tirsdag den 14. december 2010

Den officielle løbeplan for 2011

Siden min samtale med Jesper i sidste weekend om hvad han forestillede sig en træning til hurtig marathontid vil være, har tankerne været på den vildeste rutschebanetur. Jeg har flere gange beskrevet min tvivl, om jeg har lyst til den form for træning i et helt år, og nu er beslutningen truffet, og (sikkert ikke overraskende) vandt ultrahjertet over den indre fartdjævel. Jeg kan jo stadig håbe på, at der falder en PR af på marathon. Det bliver bare ikke en massiv forbedring, som en målrettet træning måske vil kunne give.

Hvad bliver målene for 2011?
Jeg kaster mig ud på det dybe vand (tak for skubbet Pernille) og meddeler, at jeg løber DM i 100 km og DM i 24 timers løb samt all-out i Berlin Marathon.

Da beslutning blev det naturligste valg:
Egentligt var det et enkelt løb, der afgjorde sagen. Eller måske mere præcist: da jeg kom i tanke om dette løb, faldt alle brikker på plads.

Det handler om DM i 24 timers løb . Normalt ligger DM få uger efter VM, og derfor indgår det nationale mesterskab ikke i mine overvejelser. Skal jeg løbe VM, vil jeg ikke løbe DM pga. for kort restitutionstid. Men nu har IAU jo været nødsaget til at flytte VM til efteråret, og det åbner mulighed for at landets bedste ultraløbere kan sætte hinanden stævne i juni på Bornholm. Det bliver da helt vildt spændende! Der er kommet flere gode mandlige og kvindelige løbere, så der kan blive hård kamp om podieplaceringerne på begge sider, hvis alle melder sig til.

Som optakt / langt træningspas vælger jeg at løbe mit første 100 km løb. Valget er faldet på DM i 100 km løb i Albertslund. Jeg stiller ikke op, fordi jeg tror, jeg kan gøre noget i mesterskabskampen, men fordi det er dygtigt arrangeret, afholdes på Sjælland og passer godt ind i tidsplanen. Det er tilfældigvis også DM i år, og så skal man da registrere sig til det. Det er iøvrigt inkl. startgebyret og kræver kun, at man er medlem af en klub under DAF, og at man meddeler det ved tilmeldingen.

Som sidste udfordring satser jeg på en hurtig tid i Berlin Marathon. Jeg har også overvejet Odense Marathon som det hurtige marathon og så nyde turen i Berlin. Det er stadig muligt, at det ender sådan, men lige nu er planen kun Berlin, fordi det giver 1 uges ekstra restitution ifht. DM 24 timer.

Alt er naturligvis betinget af, at jeg ikke bliver syg, skadet eller familiære forhold kommer i vejen, og sådan er det jo for alle.

Så alt bliver alligevel ved det gamle, og jeg løber stadig ultraløb. Men det har været en god og sund proces at tænke andre muligheder igennem og finde ud af, hvad der virkelig tænder fighterånden.

2 kommentarer:

  1. Jeg har nydt at følge dit og Pernilles skriveri, tankevækkende.....og lærerigt....

    Synes din løbeplan for 2011 ser spændende ud. Indrømmer at jeg ville have savnet dine ultraløb og tanker omkring dem hvis du havde valgt "kun" at løbe marathons.

    Når nu man er så heldig at have en coach, hvad sker der så når man ikke følger hans råd og planer? Bliver han supersur, skælder ud og man taler aldrig mere sammen? Eller er han en god sport og siger "helt fint, så træner vi sammen til det du gerne vil"?

    SvarSlet
  2. Det er dejligt at læse, at andre også har haft glæde af Pernilles kommentar.

    Nej, Jesper bliver ikke sur over, at jeg skifter holdning. Jeg er kommet med min begrundelse, og den respekterer han. No problem! Desuden synes han også, at DM for en gangs skyld tegner rigtig spændende!

    Situationen er, at Jesper rejser til Sydamerika lige efter jul, og derfor bliver det meget sparsomt med coaching de næste par år. Der er mere tale om rådgivning, når der er satelitforbindelse til at sende sms.

    Vi når nok kun at se hinanden en enkelt gang mere, før han rejser, så det bliver mest den overordnede planlægning, han kan feedback på.

    SvarSlet