lørdag den 26. december 2009

Min planlægning

Jeg bliver ind imellem spurgt om strukturen i min træning til ultraløb. Hvis du læser forskellige blogs, vil du hurtigt opdage, at vi gør tingene meget forskelligt. Fælles er dog de mange km på landevejene. Men hvordan vi får de mange km i benene, og hvordan vi træner året igennem er meget individuelt. Præcis som det skal være! Som ultraløber bliver man ekspert i sin krop og dens reaktioner, og det er disse oplysninger, man skal planlægge sin træning efter. Nogle løber mange km og lange ture hver eneste uge hele året rundt. Personligt har jeg lav- og højtræningsperioder. Hverken fysisk eller mentalt er jeg rustet til at løbe 100-150 km hver eneste uge. Jeg har brug for perioder, hvor jeg trækker i tøjet og bare skal bruge 1 times tid på at løbe. Det er her, jeg henter overskuddet til de mere intensive perioder frem mod et løb af betydning. De perioder, hvor de korte ture er på 20 km... Tilbage til strukturen: som jeg tidl. har skrevet, vælger jeg 2 'hovedløb' om året - 1 i foråret og 1 i efteråret. Forårets mål er som bekendt GUCR d. 29.maj, så lad mig bruge det som eksempel. Jeg har 5 mdr.s træning foran mig, og der skal mange lange ture til, før jeg er klar. Men de skal placeres rigtigt. Derfor er der restiktion på, hvor mange jeg løber i dec. til feb. Det er den fine balance mellem meget træning og restitution. Man kan lære kroppen at restituere hurtigere ved at træne flere gange om ugen, men hvis man kun bryder den ned uden at give den tid til at bygge op, gør man sig selv en bjørnetjeneste. Rigtig kost, væske og ordentligt søvn er en del af denne restitution, så glem ikke den side af sagen. Den tager jeg en anden gang... Det frister at løbe marathon i juledagene. Der tilbydes løb næsten hver dag. I dag kunne jeg have løbet Rudersdal Cannonball, i morgen Kalundborg julemarathon og på torsdag socialmarathon på Amager. Men jeg har valgt at løbe Tømmermænds-marathon nytårsdag, og lige nu er det nok med et marathon om ugen. Faktisk er det lige i overkanten, for der burde gå 14 dage mellem i januar måned, men det er simpelthen for lokkende at deltage i et løb med panodil og champagne i depotet :-D Alle mine løb i foråret vil være målrettet én ting: GUCR. Alle vil blive valgt med det formål at fuldføre løbet i den bedst mulige tid. Marathons vil blive valgt, så de passer ind i træningsplanen. Præcis som jeg gjorde mod 6 dages løbet. Jeg løb mange marathons i maj til juli: flere doubler og en enkelt triple. De små cannonballs er et fantastisk redskab til at få følgeskab på de lange ture. Specielt Jerk W. Langer var en kæmpe hjælp i sommers. Han tilbød transport til løb i Jylland og Tyskland. Nu er der heldigvis kommet cannonballs både i Birkerød og Skodsborg, så jeg kan løbe de fleste på hjemmebanen, hvilket både er tids- og pengebesparende. Der er en lille sjællænder-klan, som jeg løber mange af disse løb med. Når der kun er 7-15 deltagere i sådan et løb, er der stor risiko for at løbe alene meget af tiden. Jeg har været heldig og haft følgeskab hver gang. Jeg kan have dem mistænkt for at trække lod om, hvem der skal have den tunge opgave at få den retningsforstyrrede ultraløber med hjem, men jeg er ikke den, der klager! Jeg er bare dybt taknemmelig for deres gode humør og aldrig svigtende støtte. 'Marathontosserne' er de bedste træningsvenner, man kan få som ultraløber :-) .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar