lørdag den 27. november 2010

Styrketræning i sneen

Det tog ikke mange dage at begrave landet i sne. Snerydderne er vist tæt på at opgive kampen, for der er i hvert fald ikke specielt godt ryddet i Birkerød.

Jeg kan have svært at komme ud af døren, når sneen bliver ved med at vælte ned, så lokkemidlet blev en tur til bageren efter en kartoffelkage. Man må bruge de tricks, man kan ;-)


Sidste vinter skøjtede jeg mange gange rundt i mine alm. mængdetræningssko, hvilket ikke ligefrem fremmer træningslysten, og først, da vinteren var stærkt på retur, købte jeg et par sko, som ville give et bedre greb i sneen. Nu kommer de igen til deres ret! Faktisk er det en par kombisko, for det er det samme par, som jeg brugte til Allerød-løbet. Trailsko har ingen støddæmpning, da det ikke giver mening på de ujævne skovstier, og så er det vel heller ikke nødvendigt i massive snedriver?

Da jeg først var kommet ud af døren, gik der ca. ½ minut, før jeg var hooked. Der er altså en verden til forskel på at løbe i skridsikre sko! 1 time i dyb sne. Stilheden, der kun blev brudt af glade børnestemmer, når jeg kom forbi en kælkebakke.

At løbe i sne er faktisk en gave, hvis man ser det i det rigtige lys. Det er styrketræning for kroppen, fordi det er tungt at løbe i det bløde underlag. Anklerne styrkes. Pulsen stiger. Bakker, man normalt knap registrerer, bliver pludselig en udfordring. Og så er det jo bare ualmindeligt smukt - og lidt farligt, så hold jer væk fra de snetunge grangrene, hvor sneen uden varsel ryger ned med stor kraft!

Husk at kroppen trækker varmen ind til de vigtige organer, så du må selv sørge for ører og hænder. Jeg løber med et par tynde vanter inde i vindtætte vanter, men jeg fryser også meget nemt om fingrene. På hovedet har jeg et pandebånd for ørerne samt en kasket, fordi den kan skærme fra at få sne i øjnene, når man løber. Jeg hader at blive blindet, fordi jeg får store fnug i øjnene!

Husk også at tage højde for chillfaktoren, som er kombinationen af temperatur og vind. Jeg tjekker som regel DMI´s hjemmeside, før jeg løber ud i frostvejr. På borgervejr kan du finde vindstyrken i dit lokalområde, og så sammenholder du den med temp. i kuldeindekset . Rettesnoren er, at man skal tænke sig godt om, når man løber ud, hvis temp. er under -20 grader jævnfør indekset.

Kartoffelkagen? Den fik jeg aldrig købt, fordi bageren havde lukket, da mit adrenalinkick var klinget af ;-)

Pas på jer selv derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar