhold til udøverne på Kongevejen!

Jeg kunne komme med 100 undskyldninger for at det ikke gik som håbet: Sønnens besøg så træningen er blevet forsømt. Forkert kost i forhold til konkurrence. Rødvin til aftensmaden. Ondt i ryggen efter nattens søvn. Men kort og godt var jeg bare ikke hurtig nok i dag, og så hjalp det selvfølgelig heller ikke, at jeg blev ramt af sidestik (noget jeg ellers aldrig er plaget af) efter knap 3 km, så min km-tid på de sidste 2 km blev 20 sek. langsommere pr. km i forhold til de 3 første km. Sidste år løb jeg i tiden 22:39, men i år må jeg tage til takke med 23:18.

Heldigvis er der nogen i familien, der holder fanen højt, for min nevø Joachim er i dag blevet delstatsmester i New South Wales i 200 meter butterfly for drenge 14 år. Sølle 0,03 sek. fra rekorden for NSW!

Swimming NSW Championship Meet 14/08/2011 - 11:30AM
2011 NSW State Age SC Championships - 12/08/2011 to 14/08/2011
2011 NSW State Age SC Championships

Event 123 Boys 14 Year Olds 200 SC Metre Butterfly
==================================================================
Name                                       Age  Team      Seed      Finals
==================================================================
1 BARDRUM, JOACHIM        14   AUBN   2:06.22  2:05.58
2 LEONARD, RYAN               14   HUNT   2:08.74  2:06.15
3 COLQUHOUN, LACHLAN 14   WODN 2:14.53  2:09.78

I skal have nogle billeder fra dagen:


Deltagerne kommer i mange udgaver: veltrænede,
nogle var mere fit end andre, men alle var topmotiverede,
og udstyret var i orden!


Her kæmper en gruppe sig op ad den lille stigning,
hvor jeg havde taget opstilling.


'Det Grønne Område' (Lokalavis) havde sponseret en bog til alle
deltagere i børneløbene på 1 og 2 km

Der er dømt familiehygge

Vejret var fint og lunt, så der var gang i salget af is til
Danske Bank Grønne Mil i Sorgenfri Slotshave

Cirkus 3 underholdt de yngre årgange

Mens de ældre årgange fik jazzmusik, leveret af 'Katja og Fjeldtetten'
Mon Katja er den ældre dame til venstre i billedet?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar