tirsdag den 20. marts 2012

Idéen var god, men...

Mit månedskort til toget er udløbet, og mit klippekort blev vasket til atomer, mens det lå i en jakke, der røg i vaskemaskinen. Så tænker den kloge 'så er det jo oplagt at begynde at løbe på arbejde', men ak - da beslutningen skulle føres ud i livet i går aftes, faldt alle gode intentioner til jorden med et brag! Jeg skal løbe hjemmefra kl. 21.45 for at kunne nå et bad, før min vagt begynder kl. 23.15, men da jeg skulle have løbetøjet på, skreg hver en fiber i kroppen 'nej nej', fordi jeg havde været oppe siden kl. 07 og havde udsigt til 8 timers vagt efter løbeturen, og det hjælp overhovedet ikke på motivationen, at det samtidigt var køligt og blæsende. Jeg må nok erkende, at indtil temperaturen stiger lidt sen aften og tidlig morgen, må jeg forsætte med at løbe i de lyse dagtimer, hvor vi trods alt når op på 8-10 gr. Det er nok mere oplagt at begynde på det efter påskeferien. Man skal være realistisk i sin planlægning!

Hvad skal det koste at deltage i et 5 km løb? Det spørgsmål stiller jeg mig selv lige nu. Jeg plejer at løbe solo i det lokale 'Rudersdalstafetten', og det var også min plan i år. Tilmeldingen er netop åbnet, og jeg havde fundet Dankortet frem, men da jeg så, at prisen var steget til 100 kr. i år, stoppede dansen på tasterne øjeblikkeligt. Det synes jeg er dyrt! Sidste år kostede det 75 kr., og allerede dengang overvejede jeg, om jeg skulle deltage, men endte med at betale prisen. Med 100 kr. for 5 km har prisen nået min smertegrænse. Jeg løber Allerød 10 km for 50 kr., men selvfølgelig med en anden ramme om løbet. Serviceniveauet er dog det samme: afmærket rute og lidt vand og saft efter løbet. Griseløbet, som finder sted på søndag i Nærum, kan man måske lidt bedre sammenligne, fordi det også løbes med chip som løbet i Birkerød. Her koster det også 50 kr. at deltage på 5 km, mens halvmarathon koster 100 kr.

7 kommentarer:

  1. 100 kr. er ikke meget i dagens løbe-danmark. Sprata tager 120 kr., Amager Alterik tager 100 (+20) og Alt For Damerne tager 180(!) kr.

    Husk at ruten er DAF-opmålt så du kan sætte en rigtig pr :-)

    http://sparta.dk/spartalob/lobsoversigt/166we.aspx

    http://trimguiden.dk/trim/loebs_detaljer.php?8066

    http://trimguiden.dk/trim/loebs_detaljer.php?8308

    SvarSlet
  2. Jeg deltager såmænd også kun i Spartas løb, når min klub betaler startgebyret ;-)
    Alt for Damerne kan man vel ikke sammenligne med, da man får goodiebag og T-shirt med i købet.
    PR-rute? Ikke med Bakkeledet på ruten :-D

    Men det ender jo nok med, at jeg kryber til korset og betaler gebyret, fordi jeg synes, det er et godt arr. med kommunens skoleklasser.

    SvarSlet
  3. Jep, nogen gange er ideen suoer gid på papiret, men ikke i virkelighed,,,feks. salg af bikinier på Grøndland,der er ingen konkurence men alligevel....

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig med dig May-Britt. Ved et lille lokalt løb skal startgebyret for en 5'er ikke være 100 kr., det er for dyrt.

    Anne :-)

    PS Jeg kommer ikke til at deltage i år, da sønnen fylder 15 år den dag, så jeg er ikke i dilemmaet -endnu.

    SvarSlet
  5. Hvad er grænsen for hvornår man vil betale for hvor meget for et løb?
    Personligt vægter jeg Chip og DAF-opmåling højt, derefter præmier(kontanter), omgivelser og rutens underlag og den generelle oplevelsesværdi.

    Anne: Lille lokalt løb - med 1000 deltagere?

    Anyway, I har nok gættet at jeg har en aktie i afviklingen af løbet, og vi har haft dikuteret meget frem og tilbage om hvad en rimelig pris er, og som altid er inputs mere end velkomne!

    SvarSlet
  6. 1000 deltagere? Ja, men en stor del er skoleklasser fra Rudersdal kommune, der deltager gratis. Det synes jeg er meget positivt, men skal da tages med i billedet, når du skriver 1000 deltagere.
    En opmåling af en rute på 5 km koster kun 1000 kr. hos DAF og skal kun gentages, hvis ruten ændres, så det kan ikke være det, der forhøjer gebyret.
    Chip-måling er dyrt. Det vil jeg give dig ret i, og anden tidstagningmodel er ikke mulig i Rudersdalstafetten pga. de mange kombinationsmuliger for stafetholdene.
    Når jeg ser på prisen, sammenligner jeg jo uvilkårligt med prisen på de længere løb. Man kan løbe 100 km løb med chip og depoter for 500 kr. og 24 timers løb med samme service for 700 kr. I det lys virker 100 kr. voldsomt.
    Du har selv fundet priser på de dyrere løb i Kbh, der stiller andre krav til f.eks. afspærring. Jeg har omtalt priser på løb i nærområdet, og jeg vil da lige tilføje endnu et: Den grønne Mil i Nærum til 70 kr. for 5 km. http://tif.dk/arrangementer/danske-banks-groenne-mil/information/
    Det er nok omkring dette beløb, min grænse går for 5 km.

    SvarSlet
  7. Hej. Synes også 100,- er meget for 5 km... men intet i forhold til de 160,- som tv2 øst løbet koster (ved godt man får tshirt, men alligevel)

    SvarSlet