mandag den 27. december 2010

Den pokkers ryg!


Smerterne i ryggen bliver ved. Lænden gør konstant ondt, og alt hvad der foregår i en foroverbøjet stilling, er næsten umuligt. Det sender jag af smerte gennem ryggen, bare jeg nyser. Generne går ikke ud i benet som for 3 år siden, da jeg fik diagnosen diskusprolaps mellen L4 og L5 med nerverod. Men det ligger lige om hjørnet...

Jeg har derfor taget kontakt til min læge og fået en henvisning til rheumatolog Finn Johannsen , som jeg konsulterede sidste gang. Han har lukket til 3. januar, så når tlf. åbner kl. 09, har han mig i røret. Nu vil jeg vide, hvor galt det er fat!

Jeg ved, at jeg må løbe så længe, at smerterne ikke tager til, og erfaringen har vist mig, at jeg får det godt af at løbe. Derfor går det stille og roligt ude på landevejen. Jeg er nervøs for at glide på den skjulte is eller falde over en sten, der er gemt under sneen.

Jeg stiller stadig op i Socialmarathon på fredag, men hvor hurtigt det kommer til gå, svæver i det uvisse, så må jeg håbe, at der er en barmhjertig samaritaner, der sørger for at få mig med hjem!

Det bekymrer mig ikke at løbe marathon, for i okt. 2007, 2 mdr. før jeg efter mdr.s smerte fik min diagnose, løb jeg 2 marathons med 8 timers hvil imellem uden problemer, selv om jeg havde så ondt, at jeg ikke kunne sidde på et bilsæde uden at hoppe rundt, og jeg kun sov i 1-1½ time om natten, fordi jeg vågnede pga. smerter.

Jeg løb mig gennem sidste diskusprolaps, og på den baggrund ved jeg rigtig meget om, hvad jeg kan byde min krop. Jeg tager ingen chancer, men endnu har jeg ikke nogen grund til at ændre planer for 2011.

6 kommentarer:

  1. Jeg vil virkelig anbefale dig at holde fast i motionscentret og styrketræning af hensyn til din ryg. Jeg træner med flere, der har haft diskusprolaps, de styrketræner med stort udbytte. Det er fint at løbe, men det styrker ikke rygmusklerne i samme omfang som styrketræningen. Jeg har tidligere døjet meget med ryggen, men såfremt jeg træner ryggen konsekvent, mærker jeg ikke meget til den. Jeg gider ikke træne alene, men holdtræning er lige i øjet. Jeg kender så udmærket alle symptomerne, at man ikke kan rette sig op, i gangsætningsproblemer efter hvile, ondt om natten, udstråling til ben og tæer osv., men når jeg træner nok med vægte og rygøvelser, er det begrænset, hvad jeg mærker.
    Mvh Kirsten f

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten

    Jeg har opsagt mit medlemsskab af fitnessdk bl.a. pga. prisen. I stedet for planlægger jeg at genoptage mit medlemsskab hos en fysioterapi i nærheden, hvor man kan træne for 200 kr./mdl. Det er stadig alt for dyrt efter min mening, men trods alt næsten halv pris af centret.

    For 3 år siden fik jeg lagt et program af Finn Johannsen, og det håber jeg er muligt en gang til, så det bliver målrettet genoptræning, ikke kun allround. Jeg krydser fingre for en hurtig tid!!!

    SvarSlet
  3. Din stakkel, det er godt nok tarveligt at ryggen skal give problemer når du nu lige er færdig med skulderen!
    Jeg kan kun håbe for dig at du får en god behandling og et program der kan bruges - og så er der lige det der lille ord "tålmodighed".....

    SvarSlet
  4. Tak Kirsten :-)
    Jeg er skam tålmodig, og det har jeg været i flere måneder...

    SvarSlet
  5. Puh det lyder sørme ikke godt med den ryg. Håber du hurtigt får det bedre, for rygsmerter er virkelig ødelæggende for hverdagen. Sejt at du alligevel kan løbe.
    Mange hilsner Gitte

    SvarSlet
  6. Hej Gitte.
    Sommetider er løb min redning, når jeg har ondt. Af en eller anden grund aftager smerterne, når jeg løber, og effekten holder sig i nogle timer efter. Det er heldigt, jeg har valgt (eller har den valgt mig?) en sportsgren, som er god for en dårlig ryg :-)

    SvarSlet