onsdag den 15. december 2010

Hvad er det, der foregår?

I går aftes blev jeg gjort opmærksom på, at der kørte en tråd på Dourun vedr. snyd under marathonløb . Faktisk er der to tråde, men i den, jeg har linket til, findes også en henvisning til den anden tråd. Tråden handler primært om de små marathonløb med et begrænset deltagerantal, de såkaldte cannonballs, hvor folk selv registrerer deres sluttid. Selvjustits er i høj grad et kodeord i forhold til disse løb.

Folk, der stopper tiden i depoterne for at få en hurtigere tid. Snyd med start- og resultatlister. Folk, der tager bussen en del af vejen. Folk, der skærer ruten af? Sig mig - hvad sker der???

Mange indlæg senere er det åbenlyst, at et af de løb, der stilles spørgsmålstegn ved, er Skodsborg Marathon, som jeg selv har deltaget i et par gange, men det er længe siden, så jeg har ingen idé om, hvad der er sandt, og hvad der er usandt. Nu er det ikke muligt at tage bussen på Skodsborg Marathon, så der må være tale om flere løb, og hvad der helt præcist sker i Skodsborg, kan jeg ikke udtale mig om.

Men at moralen er noget anløben hos mindst en af deltagerne, er der ikke tvivl om! Karen Lyager Horve, der er fast deltager som halvmarathonløber, har i kraft af sin stilling som redaktør på landets største motionsblad IFORM en blog, hvor hun helt åbenlyst går ind for snyd under konkurrence . Husk at læse kommentarerne nederst i artiklen. Jeg er fuldstændig ligeglad med, om man har problemer med at gennemføre pga. manglende træning efter en skade, travlt på jobbet, en krævende familie eller bare fordi, man har været en slendrian med sin træning. Snyd hører ingen steder hjemme!!!

Tråden på Dourun kører stadig for fuld kraft, og jeg håber, at den giver stof til eftertanke hos alle deltagere på cannonballs. At vi som deltagere også har et ansvar for, at løbet afholdes efter reglerne, og hvis vi griber nogen i at snyde, så skal vi reagerer omgående, selv om det er meget ubehageligt. Det er den eneste måde, cannonball-løbene kan overleve på.

Jeg havde god tid til at tænke tingene igennem på dagens 21 km i roligt tempo pga. meget glatte veje. Konsekvensen bliver, at jeg ikke vil være at finde på nogen startlister i Skodsborg fremover. Jeg havde ellers regnet med at deltage i 1-2 løb hen over julen, men jeg har ikke lyst til at løbe sammen med folk, der åbenlyst har en, i mine øjne, fuldstænding uacceptabel holdning til deltagelse i løb.

Sådan er det at være et meget sort/hvidt menneske. Ingen fleksibilitet. Det vil jeg overlade til jer andre :-)

4 kommentarer:

  1. Indtil det er sagt at det er Skodsborg det drejer sig om, så er det ikke særlig smart at hænge dem ud. Der har før været lidt hurtige udmeldinger om diverse ting både på dourun og andre steder, som ikke havde hold i virkeligheden. Hvis man ser på Rønnows marathonliste, så står der også stadig Skodsborg: http://www.temperance.dk/blog/312-revision-180/

    SvarSlet
  2. Tor løb Skodsborg Marathon i maj måned, og da løbet praktisk talt løbes i hans egen baghave, er det påfaldende, at han ikke har deltaget i flere siden da.

    Jeg skriver ikke, at der snydes i Skodsborg. Jeg skriver, at der stilles spørgsmålstegn ved løbet jævnfør kommentarerne på Dourun, hvor både løbets navn og Jerks navn nævnes. Jeg ved ikke, hvad der er observeret, og jeg håber stadig, at arr. vælger at svare på indlæggene.

    Men der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved Karen Horves (der er kone til den ene arr.) holdning, og det er på baggrund af den, jeg fravælger at løbe i Skodsborg. Nogle synes helt sikkert, at det er en dårlig begrundelse, men det er jo mit valg, og det er alene baseret på moral.

    SvarSlet
  3. Tak for dine velskrevne kommentarer, MB !

    Hvad angår den "anonyme" kommentar på mine vegne, så kan jeg kun sige, at jeg betragter det som utroligt fejt at debattere som sådan (som anonym)... og mon ikke det forholder sig sådan, at det er en person, der direkte ønsker at bringe mig i miskredit, der skriver sådan. Og så kan man jo fundere over, hvem der på samme tid ønsker at bringe mig i miskredit og samtidigt forsvare det omtalte løb.

    SvarSlet
  4. Hey

    jeg er vildt skuffet over at man offenligt begynder at udbasunere at nogen snyder - uden at ville svare på hvor og hvad der er snydt (og hvem der har snydt).

    I alle andre tilfælde hvor der snydes i sport - og det opdages så vil man blive "hængt" ud til offentlig skue og få en karantæne.

    Hvis man ikke vil gå hele vejen, så skal man lade være med at gå overhovedet, og så holdt sin kritik hos dem/de personer som det reelt drejer sig om - frem for nu at mistænkeliggøre alle som løber Cannonballs...og åbenbart Skodsborg i særdeleshed.

    Ved ikke at spille med åbne kort har man mistænkeliggjort langt flere end dem der snyder og det gavner INGEN.

    SvarSlet