søndag den 19. december 2010

Søndagens tekst

I dag skal i slippe med et kort indlæg. Ofte bliver mine skriverier alt for lange, og det er der vel ingen, der har tid til at læse i øjeblikket?

Det er 3. søndag i måneden, og det betyder Allerød serieløb, men bare ikke for mig. Jeg har valgt at blive hjemme pga. lænden, der stadig kan mærke fredagens tæsk. Jeg valgte at være en kylling og løbe 10 km på de forholdvise ryddede stisystemer i Farum i stedet for de små skovstier i Tokkekøb Hegn med trærødder og islag gemt under den dybe sne. Vi løb under lignende forhold sidste vinter, og det er ualmindeligt flot, når man løber under træerne, der er dækket af sne. Der er heldigvis et nyt løb i januar...

Turen burde have været 5-10 km længere, men jeg løb tør for tid. Sov alt for længe - juleferiens velsignelse :-)

Jeg skal nemlig til hovedstaden for at møde 3 kvinder (Helle Høstrup, Henriette Lisse og Tracy Høeg), som jeg har mødt gennem løb. Helle har jeg mødt ved flere lejligheder, mens det kun er blevet til forholdvis korte samtaler med de to andre. Det bliver derfor hyggeligt at tilbringe nogle timer sammen over en god frokost. En ting er helt sikkert - vi løber ikke tør for samtaleemner, for man kan tale i timevis om at løbe, men mon ikke der også kommer andre emner op? Efter frokosten skal vi i Holmens Kirke for at høre Händels Messias. Så begynder julen ligesom for alvor...

Lige et tilbageblik på marathontræning.

Under den meget lange og lidt opslidende debat på Dourun fik jeg svar på et interessant spørgsmål: hvor lang bør den længste tur være, når man træner specifikt mod marathon? I ved, at coachen sagde 2-2½ timer.

En løber med profilnavnet Devilrunner (der fremgår ikke noget alm. navn), der har en PR på 2.29.12, skrev bla. følgende: "For nogle år tilbage, praktiserede vi lange træningsture på marathon distancen (japansk træning) stortset hver weekend, hvilket vi gjorde i ca 2½ år, undtagen ugerne op mod konkurrencerne. Det er over 100 ture af denne art."

Jeg greb chancen og spurgte: "hvorfor gik i væk fra de lange ture? Hvor lang er jeres længste træningstur nu? Er du blevet hurtigere siden, i omlagde træningen?"

Svar: "Maybritt: I dag træner vi max 2 timer! Det er mere baseret på forskningsresultater... Så det må være smag og behag om man vil løbe langt hver weekend eller ej. Jeg har forbedret mig 5 min efter det nye system med max 2 timer, og det er meget på mit niveau."

Pokkers! Jeg hader, når coachen har ret ;-)

Og nu blev indlægget alligevel alt for langt :-/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar