mandag den 15. november 2010

For hede hule h...


Bedst som jeg tror, at nu er skulderen ok, sker der tilbagefald. Jeg har haft småondt siden i mandags, hvor jeg først var hos David, og 3 timer senere tog til styrketræning + spinning. Set i bakspejet var det ikke videre intelligent at lave styrkeøvelser få timer efter, der havde været trykket, masseret og arbejdet med skulderen hos fyssen.

Jeg er absolut modstander af pricippet 'no pain, no gain', men alligevel fuldførte jeg en øvelse, der gjorde ondt, og hvor jeg burde have stoppet. Øvelsen er ret simpel og giver absolut ingen problemer under normale omstændigheder: 1 kg vægt i hver hånd. Først holdes armene ned langs kroppen og løftes ud til vandret x 15, direkte over i armene ned  foran kroppen og fremad ud til vandret x 15. Hertil går det fint.
Men så kommer armene strakt over hovedet og sænkes fremad ned til vandret x 15. De 3 x 15 øvelser gentages 3 gange. Egentligt minder den sidste bevægelse meget om crawl, og da jeg får ondt af det, burde jeg kunne sige mig selv, at det heller ikke går i styrketræningslokalet.

Da David fik hånden på skulderen, tog det ca. 1 sek. at finde stedet, der er meget specifikt. David mener, der er tale om en betændt slimsæk, så det kan godt tage lidt tid. Han trykkede, så jeg nærmest sad oppe under loftet, kom laser på og afsluttede med at prikke med en nål på smertestedet. Noget med at provokere immunsystemet til at arbejde som om, der er et brud.

Hjemmearbejdet lyder: is på skulderen i 20 min x 3 dagligt; Felden gel x 2 dagligt; ingen styrketræning eller bodycombat i dag! Ny tid om 1 uge. Der er ingen forværring af generne, når jeg løber 10-15 km, så det kan jeg sagtens forsætte med.

Fremover er der vist ingen, der lytter til mig omkring skadesforbyggelse :-/

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt,
    Sådan en krop, det er sq noget skrammel at den ikke bare virker!
    Det er vel altid svært at vide om man gør det rigtige, og det er så nemt at være bagklog, når det går galt. Man er jo nød til at prøve til også... Jeg synes i hvert fald det er en meget svær balancekunst.
    Og jo, jeg tror alle vil lytte til dig omkring skadesforebyggelse også selvom dit forløb heller ikke altid virker efter planen...it's only human.
    God bedring og pøj pøj
    Kh Karina

    SvarSlet
  2. Fy for den.... Godt at høre at du trods alt kan/må løbe.

    Jeg læser ivrigt din blog hver dag, og bliver nødt til at sige at du er enorm inspiration for mig. Jeg er selv lige blevet færdig med 18 kilos vægttab og løber som en drøm, pt. omkring de 35-40 km pr uge, fordelt på tre gange ugentligt.

    Målet er netop blevet fastlåst til CPH Marathon næste år, og følger jeg planen slavisk regner jeg med at få en super oplevelse.

    Mht. skadesforebyggelse, jeg lytter gerne. Jeg er stor tilhænger af metoden "Do as I say, not as I do" :)

    God bedring med skulderen.

    Vh
    Peter

    SvarSlet
  3. @ Karina: nej, det er ikke nemt at være i reparationsalderen ;-)

    @ Peter: Tusind tak for din hilsen. At være en inspiration for andre er den største kompliment, jeg kan få :-)
    Jeg håber, du nyder (i hvert fald for det meste) træningen frem mod CPH. Den første marathon er noget helt særligt, og med dit flotte vægttab vil det føles som en dobbelt sejr.

    SvarSlet
  4. Årh det er da noget lort med den skulder for nu at sige det som det er! Det er uretfærdigt når man er så målsat og påpasselig som du er. Og nej, desværre går det ikke efter retfærdigt eller ej....
    Jeg mener også at man er nødt til at prøve for det er jo der man får erfaringen og det er ikke altid til at vide hvad resultatet bliver. Man prøver jo også løb med længere distancer eller andre slags udfordringer før man ved om man kan leve op til forventinigerne.
    Alle dine råd lytter jeg stadig til - også dem om skadesforebyggelse!
    Kh Kirsten

    SvarSlet