tirsdag den 13. september 2011

På benene igen - næsten..

Måske jeg skal læse Fødevarestyrelsens anbefalinger lidt grundigere fremover!

Fødevarestyrelsen ser netop nu flere tilfælde af roskildesyge hos hospitalspersonale, kantine- og restaurantgæster samt private, der har spist frosne hindbær fra udlandet.
Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen generelt, at man giver frosne hindbær et hurtigt opkog, inden de bruges i smoothies, desserter og lignende retter. Bærrene skal koge et minut. På den måde fjerner man den alvorlige og smitsomme norovirus, der giver roskildesyge. Fødevarestyrelsens anbefaling gælder kun for frosne hindbær og ikke for friske bær. Det er nemlig de frosne bær, der har givet sygdom, og norovirus overlever særlig godt på frosne bær.

Teksten er godt nok fra d. 4. februar 2011, men rådet gælder jo stadig, og jeg er i hvert fald færdig med at spise optøede hindbær ovenpå kager. OK, jeg ved faktisk ikke, om det er hindbærrene, der er skyld i, at jeg har været ukampdygtig i 3 døgn primært med kulderystelser og massiv muskelømhed, men det er symptomer, der kunne tyde på novovirus, og det passer med, at jeg spiste 2 lækre chokoladekager (ups) pyntet med hindbær fredag aften, og lørdag formiddag var den gal, og jeg er egentligt ikke helt på toppen endnu, men jeg lader som om ;-)

For pga. private aftaler inkl. festen fredag aften havde jeg valgt at droppe træningen torsdag og fredag, fordi jeg kunne tage revanche i weekenden. Og hvad blev det til? Jeg har ikke været udenfor hoveddøren i 3 dage inkl. et afbud som hjælper til søndagens Griseløbet. ØV ØV ØV. Jeg har set TV, skrevet opdateringer fra VM og sovet.


I går aftes så mit køleskab således ud, og så vidste jeg, at det var på tide at gøre noget, hvis jeg ikke skulle dø af sult! Så jeg er oppe i dag, har raskmeldt mig på arbejdet, handlet ind og løbet 9,4 km - alt i håbet om at overbevise mig selv om, at jeg er rask. Det er jeg sådan set også - hvis altså den pokkers uro i kroppen ville forsvinde helt..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar