lørdag den 17. september 2011

Langt fra marathon-formen!

Oh my Lord! Jeg er langt fra en god marathon-form, at det gør ondt. Men det betyder heldigvis ikke, at det er kedeligt at løbe de 42,195 km alligevel :-)

Jerk W. Langer og Morten Walter havde flyttet den sædvanlige rute rute på Skodsborg Marathon ud på VM-ruten. Selve ruten er opmålt til 14 km, så vi blev pålagt en omgang på stadion først for at få de sidste marathon-meter med, men det havde nu ikke været nødvendigt for Jesper Halvorsen og mig :-/

Jeg blev, som aftalt, hentet af Søren Holte, kl. 08.15. Søren bor i Helsinge, så det er faktisk at udnytte ham lidt, når jeg beder ham køre en omvej for at samle mig op, men jeg havde en grum forudanelse om, at det ville være rigtig nemt at vende mig om på den anden side, når uret ville ringe kl. 07.15, og dermed blive hjemme fra løbet, hvis jeg skulle cykle til Nærum. Og jeg fik ret! Så jeg kom op, spiste, fik den obligatoriske kaffe og så ud af døren.

Mødestedet var Rundforbi Stadion, og vi var vel 25-30 mennesker til start, fordelt på 14, 28 og 42 km. Den sædvanlige blanding af kendte og ukendte løbere, altså ukendte for mig. Også den sædvanlige gode og afslappede stemning med de sædvanlige udmeldinger om, at man ikke er i form.

Lidt i 09 gik vi ind på stadion, Karen Horve (Jerks hustru) tog det obligatoriske gruppefoto, og så gik starten. Jeg havde regnet med at skulle følges med Søren, men det udviklede sig helt anderledes af to grunde. For det første var Lars dukket op på startlisten. Jeg kendte ikke Lars, men det er Sørens meget gode ven, der netop er landet efter 2 år i USA, og de to havde masser at snakke om. For det andet faldt jeg helt naturligt ind i et tempo med Jesper Halvorsen, og vi løb sammen de følgende 3½ timer.

Der var et fint depot på stadion og et ude i skoven efter 8 km, så det var ikke nødvendigt med væskebælte/rygsæk. Afsted gik det.. Lidt køligt, når vi havde modvind, men ellers var det fint løbevejr med 12-15 gr. og overskyet. Der var mange cykelryttere på ruten, bl.a. var det Norske landshold ude at træne, men ellers var det primært motionister, der selv ville prøvekøre ruten.

Ruten er fint afmærket med de officielle skilte med VM-logoet på. Problemet er, at de sidder i højre side af vejen (hvor der cykles), men vi løb flere steder i venstre side, bl.a. for at undgå de mange cyklister. Så hvad sker der?? På 1. omgang løber Jesper og jeg og snakker, overser skiltet og glemmer at dreje til venstre op ad Mothsvej. Efter 500 meter kan vi se Skodsborgvej, som vi godt nok skal løbe på, men ikke allerede! Tilbage igen og op ad den stejle bakke mod kirken. Fra at ligge midt i feltet lå vi pludseligt bagerst, og jeg blev venskabeligt moppet under resten af løbet, fordi alle mente, jeg havde sagt, at jeg havde styr på ruten, men ved I hvad?? De burde jo vide bedre ;-)

Vi kom ud på 2. omgang og på 3. omgang. Jesper havde tydeligvis masser af overskud, og jeg indrømmer, at jeg ikke er i kanonform, så da Jerk stødte til os ved depotet i Holte på sidste omgang, løb vi lidt sammen, men på Mothsvej fik de to herrer løbepas. Afsted med dem og så skulle jeg nok lunte hjem selv. Jeg kunne godt mærke i benene, at jeg havde været til Bodypump i går aftes (det kan ikke anbefales dagen før et længere løb!), og desuden var ryggen begyndt at være lidt mærket af den pænt kuperede rute. De kom i mål 1 min og 20 sek. før mig, så det er, hvad jeg blev sat på de sidste 5 km. Av for den..

Sluttiden blev 4.13.22, naturligvis hjulpet lidt på vej af den ekstra km, men stadig et tydeligt tegn på, at jeg ikke er i marathon-form. Men jeg klager ikke, for helt ærligt, det er sørme en luksus at kunne løbe et marathon bare på grundformen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar