onsdag den 6. januar 2010

Kostregnskab

"Misery loves company" så tak for hilsnerne fra nogle lidelsesfæller, der også kæmper med lidt overvægt i denne tid :-) Jeg ved godt, at jeg automatisk vil tabe mig, når træningsmængden stiger, men derfor er det stadig tåbeligt at lade stå til og tage på, når jeg gerne vil sætte PR på de kortere distancer på vej mod GUCR. At løbe med 3-4 kg mere end nødvendigt fremmer ikke ligefrem sagen! Men hjælpen er nær :-) Mette, en af bloggens læsere, har gjort opmærksom på en hjemmeside, som hun har brugt til en vægttab på 45 kg i løbet af 2 år. Det er imponerende! Pt. træner Mette mod sin marathondebut i Hamburg. Normalt er jeg ikke til slankebøger, slankesider eller lign., men denne side har også andre muligheder. Madlog kan nemlig også bruges i de perioder, hvor jeg træner meget og har svært ved at vurdere, om jeg spiser nok. Alle mulige produkter, også frostvarer af forskellige mærker, er indkodet. Hver gang, man indtaster et produkt, opdateres energifordelingen af det totale kostindtag. Man kan indtaste sin motion og får så flere kalorier til rådighed. Det er nemt at gå til, og prisen er kun 99 kr. for 10 uger. Jeg har været i 'Løberen' for at se på løberygsæk. Jeg fik en god snak med en af ansatte, og nu ved jeg, hvad jeg vil gå efter. De får nye varer om en måneds tid, så jeg venter med at købe. Dagens tur blev på 20 km, så i dag må jeg spise 1455 kcal ekstra :-) .

5 kommentarer:

  1. Hej May-Britt

    Ja, vi er mange med en sød tand - personligt synes jeg det er allerværst når man træner mindre end sædvanlig - motionen regulerer appetitten. Men jeg løber vel ikke nær så meget som dig: 40-50 km/uge

    Siden "madital.dk" tilbyder den samme service som madlog gratis, samt en masse info; om man får indtaget proteiner, fibre og vitaminer nok, fedtsyrefordeling osv.

    Endnu en gang 1.000 tak for en fin blog. Det er dejligt med både billeder og links!

    Barbara

    SvarSlet
  2. Hej May.Britt,

    Hvor mange rittersport er 1445 kcal? :) Ej spøg til side.
    Jeg er spændt på at høre om hvilken rygsæk du køber. Jeg er på udkig efter én, der kan bruges til og fra arbejde.

    Er du glad for dine Lunar Glide? Jeg så min sportsbutik havde nogen på tilbud. De ser meget specielle ud... Derfor tænkte jeg, at jeg kunne spørge dig?

    Kh Karina

    SvarSlet
  3. @Karina,ved ikke hvad en rittersport vejer, men regn med at den indeholder ca 550 kalorier pr 100 gram ;-)))))))
    Jeg har forresten da et par LUNAR GLIDE, de passer desværre ikke så godt til min fod, så bruger dem bare i fitnesscenteret, og ikke til løb....
    @May-Britt, held og lykke med at få "kål på julesulen" jeg har selv 2+ kilo der liiiiige skal af på et tidspunkt, virker skørt men synes faktisk jeg kan mærke bare få ekstra kilo når jeg løber, kan det passe ???

    og JO man kan godt smide chokolade/marcipan mm ud, har jeg nemlig selv praktiseret da jeg ikke kan lade være med at spise det ellers.........

    På et tidspunkt havde du nogle studerende til at lave et kostprogram til dig, er det noget du har brugt ?

    kh Mette
    (ps "KUN" 42 og ikke 45 kilo mindre ;-)))

    SvarSlet
  4. 100 gr. Rittersport med caramel (min favorit) 'koster' 559 kcal ;-)

    Og jeg HAR smidt æbleskiverne i fryseren og chokoladen i skabet ud...

    Nogle vil sikkert mene, at det er at skyde gråspurve med kanoner at bruge et madregnskab for at tabe sølle 4-5 kg, men det har jo også den psykologiske effekt, at man bliver meget bevidst om, hvad man indtager i løbet af en dag. Og - let´s face it - rigtig meget af det er ikke specielt sundt. En vingummi her og et lille stykke chokolade der - it all adds up!

    Den kostplan, jeg fik lavet, viste, at jeg på daværende tidspunkt indtog en fornuftig kost, dog manglede der lidt på frugt/grønt-kontoen, men det vidste jeg godt. Det gør der stadig...

    Mht. Lunar Glide så løber jeg faktisk ikke ret meget med dem. Jeg har ikke noget at udsætte på dem, men jeg føler mig bare bedre tilpas i mine NIKE Structure og LunarTrainer.

    Mette: selv om der 'kun' er tale om 42 kg, er jeg stadig imponeret. Du må jo næsten have halveret din vægt! :-)

    SvarSlet
  5. Barbara: Tak for tippet om 'Madital'. Nu har jeg betalt 1. periode, så jeg bliver på 'Madlog', men jeg vil gemme dit link, hvis jeg skal forsætte ud over de 10 uger.

    Mette: Man kan jo mærke, hvis man smider 2 kg, så man kan vel også mærke, hvis man tager dem på? I hvert fald mærkes de psykisk!!!

    SvarSlet