søndag den 25. marts 2012

Griseløbet Halvmarathon

Mens resten af landet har kunnet nyde det første forår, så har mit lokalområde været hårdt ramt af havgus og kun haft 7-10 grader. Det var også diset til morgen, men da solen endelig brød igennem, blev det perfekt vejr til Griseløbet i Nærum. 768 deltagere stillede til start på halvmarathon, heraf 183 kvinder. Jeg blev i den grad snydt af det gode vejr! Jeg har løbet mange træningsture på 20-30 km og halvmarathon-konkurrencer uden at indtage væske og uden problemer, men ikke i dag..

Benene var gode, så der var ingen grund til at holde igen, og jeg lagde hurtigt ud. Det gik fint de første 13 km, men så blev jeg ramt af det manglende væskeindtag. Der var væskedepoter ved 4, 8, 13 og 17 km. Kort tid efter jeg havde passeret depotet ved 13 km, fik jeg kuldegysninger som er tegn på begyndende dehydrering. Så er der altså megalangt til næste depot!! Det hjælper ikke ret meget at indtage væske med kun 4 km igen, og i konkurrencer, hvor jeg normalt indtager væske, springer jeg altid det sidste depot over, men i dag stoppede jeg op og fik et glas vand og lidt saft.

De sidste 7-8 km var tæt på et mareridt,  og min tanker gik på alt fra at gå resten af vejen til ligefrem at udgå. Men jeg fik kæmpet mig frem, selv om det ikke virker motiverende at se km-tiden rasle ned. Fra at løbe 4:35-4:40/km længe, måtte jeg nu slås for at holde mig under 5:00/km. Jeg måtte lide den tort at se løbevenner overhale mig på de sidste km, og det væltede forbi mig med løbere, der havde løbet langt mere fornuftigt end mig. Trods alle strabadser kom jeg igennem i tiden 1:40:13 på en meget overraskende 7. plads hos kvinderne! Det er en forbedring af min halvmarathontid fra Nytårsløbet og på en mere kuperet rute, så jeg har al mulig grund til at være tilfreds, og det er jeg også med både sluttid og placering, men absolut ikke med min disponering af løbet.

Mens jeg 'hyggede' mig med mine 21,1 km, løb Leon Skriver Hansen en ny dansk rekord i 24 timers løb på løbebånd hjem. Jeg skal af med 204,50 kr., og dem betaler jeg med glæde. Det var en stor skuffelse for Leon, da han måtte bryde sit løb gennem Danmark sidste år pga. en skade, så rekorden og indsamlingen, der endte med at indbringe 42.380 kr., er et mentalt boost. Stort tillykke til Leon med den danske rekord samt det flotte indsamlingsresultat.

En meget glad og meget træt Leon efter løbets afslutning
Foto: Niels Høg Henriksen

2 kommentarer:

  1. Tillykke med det flotte resultat væskefejlen tiltrods .. men skoene, May-Britt! Hvordan gik det med skoene? Var det ikke i dag du ville test de nye sko?

    Var selv afsted i dag til Griseløbet, fantastik vejr, fik høstet mig en 5 minuters forbedring på min PR, kom dog stadig ind små 12 minuter efter dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg løb i skoene fra Newline, og de var meget fine at løbe i. Jeg vil dog gerne løbe lidt mere i dem, før jeg kommer med en dybere udtalelse. Det foreløbige indtryk er stadig meget positivt.

      Slet