torsdag den 9. december 2010

Ryg, knæ og tilbud.

Måske et tilbud om en ny ryg???

Lænden driller igen! Det har den faktisk gjort gennem længere tid, men jeg har brugt mere energi på at få skulderen i orden, og så har jeg nok håbet, at ømheden i lænden ville forsvinde af sig selv. Mærkeligt nok er det ikke sket :-/

Men nu er jeg gået i gang med McKenzie øvelser 6-8 gange dagligt. Simple øvelser, men de virker. Jeg har ikke føleforstyrrelser i benet, så jeg tror ikke, der er ikke tale om en diskusprolaps, men jeg har et par gange mærket et af kendetegnene: som om jeg bliver sparket hårdt i ryggen. Så der skal passes på! Af samme grund holder jeg p.t. turene nede på 10-12 km, som det blev anbefalet af Finn Johannsen, da jeg havde prolaps i lænden for 3 år siden.

Gode nyheder omkring Niels Høgs knæ: der er heldigvis ikke tale om nogen alvorlig skade, men 'bare' et løst ledbånd, så han må træne forsigtigt igen :-)

Til sidst et tilbud fra Løberen: skal du købe CEP-strømper, er dagens kalendertilbud 1 par for 270 kr. inkl. forsendelse . De kan kun købes online og kun i dag. Linket er til herremodellen, men hvis du går ned på siden, er der et link til damemodellen.

8 kommentarer:

  1. Tak for tippet med CEP-strømperne - jeg har et par og er rigtig glad for dem, så rart at kunne få dem lidt billigere.
    Jeg har læst med på din blog længe, men er ikke så god til at kommentere desværre.

    Kan du fortælle lidt om dine problemer med ryggen? Jeg har selv døjet meget med en prolaps i ryggen og fik at vide, at jeg nærmest ikke måtte løbe. Helt forfærdeligt. Nu er jeg igang igen, men kan altid lige mærke en snert af det. Må vist være mere flittig med McKenzie øvelserne - de er utroligt effektive.
    Tak for en god blog.

    SvarSlet
  2. Hej Hanne

    Super at du kan bruge tippet om CEP. Det er efter min mening den bedste kompressionsstrømpe på markedet.

    Det er ikke noget krav, at man kommenterer bloggen, men det er dejligt, når nogen tager sig tid til det, for det giver mig en idé om, hvad der har interesse. Det er jo dumt at skrive side op og side ned om min ryg, hvis ingen kan bruge det til noget.

    Jeg har en slidt ryg efter mange år indenfor plejehjemssektoren som plejehjemsassistent. For 3 år siden fik jeg diagnosen diskusprolaps mellem 4. og 5. lændehvirvel med tryk på en nerverod, så jeg havde føleforstyrrelse ud i højre ben, helt ned under foden.

    Jeg gik hos tidl. Team Danmark læge, rheumatolog Finn Johannsen , som fortalte, at det faktisk var godt at jeg løb dagligt, fordi det holder ryggen smidig. Han anbefalede max 10 km om dagen.

    Jeg har meget få symptomfrie perioder. Jeg har næsten altid en lidt øm ryg, og jeg har svært ved at stå foroverbøjet. Den slags lærer man at leve med.

    I perioder får jeg mere ondt, uden at jeg har gjort noget særligt, der har provokeret det. Derfor løber jeg både marathon og ultraløb trods den skrøbelige ryg. Jeg har endnu ikke oplevet, at det har udløst flere smerter. De kommer, som vinden blæser og uden varsel.

    Jeg synes, det hjælper med McKenzie-øvelserne, og jeg burde lave dem hver dag resten af livet, men man er jo hovmodig, når det går godt :-/

    Skriv endelig, hvis der er mere, du vil vide - også om andre emner :-)

    SvarSlet
  3. Hej May-Britt,

    Mange tak for hurtigt svar.
    Det er dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, der har de problemer med ryggen (selvom jeg seføli ville ønske for dig du ikke havde), men især, at det godt kan lade sig gøre at løbe alligevel! Det er der vist meget delte meninger om.

    Jeg har hele tiden lyttet til min krop og tænkte, at hvis jeg ikke fik det værre så var det ok. Som dig har jeg også stort set en øm ryg hele tiden og jeg har også døjet meget med føleforstyrrelser under den ene fod. Det synes jeg faktisk er gået en del væk efter jeg er begyndt at løbe længere. Men om det hænger sammen er jo ikke til at sige.

    Jeg er helt enig med McKenzie øvelserne. Utroligt så hurtigt man lader stå til, når det lige går godt en periode... så er man jo uovervindelig ;O)

    I øvrigt har jeg også gjort brug af dit tip med Icebreaker undertøjet og jeg må sige, at selvom det er mange penge, så er det virkelig en god investering! De er så lækre. Og jeg er ellers typen, der synes ALT kradser.

    Kan du også anbefale en god løbejakke til kolde dage? Jeg har kigget lidt på en Gore og en Sugoi, som begge er lækre (og dyre).

    Ha en god aften.

    SvarSlet
  4. Ja, er Icebreaker ikke bare helt fantastisk blød og lækker at få på?
    Jeg benyttede mig selv af tilbuddet om minus 10%, så min søn kan få en varm undertrøje (model 260) i julegave. Det må da være lykken, når man er landmand og skal op og malke kl.05 :-D

    Mht. løbejakke så har jeg såmænd ikke den store erfaring. Jeg har løbet rigtig meget i Newline, men nu løber jeg selvfølgelig i jakker fra min tøjsponsor (mærke Team Athlon).

    Lige for tiden med -0 til -5 gr. er det nok at løbe i Icebreaker 200, langærmet løbetrøje samt en alm. løbejakke. Når det bliver koldere, har jeg en tykkere Icebreaker (model 260) og så må jeg se, om det stadig er nok med løbetrøjen og den tynde jakke.
    Ellers har jeg en tykkere jakke Newline Thermal jacket (købt sidste vinter), som jeg er rigtig glad for. Den fik mig fint igennem sidste vinters kuldegrader.
    Jeg har aldrig løbet i Gore eller Sugoi, så jeg kan desværre ikke vejlede dig omkring de to mærker. Før jeg fik en tøjsponsor, har jeg faktisk løbet mest i tøj fra Newline. Det har altid siddet godt på mig, og så koster det ikke en formue.

    SvarSlet
  5. Jeg glemte at skrive, at jeg helst løber i jakker med farve. Jeg synes, sort er verdens kedeligste farve til løbejakker, og den er ganske upraktisk i de mørke vinteraftner, hvor vi helst skal lyse op!

    Derfor ses jeg oftest løbende i en rød eller hvid jakke. Team Athlon har en hvid jakke, som jeg er vild med at løbe i, fordi den er superflot, og der er vist ikke andre i Birkerød, der løber i den farve. Det ændrer sig nok snart, da den bliver solgt i forbindelse med BT´s halvmarathon. Der er billeder af serien her

    SvarSlet
  6. Godmorgen May-Britt,

    Sjovt du siger det, for jeg synes sorte jakker er ret kedelige. Men den eneste lidt varme jeg har nu (vindtætte) er sort. Jeg kiggede faktisk på den hvide jakke, da jeg overvejer at tilmelde mig BT halvmarathon. Synes det er et hyggeligt løb i fine omgivelser. Den er rigtig fin! Kender slet ikke noget til Athlon mærket.

    Jeg købte en Icebreaker 200,men prøvede også 260. Den var meget varm! Havde ikke råd til begge i første omgang, så måske i julegave ;O)

    I øvrigt havde jeg problemer med at bestille cep strømperne igår. Hver gang jeg lagde to par i kurven var der fire par, når jeg skulle betale! Prøvede jeg så at ændre antal kom der endnu flere i kurven. Meget sært.... har sendt dem en mail og håber jeg kan få lov at købe dem idag.

    Newline er også rigtig godt synes jeg. Har været meget tilfreds med det jeg har haft i mærket.

    Du løber jo i trail sko lige nu ikke? Er det mere belastende for ryggen mon?

    Ha en god dag og tak for hjælpen.

    SvarSlet
  7. PS. har du virkelig været oppe kl. 4 i nat? Pyha....

    SvarSlet
  8. Alt for læserne ;-)

    Nej, jeg arbejder som fast nattevagt, så jeg blogger ind imellem om natten.

    Mht. trailsko så har jeg ikke haft problemer med at løbe i dem, da jeg jo kun bruger dem på blød skovbund og i sneen, så det giver ikke samme hårde slag op i ryggen som på asfalt, hvor det er meget vigtigt, at jeg har ordentligt støddæmpning i skoen.

    SvarSlet