tirsdag den 20. september 2011

Klubløs

Det har nogle omkostninger at blogge, bl.a. kan jeg sommetider føle, at min bevægefrihed bliver indskrænket lidt, fordi mange følger med og har en holdning til de ting, jeg vælger at gøre. Valg, som man måske ikke er enig i. Denne gang har det haft nogle lidt større omkostninger, fordi jeg som konsekvens har valgt at melde mig ud af SNIK.
Det hele begyndte med følgende bemærkning fra klubbens formand på hjemmesiden: "Regina og Heidi løb på flotte tider som uden et unødvendigt afbud fra Maibritt Hansen kunne have givet holdet en sikker guldmedalje." 

Den slags får mig op af sofaen, og jeg skrev selvfølgelig øjeblikkeligt en mail:
"Så er jeg meget ked af at blive hængt ud med ordene 'et unødvendigt afbud fra May-Britt Hansen'. Det er kun mig, der kan vurdere om mit afbud var nødvendigt eller ej, og i mine øjne var det nødvendigt for ikke at presse en i forvejen slidt ryg, når jeg også skal løbe Berlin Marathon på søndag. En start, der har været planlagt og betalt siden okt. 2010!
Jeg ved godt, hvad der sker med mig, når jeg får startnr. på, og selv om jeg kan gennemføre to marathons med en uges mellemrum, kan jeg ikke klare to marathons, hvor jeg skal løbe for en god tid. Det bliver det såmænd heller ikke blive i Berlin, som tingene ser ud!!

Svaret var:
"Når jeg læser følgende på din blog:
Den 23. august 2011: Det er meget ærgerligt, fordi det måske koster løbeklubben deltagelse i hold-DM, men jeg vægter Berlin Marathon højere
og derefter læser lørdag, den 17. september:
Sluttiden blev 4.13.22, naturligvis hjulpet lidt på vej af den ekstra km, men stadig et tydeligt tegn på, at jeg ikke er i marathon-form. Men jeg klager ikke, for helt ærligt, det er sørme en luksus at kunne løbe et marathon bare på grundformen!
Så kan jeg ikke andet end at skrive et unødvendigt afbud, hvor man svigter to klubkammerater. Du skal vide, at SNIK atletik er en løbe- og atletikklub, hvor en stor del af medlemmerne træner for at dygtiggøre sig og deltage i mesterskabskonkurrencer.
Din prioritering er naturligvis dit valg, men jeg kan som klubmand kun have den holdning."

Her slutter korrespondancen med, at jeg takker for det ærlige svar (det er jo ret nemt at forholde sig til) og meddeler, at jeg melder mig ud af klubben med øjeblikkelig virkning.

Der vil være nogle af jer, der synes, klubben har ret. Andre vil, som jeg, synes, at jeg betaler kontigent som alle andre motionister i en klub, og det må være mit valg, hvad jeg deltager i, især når der er yderligere egenbetaling inde i billedet (klubben dækker kun ½-delen af udgifterne til DM på marathon).

Jeg har tidl. skrevet, at jeg ved, at det lyder mærkeligt, at jeg kan løbe marathon om lørdagen i Rudersdal, men ikke DM om søndagen for klubben, men der er altså en verden til forskel på at løbe konkurrence (som jeg helt sikkert ville have gjort i Odense) og så et motions-marathon, hvor jeg havde mulighed for at udgå efter 14 og 28 km, hvis ryggen ikke kunne holde, og hvor tiden intet betød. Jeg har det stadig fint med mit valg, for det var det rigtige for mig, og så må jeg bare ærgre mig over, at tingene har udviklet sig, som de har.

Overreagerer jeg? Måske (det er der helt sikkert nogle, der synes), men når jeg føler mig trådt over tæerne, reagerer jeg hurtigt og instinktivt uden at tænke over de langvarige konsekvenser. Det er sommetider prisen for at have temperament. Man kan sige, at den eneste, der bliver 'straffet', er mig selv, fordi jeg var glad for at være en del af klubben, men jeg fortryder ikke min beslutning.

Så lige nu er jeg klubløs, og det forbliver jeg indtil videre. I bund og grund behøver jeg kun en klub, hvis jeg skal løbe DM, og da jeg ikke regner med at deltage i DM 24H i juni, haster det ikke.

4 kommentarer:

  1. Hej May-Britt
    Jeg ville også være sur over at blive hængt sådan ud på hjemmesiden. Det havde da været mest korrekt at tale med dig om dit afbud i stedet for at "hænge dig ud" på den måde. Fint du reagerer på det, man skal ikke bare finde sig i alt. Men ja at have en blog som bliver fulgt af mange har selvfølgelig somme tider konsekvenser, men sådan er det jo når man tør stikke snuden frem :-). Håber du finder en ny god og tolerant klub når tid er.
    Mange hilsner Gitte

    SvarSlet
  2. Hej Gitte
    Det er ikke min hensigt, at folk skal tage stilling til min beslutning. Min eneste grund til at komme med forklaringen, som jo også udstiller mig selv, er, at det ville virke mærkeligt at komme med en meddelelse om, at jeg havde forladt SNIK uden at komme med en begrundelse.
    Men tak for opbakningen :-)
    May-Britt

    SvarSlet
  3. Det var da ikke den mest elegante kommunikative løsning den klubformand vælger.

    Du er så tydelig en humørspiller, det ved vi fra tidligere indlæg, men det er jo så netop charmen ved at følge din side og bedrifter. Vi husker en gang du svor aldrig at blogge mere, eller den gang hvor du svor aldrig ville bruge dourun.dk mere - du har en græker i dig og sat på den forkerte halvkugle - og vi elsker det!

    SvarSlet
  4. Humørspiller? Ja, det er sikkert et meget dækkende ord! Og jeg kan se, at erindringen om mine tidl. udbrud, lever i fuld flor :-D

    Nu er det jo ikke sådan, at jeg har handlet bag om ryggen på nogle. Da jeg traf beslutningen om at trække mig, efter at jeg havde fået smerter i ryggen af at løbe DM 10.000 meter for klubben, skrev jeg en personlig mail til Regina, Heidi og formanden. Foruden mine rygproblemer var det samtidigt med tyveriet af min cykel, så jeg havde ikke penge at afsætte til yderligere DM-udgifter. Dette forklarede jeg i mailen, og mens både Regina og Heidi svarede forstående tilbage, hørte jeg ikke en lyd fra formanden. Han henvendte sig heller ikke, da han har læst, at jeg havde tilmeldt mig VM-marathon, hvilket jo ville være oplagt, da det viser sig, at han læser bloggen. Han valgte imidlertid at forholde sig tavs og i stedet hænge mig ud på klubbens hjemmeside. Det er hans valg, og så træffer jeg mit.
    Og nu vil jeg, som en ægte græker, skænke mig et glas rødvin og lade aftenfreden falde over mig :-)
    May-Britt

    SvarSlet