lørdag den 23. januar 2010

Tegningen

Min datter bliver 19 år i dag. Når ens børn bliver ældre, må man sande, at en af deres hårdtslående funktioner er at fastslå, at man selv bliver ældre! Inden jeg faldt i søvn i går, lå jeg længe og tænkte på de mange år, hvor jeg har boet alene med mine 2 børn. Tænkte på hvor ufattelig heldig, jeg har været: ingen eksistentielle kriser, ingen ungdomsoprør, ingen moderfornægtelse. Bare en stille og rolig overgang fra barn til ung og nu til voksen. Så er man som forælder taknemmelig for at være sluppet helskindet gennem det mest ansvarsfulde og risikofyldte job, man kan få som menneske. Samtidigt er det også det sjoveste, mest følelsesbetonede og dejligste job, man kan få :-) Nok om børn - det er jo en løbeblog! Jeg har været ude at løbe i dag :-))))))) 3 dage med løbende næse og uoplagthed er endelig slut. Godt nok er jeg ikke helt på toppen endnu, men jeg kan i det mindste løbe. Under selve turen følte jeg, at 'jogging' var den mere rette betegnelse, men da jeg kom hjem viste det sig, at tempoet havde været 5.36/km, og det var en del hurtigere, end det føltes, så det var positivt. Polar-uret har en funktion, som Garmin mangler. Det har et løbeindeks, der overvåger præstationsændringer. Min præstation (hvor hurtigt/let jeg løber i et givent tempo) er direkte påvirket af konditionen og træningsøkonomien (hvor effektiv min krop er til at løbe), og løbeindekset er en måling af denne påvirkning. Forbedring betyder, at løb i et givent tempo kræver mindre indsats, eller at mit tempo er hurtigere ved et givent niveau af fysisk aktivitet. Pulsmåler og S3-sensor skal være i brug. Når jeg lægger træningspasset ind på min pc, kommer der et tal ud, der fortæller om effektiviteten af løbeturen. Jeg ligger som regel mellem 52-58 (= god), så stor var min overraskelse, da analysen i dag viste 61 (= meget god)! Jeg kunne se, at min puls lå langt lavere, end jeg selv oplevede det, da jeg nærmest hev efter vejret i den kolde modvind. I sådanne tilfælde er det rart at se, at træningen faktisk var langt mere effektiv, end jeg troede :-) En anden gevinst ved de 3 dages ufrivillig pause er, at jeg intet mærkede til min ankel. Jeg må erkende, at jeg faktisk havde lidt indikationer af, at den ikke var helt OK i tirsdags :-/ Uha - det forbigår vi i stilhed, for alle ved jo, at jeg ikke træner, når jeg har indikationer af en skade... Tegningen - den blev solgt for 100.000 kr., der går ubeskåret til Haiti. Kunstneren er synonym med retten til ytringsfrihed. To sager, der er værd at støtte. At visse aviser ikke forstår at trække en grænse, er jo ikke kunstnerens skyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar