onsdag den 13. januar 2010

Mental styrke

"Don't measure yourself by what you have accomplished, but by what you should have accomplished with your ability" - John Wooden (Basketball coach) Mental styrke betyder alt for en ultraløber. Når man når ud, hvor det gør ondt - rigtig ondt - og depoterne er tømt, fysisk og mentalt, så er det viljen, der får dig videre! Et af de spørgsmål, jeg oftest får, lyder, hvordan jeg kan holde ud at løbe rundt på en ca. 1000 meter rundstrækning i time efter time? Det er ret nemt at besvare. Jeg ser ikke banen som målet, men midlet til at nå målet: at løbe længst muligt indenfor en tidsgrænse på 6, 24 eller 144 timer. Jeg bliver megatræt som alle andre, og jeg undrer mig over, hvorfor jeg overhovedet tilmeldte mig! Men det har aldrig generet mig at løbe rundt og rundt. Faktisk gør det tingene nemmere, fordi jeg ikke skal tænke over vejen, underlaget eller næste forplejning, for den kommer hele tiden. Så jeg er ikke hurtig, og det bliver jeg aldrig, men jeg ved, at jeg er stærk mentalt, og på et eller andet tidspunkt skal denne stædighed få mig ud over drømmegrænsen på 200 km på 24 timer. Den, der ikke sætter overliggeren højt nok, lever aldrig op til sit sande potentiale. Løb handler også om at turde drømme :-) .

4 kommentarer:

  1. Jeg tror på dig. Du er sej og vedholdende, og det kommer man nu langt med.

    Hvordan tror du så det bliver med løbet i England? Når du nu godt kan lide en bane, og nu skal du løbe et langt stræk med kort....
    Wau det er lidt af en udfordring. Men hvor bliver det spændende for dig.

    Håber det går godt med anklen - og god weekend, ser på FB at du allerede har det nu

    KH Karina

    SvarSlet
  2. Tak for støtten. Når jeg løber ultraløb, tænker jeg ofte på de folk, der tror på mig. Det hjælper på mystisk vis psykisk :-)

    Mht. GUCR er så det en chance, jeg tager. Jeg har ingen idé om, hvordan jeg vil reagere, når der bliver problemer. Specielt min manglende orienteringssans bliver en udfordring!

    Men, som Kent Møller fra DUUL skrev på et tidspunkt, hvordan kan jeg udtale mig om distanceløb og hvad jeg foretrækker, når jeg ikke har prøvet forskellen? Manden har jo ret, så nu prøver jeg :-)

    Anklen skal testes i dag, så jeg vender tilbage senere...

    SvarSlet
  3. Var det en ide at kontakte en lokal orienteringsklub for at få lidt hjælp til det du selv mener er en af de største udfordringer ? Det kunne være de kunne hjælpe dig med at gøre denne del af løbet lidt nemmere.

    Venlig hilsen Frank

    SvarSlet
  4. Hej Frank

    Det ville jeg have gjort, hvis det var kortlæsning i orienteringsløbsforstand, men faktisk skal jeg bare følge et kort, som man følger et kort fra Krak. Men selv den slags kort kan man jo vende på hovedet :-/

    Pinligt at det kan være et problem. Men jeg er ikke så bange for at spørge mig frem hos forbipasserende. Jeg er heldigvis god til at tale engelsk ;-)

    SvarSlet