onsdag den 29. december 2010

Jeg vælger lyset


Julen er altid lidt besværlig, hvis man ser ud fra et træningsmæssigt synspunkt. Der skal prioriteres mange ting på forholdsvis kort tid. Bl.a. har jeg valgt at tage hensyn til, at min søn har været hjemme på 1 uges besøg fra gården i Jylland. Mindre træning, mere hygge. Det ses på vægten...

Nå, pyt med det! Han tager hjem i dag, og så bliver der tid til at løbe julekiloerne af igen - altså når nytåret er overstået ;-)

Ryggen har haft det lidt bedre de sidste par dage. Der er gode dage, og der er dårlige dage. Nogle dage ligner jeg en invalid, og andre dage mærker jeg næsten ingenting, i hvert fald efter min målestok. Jeg ved ikke, om det er pga. ryggen, at benene føltes tunge i dag, men den mere sandsynlige forklaring er, at jeg er ude af form! Nedsat løbemængde pga. skulderen kombineret med den manglede cykeltur til arbejdet i over en måned pga. vejforholdene har sat sine grimme spor.

Alt handler om den rette indstilling, og jeg har bevidst fravalgt at være irriteret på vintervejret. Åh jo, jeg har brokket mig over glatte veje, islag under sneen og dårlig rydning (det brokker jeg mig stadig over), men jeg har arbejdet med min indstilling. Vejret kan jeg ikke gøre noget ved, så nu tager jeg det, som det er!

På den positive side er det usædvanligt smukt med sne og frost. Sneen lyser op modsat, når det er regn, gråt og trist. Jeg bliver i bedre humør af at løbe i lyse omgivelser end i grå toner, så nu vælger jeg at lade kulden, lyset og  den friske luft 'lade batterierne op' både fysisk og mentalt.

I år forsvandt sneen i midten af marts, så vi har måske 10-12 uger tilbage med dette vejr. Det kan man da se en ende på, altså med lidt god vilje ;-)

Bare hold ud! Foråret venter næsten lige om hjørnet...

5 kommentarer:

  1. Vel skrevet!
    Ja 10-12 uger er vel ikke alverden!?

    Godt nytår
    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Uden lidt brok går det ikke! Så længe vi alligevel trodser elementerne har vi vel lov at have en mening om dem......
    Marts? Gid det går så vel, heroppe forsvandt den sidste sne i slut april :-/

    SvarSlet
  3. Naturligvis må man have en mening om vejret, men jeg tror, at mange lader sig påvirke negativt i forhold til vejret, og det går ud over træningslysten. Vejret kan vi ikke ændre på, men vi kan ændre på vores indstilling til at træne trods de dårlige forhold. Sænk ambitionerne for løbetider og bare nyd at løbe :-)

    SvarSlet
  4. Var det én til mig? Jeg har altid trænet meget om vinteren, men jeg bliver edderspændtrasende over vejret og mørket ind i mellem. Og jeg mangler min cykeltræning, som er helt umuliggjort.
    Men jeg går bestemt ikke rundt og mugger negativt på verden. Det har jeg min blog til :-)
    10-12 uger en en EVIGHED!

    SvarSlet
  5. Nej, det var ikke en til dig. Så havde jeg skrevet til dig personligt :-)

    Det var ment som et indlæg om at ændre mental indstilling til at træne om vinteren. En ændring jeg selv har været igennem, og forhåbentligt er der nogle, der kan bruge det. Ellers må de jo lave en blog og rase ud på :-D

    SvarSlet