fredag den 23. marts 2012

Jeg må æde min gamle hat!

I formiddags havde jeg en aftale med Jimmi Madsen fra Newline om at møde op i Intersport i Lyngby Storcenter, hvor det personale, der ikke havde været på kursus, skulle oplæres i tilpasning af skoene. Først fortalte han, at skoen ikke er ny, men man har købt modellen/konceptet fra den amerikanske sko Somnio, der har været på markedet i  5 år. Det betyder, at skoen er gennemtestet, og 'børnesygdommene' er væk. Dernæst fortalte han om de forskellige modeller og deres muligheder for tilpasning.

Da han var færdig med at fortælle, blev jeg overladt til René, der skulle stå for løbestilsanalyse og tilpasning. Og nu er det, at jeg bliver nødt til at æde min gamle hat! Jeg har altid sagt, at man skal få lavet sin analyse i en specialforretning, og at de 'alm.' sportsbutikker som Intersport og Sportsmaster ikke har helt tjek på den slags, fordi de handler sportsudstyr generelt og ikke kun løbeudstyr. Men der tog jeg grundigt fejl, for jeg var i meget gode hænder hos René. Han havde tydeligvis stor erfaring med løbestilsanalyser, og det viste sig også, at han er tidl. eliteløber.

I 45 min. blev jeg testet med forskellige kombinationer af skoen, og jeg blev filmet 4 gange, før vi fandt den rette kombination af mine sko. Som I vil se af nedenstående fotoserie, blev der justeret en hel del, og pludselig var den dér - skoene, der føles helt rigtige! Jeg var slet ikke i tvivl, da René ramte rigtigt, og heldigvis viste den sidste optagelse, at min fornemmelse var rigtig.

Intersport har gentagne gange oplevet, at folk får lavet deres løbestilsanalyse hos dem, og derefter bestiller skoene på nettet. Derfor koster en analyse nu 200 kr., som modregnes, hvis man køber sko. Vil man ikke købe på testtidspunktet, får man et tilgodebevis, så pengene refunderes ved et senere køb. Man skal bestille tid hos Intersport, og der afsættes 1 time til analyse og vejledning i valg af sko. Derfor synes jeg, det er en helt rimelig politik at tage penge for det, hvis kunden ikke køber skoene samme sted.

Jeg har fået en sko til midtfodslanding, og når jeg har testet den nogle gange, kommer der selvfølgelig en beskrivelse af skoen.

Jimmi Madsen fra Newline fortæller om skoens opbygning
og muligheder for individuel tilpasning

Sko til klassisk stil (også kaldet hællanding)

Bagerst: minimalist-sko
Forrest: Sko til forfods- og midtfodslanding

Der er 4 tilpasningsmuligheder: De 3 forreste farver er til kilen i skoen.
Bagerst til ve. ses 2 slags såler, og til hø. ses kiler til forfod og hæl

One of a kind - mine tilpassede sko

Kilen i hælen har forskellig hårdhed

Det samme gælder kilen i forfoden

Kilen er henholdsvis 3mm (ve.) og 2mm (hø.)

Sålen er den eneste del, der er ens i begge sko

8 kommentarer:

  1. Skoen ser spændende ud!!! Man putter simpelthen Kile og indlæg i alt efter hvordan man løber i butikken?

    Hvad kommer sådan et par sko til at koste?

    Ser frem til at høre om din oplevelse af skoen når du har løbet et par 100 km i dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skoen kan justeres i forfod, hæl samt for evt. pronation. Den er som udgangspunkt neutral.
      Prisen er 1500 kr., så det er vist på niveau med øvrige løbesko.

      Du kan være helt sikker på, at der kommer nyt om min oplevelse af skoen i den kommende tid ;-)

      Slet
  2. Lyder spændende og godt at se, at Newline ikke er startet helt forfra med Adam & Eva for at udvikle nye sko - dét kunne de risikere flere år på for at udluse 'børnesygdomme'.

    Kan du fortælle noget om den minimalistiske sko? Jeg kan læse på deres hjemmeside at de skriver om 4mm drop og endda zero-drop. Ved du om den minimalistiske har zero-drop?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vi talte ikke så meget om den minimalistiske sko. Jimmi fortalte, at den kommer på markedet omkring 1/4. At han kalder den en 'styrketræningssko', fordi man bruger muskler under løb, som man ikke bruger normalt, samt at man skal regne med 6-9 mdr. forsigtig optræning i at bruge skoen. Mig bekendt gælder det alle minimalistiske sko, at så lang tid tager det, da skadesrisikoen er meget høj, hvis man går for hurtigt frem.
      Skoen vil ikke blive forhandler alle steder, så du skal kontakte Newline for at høre, hvor man kan se/købe den.

      Slet
  3. Synes det ser vildt spændende ud. Er den i udgangspunktet helt neutral og uden svangstøtte? Jeg har egne indlæg og hvis der er svangstøtte i skoene (og det er der også i de fleste neutrale sko) har jeg balladen med vabler...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.
      Ja, skoen er som udgangspunkt neutral.

      Slet
  4. Hejsa. Hvordan er erfaringen indtil videre med dine nye sko?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kasper
      Jeg er meget glad for skoen, og jeg skal nok skrive et indlæg snarest.

      Slet