torsdag den 15. september 2011

Cyprus Ultra - Are you tough enough?

En af mine Facebook-venner Mads Holm Andersen har gjort opmærksom på et meget spændende nyt ultraløb på Cypern Cyprus Ultra 135 Donkey Run  d. 28. juli 2012. Hjemmesiden linker til flere gode informationsvideoer på youtube.

Så er du til Europas svar på Badwater, så er dette løb måske noget for dig: 35 - 45 gr. i skyggen, og der er ingen skygge! 217 km på de gamle æsel-stier (deraf navnet på løbet). Unsupported og max. 60 timer. 2600 kr.

Der er også kortere distancer: 50K og 50 miles, men jeg er en all-or-nothing løber, så det er kun 135 miles, der tæller for mig. Hvis jeg ikke havde det så dårligt med varme, havde jeg tilmeldt mig øjeblikkeligt! Der er skønt på Cypern, og tænk at kunne fejre sin runde fødselsdag løbende på en æsel-sti på Cypern.

cyprus_ultra_race_2012_map2.jpg

2 kommentarer:

  1. Det ser meget spændende ud May-Britt og barskt og varmt!
    Jeg vil dog lige nævne, at jeg ikke er helt enig med hjemmesidens råd til varmetræning - http://www.cyprusultra.com/heat_racing.html
    Jeg mener ikke at man skal bruge 8 ugers varmetræning, da det meste forskning viser at man normalt er fuldt akklimatiseret efter ca. 14 dage - herefter påvirkes man ikke længere i væsentlig grad af varmetræningen. 8 ugers varmetræng er meget, når varmetræning i forvejen er meget hårdt for kroppen og er placeret så tæt på løbet som muligt og typisk i perioden med nedtrapning.
    Se nedennævnte vedrørende, indenfor hvilke dage man påvirkes positivt på forskellige faktorer;
    http://www.ultrarun.com/MDS/Acclimatization-Changes.jpg
    Det centrale er efter min mening at lægge varmetræning de sidste 14 dage frem mod løbet med træningspas pr. dag på 1,5-2 timer i fugtig varme. Det optimale vil være at løbe i fugtig varme, men det kan være vanskeligt i vores kolde klima.
    Derfor vil jeg gerne anbefale Bikram Yoga som et alternativ, der udføres med træningspas af 90 min. i op til 40 graders varme - benhård varmetræning i meget fugtig varme med 40% luftfugtighed. Det kan supplere løbetræningen med lag på lag af tøj.

    Men meget spændende løb - Har du tænkt dig at springe ud i det næste år til trods for at du har det dårligt med varme?

    Hav en fantastisk weekend.

    Vh

    Christian

    SvarSlet
  2. Hej Christian
    Nej, jeg regner ikke med at deltage. Jeg sveder meget, når jeg løber, og det er vist ikke den bedste kombination med høj luftfugtighed, også set i lyset af at jeg har det dårligt med at løbe i varme.
    God weekend,
    May-Britt

    SvarSlet