torsdag den 17. februar 2011

Så blev jeg lige sat på plads!

Coachen har altid haft en vis evne til at provokere mig, altså sådan på den gode, motiverende måde.

Glad sendte jeg en sms til Argentina, at Jack Daniels VDOT-beregner mener, at jeg med mit fine kondital på 55 burde kunne løbe marathon på 2.56.01. Hvordan J.D. er kommet frem til det resultat, er i denne sammenhæng ligegyldigt. Jeg syntes bare, det var en sjov konstatering.

Nu er det jo sådan, at jeg sendte søndagens tid til Jesper, og - let´s face it - han faldt ikke ud af teltet af beundring over resultatet. Derfor kunne han meget/meget lidt galant, alt efter temperament, komme med en hentydning til hans tid på 10 km i dag: 39.46. Og det er med 1534 km i benene, siden han begyndte i Chile!! Men det er jo også nemt nok, når man har et kondital på 72 (skrev hun misundeligt).

De trøstende ord lød, at jeg bare skal hænge i med tempotræningen, så kommer effekten om 3-4 uger. Øøhhh - så skal vejret da blive markant bedre, for jeg synes, det er svært at få kroppen gennemvarm i blæsevejret, så jeg kan presse mig selv tempomæssigt. Det er dælme svært nok i forvejen!

Men jeg har jo lovet at se positivt på det, og jeg tror, at vindmodstanden giver bonus, når vejret bliver bedre. Måske er tempoet ikke, hvad det burde være lige nu, men der er ekstra styrke at hente, både fysisk og mentalt, ved at kæmpe med farten i vintervejret.

Jeg vil ikke ind på løbebånd. Jeg kom igennem sidste vinter uden, og det gør jeg også denne vinter. Rigtig ultrastædighed! Jeg vælger at tro, at vi er i gang med vinterens sidste krampetrækninger, før foråret bryder frem. Jeg tror, at det er bonus på den mentale konto at have trænet udendørs i al slags vejr, og selv om jeg kæmper med at få skoene på, fordi jeg altså ikke synes, det er vildt fedt at fryse de første 10-15 min, så er det i hvert fald fedt at blive varm helt ind i krop og sjæl, når man står under den varme bruser og føler sig lidt stolt over at have vundet over mageligheden endnu en gang.

7 kommentarer:

  1. Hejsa,

    Jeg mener du gør nogle fejlantagelser.

    Du omdanner dit kondital, som du angiver til 55 til at være lige med en VDOT på 55. Det vil jeg umiddelbart mene er forkert.

    Dit kondital kan f.eks. estimeres ud fra en Coopers test:

    Køn=0 hvis man er mand.
    Køn=1 hvis kvinde
    Coopers_distance = den distance du kan løbe på 12min i meter

    V02max(Kondital) = (køn*0.05 + 1)*(coopers_distance - 504.9)/44.73

    Din iltoptagelse kan er så afhængig af din vægt

    Iltoptagelse = V02max*vægt_i_kg/1000

    VDOT derimod er en algoritme. Altså hvor man sammenligner enkeltes løberes resultater. Først finder man en værdi(VDOT) på baggrund af den distance man har løbet. Så sammenligner man VDOT værdien med andre løbere af en anden distance.

    VDOT kan udregnes på følgende måde:

    VDOT = (-4.60+(0.182258*hastigheden)+(0.000104*(hastigheden*$hastigheden)))/(0.8+(0.1894393*exp(-0.012778*(sekunder/60)))+(0.2989558*exp(-0.1932605*(sekunder/60))

    Hastigheden er:
    Hastigheden = vdot_distancen/(sekunder/60);

    Hvor VDOT_distancen er den distance du har løbet i meter f.eks 10000m

    Sekunder = den tid det tog dig at tilbagelægge VDOT_distancen i sekunder

    Her efter sammenligner man så VDOT værdien for forskellige distancer:

    Således at en VDOT på 55 ved et 5K løb svare til en tid på 10K på 38:06, mens det var 18:22 på 5K

    Er det i øvrigt realistiske tider for dig??

    En VDOT på 72 svare til et marathon på 2t19min er det realistisk for Jesper?

    Jeg tror du har blandet begreberne sammen? Eller og så har jeg?

    Jeg er ikke matematiker, så hvis jeg har misforstået noget, så lad mig endelig vide.

    Jeg mener dog din antagelse er forkert...

    SvarSlet
  2. I øvrigt:

    Så vil jeg mene at dit kondital umiddelbart er mere lig med en VDOT på: 44.9

    baseret på en coopers test, hvor du med et kondital burde kunne løbe ca. 2850m

    Det giver en estimeret 10K på: 45:16

    En marathon tid på: 3:28:26

    Det passer vel meget godt med din oplevelse af at formen ikke er hvor den var da du løb berlin på 3.20?

    SvarSlet
  3. Hej Frederik

    Jeg bliver nødt til at sige, at jeg går helt i sort, når jeg ser den slags lange matematiske forklaringer. Jeg har vist tidl.skrevet, at jeg også er manual-analfabet :-(

    Jeg kan kun sige, at på det materiale, jeg har fået fra RH, står der, at mit kondital er 55 og min VO2max er 3,9 l/min.

    J.D.s beregner, som jeg har linket til, beder om konditallet (ml/kg/min), og når jeg indtaster det, kommer den tid, jeg har beskrevet. Du kan se hele skemaet, hvis du nøjes med at indtaste VDOT og trykker 'opdater'.

    Som jeg selv har skrevet, har jeg aldrig været i nærheden af de øvrige tider i skemaet, men det kan meget vel skyldes, at min laktatstærskel er for lav til de hurtige løb. jeg syrer simpelthen for hurtigt til, og det vil intervaltræning kunne ændre meget på.

    Jeg håber, det er forklaring nok, for det er den eneste, jeg har :-)

    SvarSlet
  4. Jeg vil skynde mig at sige, at jeg altså ikke regner med at løbe de pågældende tider!

    Jeg synes bare, at det er sjovt at se, hvordan beregninger kan skyde helt ved siden af. At man ikke skal tage antagelser om sluttider så bogstaveligt. Det var pointen, selv om den måske er svær at gennemskue ;-)

    SvarSlet
  5. Ahh du har ret: V02max - er ikke konditalet, som sådan, det er vel ret beset den maximale iltoptagelse per min, som dog jvf ovenstående formel er baseret på konditallet og din vægt.

    Men det ændre dog ikke ved at VDOT IKKE = KONDITAL

    Eksempel

    Du løber 5K på 20 min. Det giver en VDOT på 49 jvf http://runbayou.com/jackd.htm

    Omvendt betyder det at du burde kunne løbe 3K på 11min45 min.

    Lad os sige at du kan løbe 3000m på 12min altså en coopers test så får du et kondital på 58,3 som kvinde jvf f.eks. http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/coopers_12_minutters_loebetest/

    Her er VDOT=49 altså svt kondital = 58,3.

    Lig i øvrig mærke til - og det er det helt essentielle ved VDOT - den er køns uafhængig, mens konditallet, som ovenfor anført er afhængig af kønnet.

    Det er "bedre" at være kvinde og kunne løbe 3000m på 12min end at være mand og kunne samme distance. (lad os kalde det kondital-princippet)

    VDOT-princippet(lad os kalde det det) er at 2 mennesker - kønnet uafhængigt - som begge kan løbe 5K på 20 min skal træne efter samme hastigheder. Men kvinden vil dog have et højere kondital end manden. Tager vi vægten med vil de have forskellig iltoptagelse, selvom de løber lige hurtigt.

    Alderen er en variable der ikke påvirker hverken kondital, iltoptagelse eller VDOT.

    SvarSlet
  6. Tak for den grundige forklaring.

    Jeg går faktisk ikke ret meget op i den slags: kondital, VDOT, VO2max osv. Det er alt for nørdet til mig ;-)

    Jeg bringer kun tallene, fordi jeg har dem, og der er nogle, der synes, det er sjovt at læse.

    SvarSlet
  7. Hehe - jeg satte mig lidt ind i det forbindelse med det plugin jeg har lavet til min egen blog Runners Log : http://wordpress.org/extend/plugins/runners-log/

    Og ja, jeg er nok mere ingeniørtypen som godt kan lide at have data og lege med dem... :)

    Tror det er en mande ting :)

    Jeg ville ønske det intet betød for mig, men den del af min motivation er sammenligne ture, se fremgang etc...

    Og så er jeg nok ikke en gang ekstrem i den henseende - jeg forestiller mig at der er flere Bjarne Riis og Lance Amstrong-typer derude.. :D

    SvarSlet