lørdag den 12. februar 2011

Terapi i løbesko

Det er et fantastisk flot vejr i dag. Jeg foretrækker helt sikkert - 5 gr. og solskin frem for + 5 gr. og gråvejr.

Jeg havde planlagt 30 km, men ryggen, eller rettere sagt nerven i ryggen, valgte at sende signaler om, at nu var det nok efter 20 km, så jeg lagde ruten om og stoppede efter 25 km. Når nerven sidder i klemme, føles det, som om det niver i ballen og på ydersiden af underbenet.

Men ellers havde jeg en rigtig god tur, hvor jeg fik tænkt tingene igennem. Jan Bølle fra Ideomeo Sport sendte en sms fredag morgen, at han havde modtaget flere mails med roser for foredraget. Lars J. har sendt en sms, at han synes, min historie var utroligt spændende at høre, og han opfordrer mig til at overveje at holde flere foredrag. Det er jeg nu ikke helt sikker på, at jeg tør kaste mig ud i, men hvis flere løbeklubber ønsker en aften om Colibri produkterne, og de beder om at få mig inkl. i foredraget, så siger jeg nok ja en gang til.

En læser har efterlyst lidt mere om min kost/forplejning i forbindelse med træningen. Før en tur som i dag spiser jeg 2 stk. brød (f.eks. hjemmebagt fuldkornsfranskbrød) med marmelade og drikker et stort krus kaffe. Derefter er det bare ud af døren. Jeg har alm.vis ingen forplejning med på ture under 30 km, når temp. er under 10-15 grader, afhængigt af om det er høj sol eller overskyet.

Jeg fik en interessant oplysning med hjem fra Klarlund/Rønnow-foredraget i mandags. Bente fortalte om type 1 og type 2 muskelfibre. Jeg kan regne ud, at jeg har mange type 1 muskelfibre - de udholdende fibre. De hurtige type 2 trænes primært ved tempoture samt intervaller, men det nye for mig var, at de også trænes på ture over 15 km. Det er jo ganske interessant for en løber som mig, der typisk løber langt og langsomt, og det forklarer muligvis min gode tid i Hamburg Marathon (3.20.44) nærmest uden intervaltræning. Tænk hvad det kan blive til, hvis jeg får gang i intervaltræningen i kombination med de lange ture.

1 kommentar:

  1. Jeg tænkte nok du var rigtig god til at holde foredrag og at det bare var dig der var super kritisk da du sad der på banegården.
    Dejligt når folk husker at rose.
    God søndag
    Karina

    SvarSlet