onsdag den 8. december 2010

Marathon igen igen

Pga. af en julefrokost fik jeg aldrig vendt tilbage til min beslutning omkring marathontræningen. Sorry...

Jeg har haft mange og lange overvejelser om, hvor meget jeg vil satse på marathontræningen. Jespers oplæg er lagt ud fra en konkurrenceløbers synspunkt, og udfra hvad der kræves for at opfylde sit potentiale. Hvis jeg var ung, smuk og talentfuld med den rigtige kropsbygning, vil jeg gå all-in, men virkeligheden er, at jeg er en ikke helt ung kvinde med en for tung kropsbygning.

3.20.44 er stadig en god marathontid for kvinder, og den er sat i ultratræning (1 måned før GUCR) uden nedtrapning, så jeg er sikker på, at der ligger en bedre tid og venter, og det vil jeg gerne prøve at opnå, men jeg vil ikke planlægge mit liv omkring det.

Beslutningen er derfor, at jeg vil løbe de 3 aftalte kvalitetspas for at øge mit tempo (og det trænger ærligt talt til en ordentlig omgang!), men jeg vil ikke lade mig begrænse af max. 2½ timers ture. Jeg vil have lov til at tage et motionsmarathon, hvis jeg har lyst. Men jeg vil være mere bevidst om, hvornår jeg løber sådanne marathons. Det vil ikke være tæt på en betydende konkurrence.

Jeg vil heller ikke løbe 2-3 træningspas om dagen. I korte perioder har jeg løbet 2 pas om dagen, men det har været i forbindelse med småskader, så det var hensigtsmæssigt at fordele dagens km over 2 omgange for at mindske belastningen men stadig nå mange km i benene. Det har altid været i forbindelse med træning mod et specifikt, nærtforestående mål. Når der har været lidt tidspres på.
Ellers har jeg det bedst med at løbe 1 gang dagligt og så gå i gang med andre ting, f.eks. blogge og uddele råd til højre og venstre til dem, der gider høre ;-)

Jeg er bange for at miste glæden ved at løbe ved at lade det blive alt for konkurrencepræget. Ingen tvivl om at jeg har det godt med at træne mod et specifikt løb, og jeg er også for resultatminded til at være ligeglad med min sluttid, men man skal også sætte tingene i rette perspektiv!

Så det lader til, at 2011 bliver et kludetæppe. Ikke så planlagt som de tidl. år, men stadig fuld af ambitioner. Dem skal man trods alt ikke give køb på :-)

Ultraløb? Måske - måske ikke...
Med beslutningen om ikke at følge coachens oplæg bliver det pludseligt mere åbent.

Der er nok ikke gået mange mennesker forbi, at FCK skrev dansk fodboldhistorie i går aftes med sejren i Parken. Jeg er FCN-fan, men hyldes dem som hyldes bør: Det er f... godt gået FCK!

3 kommentarer:

  1. SUPER overvejelser du der har gjort dig MB, for for alt i verden skal du jo netop IKKE "miste glæden ved løb" .........så det at finde ind til kernen i hvad det er det giver glæden og hvorden den bevares, må være det vigtigste
    Og ja vi er jo ikke "års-unger" længere og indimellem må man også lade fornuften råde (siger jeg hihi)
    Nå men vil ønske dig en dejlig dag med løbetur i sneen og den klare luft, måske endda lidt solskin idag hvis vi er heldige
    kh/Mette

    SvarSlet
  2. Hej May-Britt
    Lyder som en god beslutning, at løbe med glæde som du hele tiden har gjort. Hastigheden kan også rykkes med den træningsmængde du "plejer" at have med lidt fokus på interval!

    Hilsen Erik

    SvarSlet
  3. Det er godt, i er enige med mig :-)

    Jeg synes efterhånden, at jeg lyder lidt skizofren, når jeg skifter mening hele tiden. Men det afspejler jo bare de daglige overvejelser, og dem har vi vel allesammen. Nogle dage er drømmene større end andre ;-)

    SvarSlet